بررسی برخی از عوامل مؤثر بر بحث تاب‌آوری در جنگ

بررسی برخی از عوامل مؤثر بر بحث تاب‌آوری در جنگ

تاب آوری در جنگ به شرایطی گفته می شود که یک جامعه تحت شرایط سخت جنگی قرار گرفته است و با این وجود تحمل بالایی از خود نشان می دهد.

تاب‌آوری در جنگ

نویسنده: جواد طلسچی یکتا

برای تاب آوری در جنگ و در زمان بازگشت نظامیان به خانه نیاز است تا برخی نکات را در نظر داشته باشیم. برای کاهش استرس و جلوگیری از شوک فرهنگی برای خود چک لیستی تهیه و علائم هشدار دهنده بروز PTSD را در آن ثبت نمایید.

در ابتدا بهتر است بدانید که در بحث تاب آوری به این موضوع توجه می کنیم که چگونه باید با مشکلات زندگی کنار آمد.

در واقع تاب آوری نقطه مقابل کاهش تحمل و از دست دادن خونسردی فرد در شرایط بحرانی است.

در نتیجه افراد تاب آور نسبت به شرایط موجود دیدگاه مثبتی دارند و به طور موثرتری قادر به کنترل استرس خود می باشند.

با آموزش مفهوم تاب آوری و افزایش تکنیک های هدف گذاری، توسعه شبکه های اجتماعی، ایمان به خود و توانایی های فردی، عدم مقابله با تغییرات ایجاد شده، خوشبین بودن و توسعه مهارت های مربوط به حل مسئله می توان میزان تاب آوری آسیب دیدگان جنگی را به شدت افزایش داد.

تاب آوری در جنگ
تاب آوری در جنگ

بررسی برخی از راههای ارتقاء تاب آوری مردم در شرایط جنگ

برای تحقق تاب آوری در جنگ نیاز است تا برخی شرایط آموزش داده شوند و در نهایت اجرایی گردند. در ادامه به بررسی تعدادی از این شرایط خواهیم پرداخت.

پیدا کردن هدف برای ادامه راه و افزایش تاب آوری در جنگ

یافتن هدفی خاص می تواند به شما کمک کند تا در چالش های زندگی معناهای بیشتری را بیابید. در نهایت در زمان مواجهه با شرایط سخت جنگی به جای دلسرد شدن در پی درک اهداف شخصی خود باشید و سعی کنید تا از تجارب گذشته درس های کاربردی برای ادامه راه بیاموزید.

برخی از اهدافی که می تواند در این مسیر به شما کمک نمایند شامل ایجاد سیستم های پشتیبانی از بازماندگان، به وجود آوردن جنبش های اجتماعی، رهبری سبک سالم زندگی حتی در شرایط سخت جنگی، توجه به اصل هنر به ویژه موسیقی و در نهایت خدمت به جامعه است.

ایمان داشتن به توانایی های خود و دیگر افراد جامعه

برای تاب آوری مردم در شرایط جنگ باید بتوانیم میزان اعتماد آنها نسبت به توانایی های جمعی را افزایش دهیم. در نهایت شاهد برخورد و مکانیسم عمل درست از سوی جامعه در شرایط بحرانی خواهیم بود.

در نهایت می توان اینگونه گفت که اعتماد به توانایی های جمعی از جمله توانایی پاسخگویی به شرایط بحرانی و مقابله با آن راهکاری مناسب برای انعطاف پذیری در آینده است.

برای مثال به مغز خود آموزش دهید که با قرار گیری در شرایط بحرانی به جای توجه به نکات منفی به نقاط مثبت بیشتر توجه کند. در نهایت نیز نقاط مثبت را جایگزین نکات منفی ایجاد شده در ذهن خود و افراد جامعه نمایید.

تاب آوری آسیب دیدگان جنگی
تاب آوری آسیب دیدگان جنگی

ایجاد یک شبکه اجتماعی قوی جهت تحمل شرایط بحرانی و تاب‌آوری

برای افزایش تاب آوری آسیب دیدگان جنگی به دنبال افرادی باشید که به آنها می شود اعتماد کرد. در کنار هم قرار گرفتن افراد دلسوز و حامی می تواند به عنوان یک عامل محافظتی در مواقع بحرانی در نظر گرفته شود. در شرایط بحرانی با دیگران صحبت کنید و میزان تنش روانی خود را کاهش دهید.

در واقع صحبت نمودن در شرایط سخت باعث می شود تا شما افکار و احساسات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و در مقابل حمایت دریافت کنید.

راههای ارتقاء تاب آوری مردم در شرایط جنگ
راههای ارتقاء تاب آوری مردم در شرایط جنگ

از تغییرات ایجاد شده نهراسید

به خاطر داشته باشید که انعطاف پذیری در واقع مهم ترین عنصر تاب آوری به ویژه در شرایط جنگی است. در نهایت شما با آموزش سازگاری و پاسخگویی مناسب در مواقع بحرانی می توانید زندگی را برای خود و دیگران قدری راحت تر کنید. افراد انعطاف پذیر در این شرایط از تمامی فرصت ها برای زندگی بهتر بهره می برند.

نسبت به شرایط خوشبین تر باشید

برای افزایش میزان تاب آوری در جنگ نیاز است تا شما چشم اندازی امیدوارکننده از آینده برای خود ترسیم نمایید.

در واقع حفظ احساسات مثبت در زمان جنگ بخش مهمی از تاب آوری در این شرایط به حساب می آید. شاید در شرایط جنگی حفظ نگاه امیدوارانه قدری مشکل باشد. اما همین امر مهمترین عامل در کنترل شرایط جنگی به حساب می آید.

بعد از جنگ بازگشت به خانه بسیار استرس زا است

به خاطر داشته باشید تاب‌آوری آسیب دیدگان جنگی در شرایط بحرانی می تواند نتیجه جنگ ها را تعیین نماید. اما بعد از پایان جنگ عمومأ اتحاد و بازگشت مجدد خانواده ها به زندگی می تواند قدری دشوار و استرس زا باشد.

در نهایت باید تغییرات ایجاد شده در شرایط توسط افراد جامعه پذیرفته شود و تطابق کامل با شرایط برای آنها ایجاد گردد. البته بدون شک تحقق این اهداف در گذر زمان محقق خواهد شد.

منابع:

https://www.apa.org/topics/resilience/homecoming-war
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4142015/
https://www.verywellmind.com/ways-to-become-more-resilient-2795063

https://iraniansocialworkers.ir/site/%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d9%86%da%af/

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا