رسانه تاب آوری ایران کجاست؟
هر آنچه درباره ماهیت، اهداف و برنامه های پیش روی رسانه تاب آوری ایران لازم است بدانید
رسانه تاب آوری ایران کجاست؟ در سالهای اخیر از واژه تابآوری بسیار شنیدهایم و بیتردید رسانهها نقشی مهم در آشنایی ما با این مقوله داشتهاند و البته در این میان «رسانه تابآوری ایران» فعالیتی چشمگیر داشته است.
فهرست عناوین
رسانه تاب آوری ایران کجاست؟
هر آنچه درباره ماهیت، اهداف و برنامه های پیش روی رسانه تاب آوری ایران لازم است بدانید
کسی نیست که نداند زندگی لبریزاز فرازو فرودهای بسیار است و آدمی ناچار است با دشواریهای خُرد و کلان آن کنار بیاید. و این کنار آمدن و پشت سر گذاشتنِ سختیها نیازمند تابآوری است.
در سالهای اخیر از واژه تابآوری بسیار شنیدهایم و بیتردید رسانهها نقشی مهم در آشنایی ما با این مقوله داشتهاند و البته در این میان «رسانه تابآوری ایران» فعالیتی چشمگیر داشته است.
«جواد طلسچی» مدیر رسانه تابآوری ایران در این باره میگوید: این رسانه در واقع اولین رسانه تابآوری اجتماعی کشور تلقی میشود و با برخورداری از تجارب مجموعه رسانههای مددکاری اجتماعی ایرانیان که با قدمتترین رسانه در حوزه مددکاری اجتماعی کشور محسوب میشود، بوجود آمده است.
گفتنی است، قبل از رسانه تاب آوری ایران ما در مجموعه رسانههای مددکاری اجتماعی ایرانیان چندین وبگاهِ تابآوری را با گردش کار ملی ایجاد و مدیریت کردیم و تجربه کار در یک رسانه تابآوری را با ایجاد شاخههایی در پایگاه اطلاعرسانی مددکاران اجتماعی ایران و نیز به موازات آن در مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران که امروزه با نام پایگاه خبری مددکار نیوز میشناسیم، ایجاد کردیم.رسانه تاب آوری ایران کجاست
لازم به ذکر است که خانه تابآوری ایرانیان با عنوان یک شاخه از پایگاه اطلاعرسانی مددکاران اجتماعی ایران در سال ۱۳۹۳ ایجاد شد و در همان اثنا باشگاه تابآوری ایران، همزمان با خانه تاب آوری بعنوان یک شاخه از مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران بوجود آمد.
وی با بیان این که فعالیت همه این رسانهها همسو با هم بوده، تصریح میکند: ترویج و توسعه مولفههای تابآوری، گسترش پایگاههای رسانهای در سطح کشور و آموزش تابآوری برای سازمانها و نهادهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی و حتی بصورت رایگان برای سازمانهای مردمنهاد از جمله اهدافی بوده که «خانه تابآوری ایران» بر اساس آن در سال ۱۳۹۳ فعالیتش را آغاز کرد.
بدین ترتیب با دعوتهایی که بعمل آمد، در مجامع کشوری مهمی نظیر فوریتهای اجتماعی در بلایا و برخی نشستهای دانشگاهی دعوت شدیم، در اتاقهای فکر قرار گرفتیم و ایدهپردازی کردیم که چطور میشود تابآوریِ جوامع محلی در مناطق آسیب دیده از بلایا را ارتقا بخشید.
ما در این زمینه طرحهای متنوعی به سازمانهای دولتی و غیر دولتی ارائه دادیم و در این راستا همچنان در خصوص چگونگی پیادهسازی و عملیاتی کردن ایدهها و طرحهایمان یاریرسان هستیم.
این مددکار اجتماعی در ادامه یادآور میشود: ما در سال ۱۴۰۰ ایده رسانه تابآوری اجتماعی ایران را به تیم تخصصی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان ارائه دادیم. لازم به ذکر است که این تیم تخصصی از افراد دارای مدارک دکترای مددکاری اجتماعی، روانشناسی و جامعهشناسی هستند که به لطف خدا دور هم جمع شدهاند.
البته این افراد هیچگاه نخواستند اسامی آنها مطرح شود و در واقع پشت صحنه رسانههای ما فعالیت دارند و تا کنون بنده به نمایندگی از آنها در مجامع عمومی ظاهر شده و بعنوان سخنگوی این مجموعه در عرصههای کاری قرار گرفتهام و وظیفه مدیریت این رسانهها نیز از سوی این دوستان به بنده محول شده است.
فعالیتهای رسانههای مختلف
طلسچی در بخشی از اظهاراتش میگوید: ایده ایجاد رسانه تابآوری اجتماعی ایران در سال ۱۴۰۰رقم خورد؛ و این رسانه را میتوان بعنوان رسانه تابآوری ایران تلقی کرد چرا که ما تا آن زمان فاقد چنین رسانهای بودیم. باید توجه داشت تا قبل از تشکیل آن، سایتهایی مانند پرتالهای قبلی ما یا سایتها دیگری بودند که در حوزه تابآوری فعالیت میکردند و همچنان فعالیت میکنند اما اسامی و کارکردهای رسانه تابآوری اجتماعی ایران با آنها متفاوت است.رسانه تاب آوری ایران کجاست
مثلاً برخی از این سایتها در زمینه تولید کتاب فعالیت میکنند که اقدامات خوب و قابل قدردانی داشتهاند؛ ولی مجموعه ما در حیطههایی مانند ایدهپردازی در حوزههای عملی ایجاد تابآوری در مناطق آسیب دیده از بلایا و یا ایجاد تابآوری در دانشگاهها یعنی بیشتر در عرصههای اجرایی و عملیاتی فعالیت داشته و همچنین به تولید محتوا برای رسانههای مختلف، ازجمله رسانههای تحت پوشش خودمان پرداخته است.
یادآور میشوم که سه رسانه حیاتی و مهم ما در وهله اول وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان است؛ دوم پایگاه خبری اختصاصی مددکار نیوز با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سوم رسانه تاب آوری ایران talisweb.ir است که سال ۱۴۰۰ پایه گذاری و در سال ۱۴۰۲ رونمایی شد و اولین رسانه تابآوری اجتماعی ایران تلقی میشود.
کارگروهها
رسانه تاب آوری ایران دارای بخشهای متنوعی است که هر کدام از آنها به همت یک کارگروه تخصصی اداره میشود، طلسچی با بیان این موضوع اظهار میکند:
بعنوان مثال ایده پردازی، مدیریت و اجرای فعالیتهای آموزشی وپژوهشی تحت مدیریت رسانه تابآوری ایران توسط کارگروه آموزش و پژوهش به انجام میرسد. آنها جدیدترین متون تابآوری انتشار یافته در سطح دنیا و پایگاههای معتبر جهانی را شناسایی و به شکل روان و بومیسازی شده ترجمه کرده و در رسانه تابآوری ایران و بر حسب تشخیص تیم تخصی ما در پایگاه مددکار نیوز و یا پایگاه اطلاعرسانی مددکاران اجتماعی ایران منتشر میکنند.
همچنین کار گروه چند رسانهای وظیفه تولید محتوای ویدئویی این رسانه را عهده دار است که در آپارات، یوتیوب یا سایر شبکههای اجتماعی ویدیویی بارگذاری میکند. از سوی دیگر کارگروه مترجمان هر گونه فعل و انفعالات و اخبار در حیطه تابآوری اعم از رسمی و غیررسمی را شناسایی و ترجمه کرده و در رسانههای تحت پوشش منتشر میسازند.
همپوشانی برخی رسانهها
طلسچی دربارهی تعدد رسانههای موجود در عرصهی مددکاری و تابآوری میگوید: رسانه تابآوری اجتماعی ایران و بعضی رسانهها به دلیل عنوان تابآوری دارای همپوشانی هستند، ولی متاسفانه این همپوشانی سبب میشود که نوعی تداخل در شناسایی سایتها توسط مخاطبان ایجاد شود.
هر چند رصد تخصصی این سایتها خود حاکی از چگونگی فعالیت این رسانهها و محتوای تولیدی از سوی آنهاست اما در مجموع بهواسطه همپوشانی مذکور نتایج حاصل از جستوجوی مخاطبان میتواند موجب سلب انگیزه درعزیزانی شود که به تولید محتوا میپردازند.رسانه تاب آوری ایران کجاست
وی با بیان این که تیم رسانه تابآوری اجتماعی ایران با تعهد بسیار مشتاق به اجرایی کردن ایدههای خویش است، میگوید: یکی ازوجوه مهم تمایز رسانه تاب آوری ایران با هر گونه وبسایت همپوشان دیگر مدل آموزشی این رسانه است.
مُدل رسانهای که ما از ابتدا عنوان کردیم به این صورت است که آموزشها بصورت گذرا نیست، بلکه کارگاههای آموزشی با برگزاری پیشآزمون و پسآزمون همراه است و قبل از تشکیل کارگاه نیازسنجی برای بررسی نیازها و نوشتن طرح آموزشی بصورت بومیسازی شده و متناسب با گروه هدف انجام میشود.
همچنین پس از برگزاری کارگاه هم حتما برنامه پایش و ارزیابی از آموزش ارائه شده، انجام میگیرد. در واقع تاثیرات مهم فعالیتهامان همان خروجی کارگاههای آموزشی یا محتوای تولید شده است. باید توجه داشت که خوشبختانه ما بارها شاهد نتایج آموزشها در توانمندسازی گروههای هدف آموزشی بودهایم.
طلسچی در پایان با تاکید بر اهمیت بررسی و اندازهگیری زوایای اجرایی کار، اثر بخشی آموزشها وتاثیر آن بر تابآوری مخاطبان، یادآور میشود: برای آن که شاهد پویایی جمعیت حاضر در جوامع کمبرخودار باشیم، باید به اجرای پروژههای تابآوری اجتماعی بصورت کاربردی در جوامع آسیبپذیر بپردازیم، چرا که در غیر اینصورت طی سالهای آینده شاهد پسروی قابل توجه فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی آن مناطق خواهیم بود.
کارگروهها
رسانه تاب آوری ایران دارای بخشهای متنوعی است که هر کدام از آنها به همت یک کارگروه تخصصی اداره میشود، طلسچی با بیان این موضوع اظهار میکند: بعنوان مثال ایده پردازی، مدیریت و اجرای فعالیتهای آموزشی وپژوهشی تحت مدیریت رسانه تابآوری ایران توسط کارگروه آموزش و پژوهش به انجام میرسد.
آنها جدیدترین متون تابآوری انتشار یافته در سطح دنیا و پایگاههای معتبر جهانی را شناسایی و به شکل روان و بومیسازی شده ترجمه کرده و در رسانه تابآوری ایران و بر حسب تشخیص تیم تخصی ما در پایگاه مددکار نیوز و یا پایگاه اطلاعرسانی مددکاران اجتماعی ایران منتشر میکنند. رسانه تاب آوری ایران کجاست
همچنین کار گروه چند رسانهای وظیفه تولید محتوای ویدئویی این رسانه را عهده دار است که در آپارات، یوتیوب یا سایر شبکههای اجتماعی ویدیویی بارگذاری میکند. از سوی دیگر کارگروه مترجمان هر گونه فعل و انفعالات و اخبار در حیطه تابآوری اعم از رسمی و غیررسمی را شناسایی و ترجمه کرده و در رسانههای تحت پوشش منتشر میسازند.
همپوشانی برخی رسانهها
طلسچی دربارهی تعدد رسانههای موجود در عرصهی مددکاری و تابآوری میگوید: رسانه تابآوری اجتماعی ایران و بعضی رسانهها به دلیل عنوان تابآوری دارای همپوشانی هستند، ولی متاسفانه این همپوشانی سبب میشود که نوعی تداخل در شناسایی سایتها توسط مخاطبان ایجاد شود.
هر چند رصد تخصصی این سایتها خود حاکی از چگونگی فعالیت این رسانهها و محتوای تولیدی از سوی آنهاست اما در مجموع بهواسطه همپوشانی مذکور نتایج حاصل از جستوجوی مخاطبان میتواند موجب سلب انگیزه درعزیزانی شود که به تولید محتوا میپردازند .
وی با بیان این که تیم رسانه تابآوری اجتماعی ایران با تعهد بسیار مشتاق به اجرایی کردن ایدههای خویش است، میگوید: یکی ازوجوه مهم تمایز رسانه تاب آوری ایران با هر گونه وبسایت همپوشان دیگر مدل آموزشی این رسانه است.
مُدل رسانهای که ما از ابتدا عنوان کردیم به این صورت است که آموزشها بصورت گذرا نیست، بلکه کارگاههای آموزشی با برگزاری پیشآزمون و پسآزمون همراه است و قبل از تشکیل کارگاه نیازسنجی برای بررسی نیازها و نوشتن طرح آموزشی بصورت بومیسازی شده و متناسب با گروه هدف انجام میشود.
همچنین پس از برگزاری کارگاه هم حتما برنامه پایش و ارزیابی از آموزش ارائه شده، انجام میگیرد. در واقع تاثیرات مهم فعالیتهامان همان خروجی کارگاههای آموزشی یا محتوای تولید شده است.
باید توجه داشت که خوشبختانه ما بارها شاهد نتایج آموزشها در توانمندسازی گروههای هدف آموزشی بودهایم.رسانه تاب آوری ایران کجاست
طلسچی در پایان با تاکید بر اهمیت بررسی و اندازهگیری زوایای اجرایی کار، اثر بخشی آموزشها وتاثیر آن بر تابآوری مخاطبان، یادآور میشود:
برای آن که شاهد پویایی جمعیت حاضر در جوامع کمبرخودار باشیم، باید به اجرای پروژههای تابآوری اجتماعی بصورت کاربردی در جوامع آسیبپذیر بپردازیم، چرا که در غیر اینصورت طی سالهای آینده شاهد پسروی قابل توجه فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی آن مناطق خواهیم بود.
رسانه تاب آوری پرتال جامع علوم روانشناختی و تاب آوری ایران
رسانه تاب آوری ایران اولین پرتال تخصصی تاب آوری کشور
رسانه تاب آوری ایران با برخورداری از تجربه بیش از یک دهه مدیریت رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان به همت دکتر جواد طلسچی یکتا در سال ۱۴۰۲ تأسیس شد و با قدرت هر چه تمام فعالیت خود را آغاز کرد.
ایجاد زیرساخت های لازم در رسانه تاب آوری ایران از سال ۱۴۰۰ با دقت و ریزبینی خاصی توأم با نیازسنجی های انجام یافته از سوی تیم تحقیق یکی از دیجیتال مارکت های معتبر کشور فعالیتهای خود را ادامه داد و فرایند تحقیق کلمات کلیدی در این رسانه با دقت هر چه تمام به همت تیم تخصصی مجموعه رسانه های ایرانیان محقق گردید.
با توجه به مجهز بودنِ رسانه تاب آوری ایران به جدیدترین نرم افزارهای جستجوگرهای هوشمند، در ابتدای امر بیش از ۱۰۰۰ مطلب مهم زیربنایی تحت عناوین و محتوای موضوعی تاب آوری روانشناختی و اجتماعی از وبسایتها و پایگاههای معتبر و مختلف ایران در این رسانه انتشار یافتند.
رسانه تاب آوری ایران اولین پرتال تخصصی تاب آوری کشور
در ادامه به مدت قریب به یکسال صرفاً تحلیل و ارزیابی سئوی این پایگاه اینترنتی و تصحیح و ویرایش تخصصی بیش از ۱۰۰۰ مطلب اضافه شده به این وبسایت صورت پذیرفت و به موازات تمامی این اقدامات، تیم پژوهشی رسانه تاب آوری ایران (که متشکل از بزرگترین اساتید حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی ایران می باشند و بر اساس فراخوان های صورت گرفته در گروههای بسته تحت مدیریت رسانه ایرانیان شناسایی و دعوت به همکاری شدند) تشکیل شد.
قابل به ذکر است تا این لحظه تعداد ۱۳ کار پژوهشی مبتنی بر فعالیتها و اقدامات تیم پژوهشی رسانه تاب آوری اجتماعی ایران انجام یافته و به اتمام رسیده است که انشاالله به تناوب در کنفرانس ها و کنگره های تخصصی علوم اجتماعی و روانشناختی به نام رسانه تاب آوری ایران طرح خواهند گردید.رسانه تاب آوری ایران کجاست
رسانه تاب آوری ایران، اولین رسانه تخصصی تاب آوری کشور و به عنوان اولین پرتال تخصصی تاب آوری ایران فعالیت های خود را دنبال خواهد نمود تا انشاالله با همراهی محققین و پژوهشگران در جهت بومی سازی مؤلفه های اساسی تاب آوری و علی الخصوص طراحی و اجرای پروژه های ملّی تاب آوری اجتماعی گام های مهم و عملیاتی برخواهد داشت.