رسانه های تاب آور برای دموکراسی در عصر دیجیتال
فهرست عناوین
وقتی رسانه های دیجیتال دموکراسی را تقویت می کنند
کارگروه رسانه های تاب آور در رسانه تاب آوری اجتماعی ایران
رسانه های تاب آور برای دموکراسی در عصر دیجیتال: فناوریهای دیجیتال در حال تغییر دنیای رسانهها و نحوه اطلاعرسانی های عمومی اعم از اخبار و سایر امور جاری هستند.
به نوبه خود، دیجیتالی شدن رسانه ها چالش های جدیدی را برای دموکراسی ایجاد می کند. با این حال، یک رابطه سالم بین رسانه و دموکراسی امکان پذیر است. برای بهبود روابط بین شهروندان، رسانه ها و فناوری های دیجیتال، پروژه ReMeD با بودجه اتحادیه اروپا یک رویکرد بین رشته ای و یک روش ابتکاری (کمی و کیفی) را اجرا خواهد کرد.
این پروژه دادههای مربوط به روزنامهنگاران حرفهای، تولیدکنندگان محتوای رسانهای جایگزین، و شهروندانی که در پیکربندیها و سازمانهای رسانهای با واسطه فناوری، ساختارهای بازار، و مقررات ملی و بینالمللی مربوط به تولید، تولید و تکثیر رسانهای فعالیت میکنند، جمعآوری، تجزیه و تحلیل و مقایسه خواهد کرد.
ReMeD، سهامدارانِ رسانه ای را برای زایش راهحلهای با تأثیرگذاریِ بالا برای رسانهها که دموکراسی را تقویت میکنند، مشارکت خواهد داد.
درباره تاب آوی رسانه ای بیشتر بدانید
رسانه تاب آوری تا تاب آوی رسانه ای: این مطلب جامع ترین و کامل ترین مقالۀ گردآوری شده پیرامون موضوع «رسانه تاب آوری تا تاب آوری رسانه ای» می باشد.
تابآوری رسانهای در بحرانها
در یک جامعهی مردم سالار، تمامی افراد جامعه به طور یکسان به سازمانهای رسانهای قوی و مستقل نیاز دارند تا به راحتی به اخبار و اطلاعات معتبر دسترسی یابند. رسانهها باید ضمن ایجاد شرایط بحث و گفتوگوی آزاد، قدرت کافی جهت شکلدهی تغییرات رفتاری و اجتماعی لازم در مخاطبین را داشتهباشند.
تابآوری رسانهای چیست؟
سازمان رسانهای، یک شخص یا ارگانی است که در انتشار اطلاعات به عموم مردم از طریق روزنامه، مجله، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و سایر رسانهها نقش دارد.
تابآوری رسانهای به معنای توانایی سازمانهای رسانهای در حفظ بقا و عملکرد در هنگام وقوع فجایع و حوادث استرسزا میباشد.
مراحل تابآوری سازمانهای رسانهای
- پیشبینی: یک سازمان رسانهای با تحقیق در جامعه و جست و جوی نشانههای یک حادثهی قریبالوقوع، میتواند برای عملکرد خود در چالشها از پیش آمادگی لازم را کسب کند.
- رویارویی: یک سازمان رسانهای با استفاده از دانش و تجارب مثبت و منفی گذشته به رویارویی با بحرانها پرداخته، آنها را مدیریت میکند.
- سازگاری: در هنگام سازگاری، یک سازمان عملکردهای پایهی خود را با وجود شرایط متغیر خارجی حفظ میکند.
در میان این مراحل، سازگاری از اهمیت بالایی برای تحقق تابآوری برخوردار است اما نباید ضرورت یادگیری را نادیده گرفت.
یادگیری باعث پیشرفت در سایر مراحل تابآوری میشود. فرآیند یادگیری تابآوری نباید صرفا محدود به زمان وقوع بحرانها باشد؛ بلکه تقویت تابآوری تنها زمانی با موفقیت رخ خواهد داد که یادگیری اصول آن به صورت روزانه انجام شود.
تابآوری رسانهای
روشهای افزایش تابآوری سازمانهای رسانهای
۱.مدیریت صحیح سازمان: برگزاری منظم جلساتی با عنوان “اتاق فکر” به تمامی کارکنان فرصت برنامهریزی و تفکر در مورد تهدیدها و چالشهای مختلف را میدهد.
۲.تقویت نیروهای انسانی: هزینهی ایجاد امکانات تفریحی برای کارکنان سازمان رسانهای، در قبال هزینهای که آنها در برابر فشارها و استرسهای حاصل از حوادث متحمل میشوند ناچیز است.
۳.ترویج فرهنگ یادگیری: نسبت به عملکردهایی که تاکنون سازمان داشته است بررسیهای انتقادی انجام دهید. از نتایج و اثرات مثبت یا منفی تصمیمات گذشتهی سازمان درس بگیرید.
نتیجه گیری
با کمک تابآوری سازمانی، سازمانها نظیر سازمانهای رسانهای قابلیت پیشبینی تهدیدهای احتمالی، سازگاری موثر با عواقب جانبی و شرایط چالشبرانگیز را کسب میکنند.
مطالعات در حوزهی تابآوری و رسانه نشان دادهاند که استفاده از رسانهها جهت یافتن اطلاعات در مورد یک بحران و بحث راجع به حادثهی رخ داده با خانواده، دوستان و همسایهها همگی تابآوری اجتماعی را در میان افراد بومی افزایش میدهند. افرادی که دسترسی دائم به رسانههای اجتماعی دارند، با احتمال بیشتری جامعهی خود را تابآور توصیف میکنند.