تاب آوری رسانه ها

اهمیت تاب آوری رسانه ها در دنیای امروز

تاب آوری رسانه ها، موضوع مهمی است که در این محتوا قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاب آوری رسانه ها

اهمیت تاب آوری رسانه ها در دنیای امروز

تاب آوری رسانه ها، یکی از اشکال تاب آوری می باشد که سیستم های خبری جهت ادامه بقا و فعالیت های سازمانی خود به هنگام بحران ملزم به یادگیری اصول آن هستند. اینکه یک سیستم رسانه ای چگونه بتواند در شرایط بحرانی، ریسک ها را ارزیابی کند و خود را برای آنها آماده سازد از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

مولفه های قابل اندازه گیری تاب آوری رسانه ها

با کسب آگاهی، شرایط لازم جهت ایجاد فیلترهای هوشمند به منظور جلوگیری از انتشار شایعات و انتقال آنها به جامعه فراهم می شود. البته بخش مهمی که در این رابطه باید مورد بررسی قرار گیرد، توانایی مردم در تشخیص اخبار درست از شایعات می باشد. این امر مستلزم آگاهی و درک کامل جامعه از موضوع تاب آوری رسانه ای است. در این رابطه باید به سوالات مهم زیر پرداخت و جهت درک بهتر موضوع برای آنها پاسخ مناسبی یافت.

  1. آیا مصرف کنندگان تولید محتوا از قابلیت های لازم جهت دریافت اطلاعات درست برخوردار هستند؟
  2. آیا تولیدکنندگان محتوا از توانایی لازم جهت جمع آوری اطلاعات صحیح و انتشار آنها در جامعه برخوردار می باشند؟
  3. آیا زیرساخت های قوی و اصولی جهت انجام فعالیت های رسانه ای وجود دارند؟

ابعاد مختلف تاب آوری رسانه ای

تاب آوری رسانه ها دارای اهمیت زیادی است و باید این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

تاب آوری رسانه ها
تاب آوری رسانه ها

بُعد فردی تاب آوری

این بُعد از تاب آوری رسانه ای به توانمندی های هر فرد جهت تجزیه و تحلیل اخبار و اطلاعات انتشار یافته در جامعه اشاره دارد. در دنیای امروز، برخورداری از آگاهی فردی به منظور درک عمیق از اتفاقات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت ویژه ای است. تاب آوری فردی رسانه ای در واقع نوعی مهارت است که افراد باید اصول آن را جهت نقد و بررسی محتواهای اجتماعی فراگیرند.

بُعد اجتماعی تاب آوری

این بعد از تاب آوری رسانه ای به آگاهی جمعی به منظور تجزیه و تحلیل درست اطلاعات در جامعه اشاره دارد. این موضوع می تواند در افزایش انعطاف پذیری رسانه ها نقش مهمی را ایفا نماید. جهت افزایش آگاهی، هر فردی به عنوان یک عضو مهم از جامعه باید بتواند اخبار درست را از نادرست تشخیص دهد. بدین صورت افراد جامعه قادر خواهند بود در مقابل چالش های ناشی از رسانه های فیک، رفتار مناسبی از خود نشان دهند.

رسانه های تاب آور چه ویژگی هایی دارند؟

تاب آوری رسانه ای آنقدر اهمیت دارد که باعث می شود سیستم های خبری در مواقع بحرانی بتوانند با انتقال اخبار درست، اعتماد عمومی جامعه را به دست آورند. این موضوع می تواند از سوگیری افراد جهت تحلیل اخبار و اطلاعات انتشار یافته در جامعه جلوگیری نماید. از سوی دیگر، سلامت روانی کارکنان سازمان های خبری و افراد در جامعه افزایش خواهد یافت. از جمله مهمترین ویژگی های رسانه های تاب آور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سازگاری سریع با تغییرات و شرایط جدید در مواقع بحرانی
  • حفظ استقلال و بی طرفی در انتقال اخبار درست به جامعه
  • توانایی لازم در انتقال درست اخبار فوری به مردم
  • پایبندی رسانه ها به وجدان کاری در جمع آوری اطلاعات
  • فراهم کردن فضایی مناسب جهت تبادل نظر به منظور جلب اعتماد مردم
  • آموزش آگاهی به مردم جهت تشخیص اخبار درست از شایعات
اهمیت تاب آوری رسانه ها در دنیای امروز
اهمیت تاب آوری رسانه ها در دنیای امروز

کلام آخر

امروزه به نقش تاب آوری رسانه ها در فرهنگ سازی و افزایش اعتماد مردم به سیستم های خبری، کمتر پرداخته شده است. در این محتوا به نکات کلیدی این موضوع پرداختیم. تاب آوری رسانه ای در واقع یک مهارت است که باید اصول آن را فراگرفت. با یادگیری این مهارت، هم مصرف کنندگان و هم تولیدکنندگان محتوا می توانند جهت انتقال و دریافت اطلاعات درست به یکدیگر اعتماد کنند. افراد یک جامعه باید به منظور دنبال کردن اخبار درست به سیستم های رسانه ای قابل اعتماد خود روی آورند.

دکتر جواد طلسچی یکتا

دکتر جواد طلسچی یکتا

مدیر و موسس رسانه تاب آوری ایران یادداشتی با مضمون اهمیت رسانه های تاب آور و ارتقاء آگاهی جوامع در حیطه سواد رسانه ای
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا