شنبه, ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-02
کد خبر: 47265 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ |
425 بازدید
۰
11
ارسال به دوستان
پ

سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز ایرانی ۵.۲ مترمربع اعلام شده است درحالی‌که این عدد طبق سند تحول آموزش و پرورش باید به ۸.۳افزایش پیدا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، آذربایجان غربی، البرز، سیستان‌وبلوچستان، گیلان و لرستان بیشترین کمبود فضای آموزشی را دارند، اما در کنار آنها ، برخی استان‌ها هنوز شاهد فعالیت مدارس کپری هستند؛ طبق آماری که سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام می‌کند ۶۰مدرسه کپری در سیستان‌وبلوچستان، کرمان، لرستان و کهگیلویه‌وبویراحمد فعال است.

کپری‌ها یک مشکل بزرگ نیستند

۱۰۵هزار مدرسه در کشور وجود دارد که از این میان، هزار مدرسه کانکسی هستند که سال گذشته مسئولان قول برچیده شدن‌شان را تا سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲داده بودند. خبرها حاکی از آن بود که با اقدامات صورت‌گرفته هیچ مدرسه گل‌وخشتی در کشور نداریم، اما مدارس کپری آن چیزی است که یک‌بار در دهه ۱۳۸۰جشن برچیده شدن‌شان گرفته شد و حالا رد پایشان دوباره در آموزش کشور وجود دارد. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس البته تأکید می‌کند که تعداد مدارس کپری به اندازه‌ای نیست که به‌عنوان یک مسئله بزرگ یا عمومی مطرح باشند.

«مجید عبداللهی» با بیان اینکه ساماندهی مدارس کپری طبق گزارش‌های موجود در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰در چند فاز در دستور کار قرار گرفت، می‌افزاید: «آن زمان طبق آماری که در گزارش‌ها موجود است، ۸۷۰مدرسه کپری داشتیم که بخش‌ عمده‌ای از آنها ساماندهی و به فضاهای استاندارد و ایمن تبدیل شده‌اند.» به‌گفته او، چه در گذشته و چه در حال حاضر سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بیشترین مدارس کپری را داشتند و دارند.

استمرار استانداردسازی

استانداردسازی فضاهای آموزشی به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی از گذشته تاکنون مورد تأکید و یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش بوده است. معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس در این‌باره می‌گوید:‌ «تحولات تاریخی در حوزه ساخت مدارس در ایران سه دوره داشته است؛ در دوره اول به‌دلیل کاستی‌های موجود کمی‌گرایی مطرح بود، در دوره دوم، کیفیت‌گرایی هم اضافه شد و در دوره سوم که در حال حاضر در آن قرار داریم، هویت‌بخشی کامل مورد توجه است. گرچه دو رویکرد قبلی هم هنوز جریان دارد.» به‌گفته «مجید عبداللهی» برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت فضاهای
کم کیفیت ازجمله مدارس کپری همچنان در جریان است.

آمار مدارس کپری

مدارس کپری با توجه به تعداد اندک‌شان به‌عنوان یک مشکل عمومیت‌یافته مطرح نیستند. این، توضیحی است که معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس می‌دهد و اظهار می‌کند: «۶۰مدرسه کپری شناسایی شده که ۳۶مورد آن در کرمان، ۱۱مورد در سیستان‌وبلوچستان، ۹مورد لرستان و ۴مورد در کهگیلویه‌وبویراحمد قرار دارد. شاید به‌صورت موردی مدرسه کپری در سایر استان‌ها هم داشته‌ باشیم، اما آنچه در سامانه آموزش و پرورش ثبت شده این تعداد است.» به‌گفته معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس، کپر جزو فرهنگ و زیست‌بوم استان‌های جنوبی است و باید در ساماندهی کپرها به این نکته توجه کرد؛ هرچند معمولا مدارس کپری از نظر استاندارد کیفیت لازم را ندارند و باید ساماندهی شوند.‌

یک طرح، یک تجربه

به‌دلیل تناسب کپر با زیست‌بوم استان‌های جنوبی، ساخت مدارسی‌مبتنی بر ‌این زیست‌بوم مورد توجه قرار گرفته است.معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس در این‌باره توضیح می‌دهد: «اولین رویداد مدارس آینده در دی ۱۴۰۱برگزار شد که این رویداد مدارس را از نظر تجهیزات، فناوری، کالبدی و معماری بررسی می‌کرد.

۱۱۱طرح در این رویداد انتخاب شد که یکی از طرح‌های انتخاب شده ساخت فضای آموزشی متناسب با زیست‌بوم بود.» او ادامه می‌دهد: «با حمایت بنیاد برکت این طرح در قالب ۲ سایت متناسب با زیست‌بوم هرمزگان مشابه آنچه کپر نامیده می‌شود، طراحی شده و در شهرستان بشاگرد در مرحله اجراست که امکان اجرا با سرعت بالا و هزینه پایین‌تر را دارد. پایلوت آن در حال انجام است و یک‌ماه دیگر بعد از بررسی‌ها امیدواریم بتوانیم آن را در ۴سایت اجرا کنیم.»به‌گفته عبداللهی، براساس این طرح کپرهای نوین در هر سایت امکان حضور ۲۵دانش‌آموز را دارند.‌

 

منبع: سلامت نیوز

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید