دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-17
کد خبر: 9479 |
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۲۰ |
74 بازدید
۰
1
پ

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چند بار در روز درباره افراد، موقعیت ها یا رویدادها قضاوت می کنید؟ این یک عادت رایج است که همه ما درگیر آن هستیم. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند ، به عنوان مثال، وقتی با کسی ملاقات می کنیم، تمایل داریم در مورد ظاهر او قضاوت کنیم و در مورد سبک زندگی او فرضیاتی را مطرح کنیم. یا مثلا همانطور که در رسانه‌های اجتماعی مرور می‌کنیم، تصمیم می‌گیریم که آیا لباس‌های افراد را دوست داریم یا نه، مدل‌های موی آن‌ها را موشکافی می‌کنیم، مزخرفات آن‌ها را مسخره می‌کنیم و حتی قضاوت می‌کنیم که آنها برای صبحانه چه می‌خورند.

مگان مارکوم ، روانشناس، روانشناس ارشد می گوید: قضاوت کننده بودن به معنای نگاه کردن به مسائل از دریچه انتقاد است .

قضاوت یک توانایی شناختی است که به ما کمک می کند افراد، موقعیت ها و روابط را بر اساس شواهد حسی در دسترس ارزیابی کنیم تا به نتیجه گیری و تصمیم گیری برسیم. در حالی که این یک قابلیت مهم است، برای ما مهم است که با دقت از آن استفاده کنیم اما بیش از حد از دیگران انتقاد نکنیم.

این مقاله به بررسی مزایای ذهن بازتر می‌پردازد و راه‌هایی را برای کمتر قضاوت‌کردن پیشنهاد می‌کند.

ویژگی های افراد قضاوت کننده

دکتر مارکوم برخی از ویژگی های افراد قضاوت کننده را در مقایسه با افرادی که ذهن بازتری دارند، فهرست می کند.

افراد قضاوت کننده

  • بیش از حد انتقادی هستند
  • بدون دانستن تمام حقایق، فرضیات منفی دارند
  • دنیا را از طریق تعصبات شخصی ببیند
  • عدم همدلی با دیگران
  • دیگران را بی ارزش کنید تا احساس برتری کنید
  • دیگران را به عنوان مخالف یا رقیب ببینید
  • اغلب ناراضی هستند

افراد با فکر باز

  • درک می کنند
  • ذهن خود را باز نگه دارید و سعی کنید بهترین ها را در افراد و موقعیت ها جستجو کنید
  • یک چشم انداز منصفانه و معقول را حفظ کنید
  • با دیگران همدلی داشته باشید
  • خود را با دیگران مقایسه نکنید
  • روابط سالم و حمایتی داشته باشید
  • محتوای بیشتری دارند

مزایای کمتر قضاوت کننده بودن

دکتر مارکوم برخی از مزایای کمتر قضاوتی را مورد بحث قرار می دهد:

  • افق‌های گسترده‌تر: نگاه کردن به شرایط بدون قضاوت به شما این امکان را می‌دهد که دیدگاه‌های بیشتری را خارج از آگاهی خود در نظر بگیرید و بینش مفیدی در مورد آنچه دیگران تجربه می‌کنند به دست آورید. همچنین می تواند به شما در افزایش همدلی و شفقت نسبت به افرادی که ممکن است با شما متفاوت باشند کمک کند.
  • مثبت اندیشی بیشتر: قضاوت از منفی گرایی ناشی می شود. کمتر قضاوت کننده بودن به شما این امکان را می دهد که جهان را با دید مثبت تری ببینید. تحقیقات به ما نشان می دهد که داشتن نگرش مثبت به ما کمک می کند تا زندگی شادتر و سالم تری داشته باشیم.
  • بهبود روابط: احساس قضاوت شدن، دیگران را از خود دور می کند و اعتماد به شما را برای آنها سخت می کند. از طرف دیگر دلسوز بودن و درک کردن به ایجاد روابط حمایتی کمک می کند.

۶ راه برای کمتر قضاوت کردن دیگران

دکتر مارکوم چند استراتژی را به اشتراک می گذارد که می تواند به شما کمک کند کمتر قضاوت کنید .

به افکار خود توجه کنید

اولین قدم برای کمتر قضاوت کردن این است که تشخیص دهید که دارید آن را انجام می دهید. شروع به توجه بیشتر به افکار خود کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی قضاوت می کنید.

به دنبال افکار یا عباراتی مانند:

  • «[فرد] چه می‌کند/می‌گوید/پوشیده است؟»
  • “[شخص] باید به جای [عمل] [عمل] انجام دهد.”
  • “این [شخص/چیز] خیلی [صفت منفی] است.”

فرضیات خود را زیر سوال ببرید

اگر دیدگاه منفی نسبت به کسی دارید ، از خود بپرسید که این دیدگاه بر چه اساس است. آیا دیدگاه خود را بر اساس واقعیت ها تدوین کردید؟ آیا شما تمام اطلاعات مربوطه را دارید یا باید در مورد وضعیت بیشتر جویا شوید؟

قبل از اینکه به نتیجه برسید سعی کنید تمام منابع اطلاعاتی ممکن را کشف کنید . اگر این امکان پذیر نیست، نظر خود را خنثی یا باز بگذارید.

تعصبات خود را بشناسید

از تعصبات و معیارهای فرهنگی خود آگاه باشید. بدانید که دیدگاه شما نسبت به زندگی بر اساس تجربیات شما محدود است.

به یاد داشته باشید که افراد دیگر با پیشینه های فرهنگی، اجتماعی، حرفه ای، مذهبی یا قومی متفاوت ممکن است نظرات یکسانی نداشته باشند. سعی کنید خود را جای آنها بگذارید و مسائل را از دید آنها ببینید.

همدل باشید

با مردم همدلی و شفقت را تمرین کنید ، حتی اگر آنها متفاوت از شما نگاه کنند، فکر کنند، لباس بپوشند، صحبت کنند یا رفتار کنند.

به این فکر کنید که وقتی کسی نظری درست و حسابی درباره شما نداشت چه احساسی داشتید. آیا احساس آسیب، عصبانیت، ناراحتی، شرم، خجالت یا ناامیدی داشتید؟ اجازه دهید این احساسات شما را به سمت مهربانی بیشتر با دیگران راهنمایی کنند.

افق دیدگاه خود را گسترش دهید

برای گسترش افق های خود تلاش کنید و خود را در معرض ایده ها و دیدگاه های جدید قرار دهید. با افراد جدیدی آشنا شوید و در مورد زندگی آنها با آنها صحبت کنید. فعالیت های مختلف را آزمایش کنید و غذاهای جدید را امتحان کنید. کتاب های زیادی بخوانید و محتوای آموزنده را تماشا کنید. تا جایی که می توانید سفر کنید.

مثبت اندیشی را تمرین کنید

با تمرین، می توانید ذهنیت مثبت تری ایجاد کنید. اگر متوجه شدید که در مورد چیزی یا کسی چیزی منفی فکر می کنید، خود را به چالش بکشید تا به جای آن، چیز مثبتی را در آن موقعیت ببینید.

همچنین می توانید هر شب چند دقیقه وقت بگذارید و چیزهای خوبی را که در آن روز اتفاق افتاد را فهرست کنید و برای همه چیزهایی که به خاطر آنها سپاسگزار هستید سپاسگزار باشید. شما می توانید انتخاب کنید که این تمرین را خودتان در ذهن خود انجام دهید. یا می توانید آن را در یک مجله یادداشت کنید یا آن را با یکی از عزیزان خود تمرین کنید.

 

منبع: سلامت نیوز

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.