هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق

هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق

کاری از گروه تحریریه رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

اگر به دنبال رشد سازمان های غیرانتفاعی خود هستید، به احتمال زیاد در مورد ویژگی های سازمان های غیرانتفاعی که باعث موفقیت آنها می شود کنجکاو هستید.

چه مواردی لازم هستند تا نه تنها به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در دنیای مدرن زنده بمانیم، چه بسا رشد واقعی نیز داشته باشیم؟ ما شما را با خود همراه می کنیم!! این مقاله شما را با هفت ویژگی که همه سازمان‌های غیرانتفاعی موفق دارند آشنا می‌کند.

ایجاد یک سازمان غیرانتفاعی موفق و قوی هرگز آسان نیست، به خصوص در دنیایی که همواره ما را با چالش های متنوع خود مواجه می کند. با این حال، سازمان‌های غیرانتفاعی باید در مواجهه با فراز و فرودهای بالا و پایین کاهش بودجه و تغییرات چشم‌انداز جذب سرمایه، همواره پایدار، دارای ارتباطات عالی و نیز انعطاف‌پذیر باقی بمانند.

برای کسب موفقیت واقعی، یک سازمان غیرانتفاعی باید از نظر مالی برخوردار از یک پایگاه داوطلبانۀ ملو از شور و رغبت و خصوصاً رهبریِ متعهد و قوی – و سایر مورد موردنیاز، پایدار باشد.

اما اینها تنها مواردی نیستند که سازمان‌های غیرانتفاعیِ ضعیف و پررونق و قوی را از هم تفکیک می سازد.

اگر یک سازمان غیرانتفاعی را راه اندازی کرده یا اداره می کنید، تعدادی ویژگی مثبت وجود دارد که می توانید برای کمک به موفقیت سازمان خود از آنها استفاده کنید.

۱. آنها چابک هستند

ریشه واژه چابک از مجموعه ای از اصول مدیریت پروژه است که توسط توسعه دهندگان نرم افزار در دهه ۱۹۹۰ ایجاد شد. توسعه نرم افزار چابک مبتنی بر توسعه تکراری است، جایی که نیازمندی ها و راه حل ها از طریق همکاری بین تیم های متقابل خود سازماندهی و تکامل می یابند. این اصطلاح اکنون به طور گسترده‌تری از جمله در دنیای سازمانهای غیرانتفاعی کاربرد دارد. امروزه، سازمان‌های غیرانتفاعی موفق از برخی یا همه پارامترهای چابک در کار خود استفاده می‌کنند. این روش ها بر پایش و ارزیابی مکرر و منطبق بر استراتژی ها و فعالیت ها (معمولاً هر دو هفته یکبار) تمرکز دارند. آنها همچنین شامل یک فلسفه رهبری هستند که کار تیمی را تشویق می کند و وظایف مشخص کوتاه مدت را به وضوح تعریف می کند. سازمان‌های غیرانتفاعی چابک بر ارائه نتایج در تیم‌های خود مدیریت تمرکز می‌کنند. در آن تیم ها، سلسله مراتب به اندازه مُدل های سنتی مدیریت وجود ندارد. همچنین تمرکز زیادی بر شفافیت و تاکید بر گفتمان پیوسته و کوتاه وجود دارد. دریافت بازخوردهای فوری و مفید به جای جلسات طولانی ترجیح داده می شود. اگر امروز یک سازمان غیرانتفاعی موفق باشد، باید به طور مداوم با تغییرات و خطرات غیرمنتظره مواجه شود. روش چابک واقعا می تواند به یادگیری و انطباق پذیری سریع کمک کند. و سازمان هایی که قادر به یادگیری و سازگاری سریع هستند، آنهایی هستند که در دنیای مدرن امروزی موفق می باشند.

۲. آنها منابع مالی متنوعی را توسعه می دهند

یک سازمان غیرانتفاعی تفاوت چندانی با یک سازمان انتفاعی ندارد. صرف نظر از این واقعیت که سازمان‌های غیرانتفاعی بر تغییرات اجتماعی تمرکز می‌کنند و نه بر سودآوری – اگر آنها بی پول باشند، نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. به همین دلیل است که برای سازمان‌های غیرانتفاعی بسیار مهم است که در مورد امور مالی خود کنترل و تسلط داشته باشند، در کنار اینکه همیشه مأموریت خود را در ذهن خود دارند. منابع مالیِ در دسترسِ زیادی وجود دارد: کمک های مالی فردی (آنلاین و آفلاین)، کمک های مالی، حمایت های مالی شرکتی، حق عضویت ها، فروش کالاها و خدمات، کمک های غیر نقدی، و موارد دیگر. داشتن یک پلتفرم جمع آوری مشارکتهای مالی قوی و همه کاره به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که همیشه منابع مشارکتهای مالی متنوعی در اختیار دارید.

۳. آنها همیشه بر مأموریت خود متمرکز هستند

برخورداری از برنامه مأموریت یا وجود دستور کار مشخص برای یک سازمان، دلیل خوبی بر اثبات زنده بودن و جیات داشتن آن سازمان است.

یک سازمان غیرانتفاعی موفق همیشه بر روی مأموریت خود متمرکز می‌ماند، علی‌رغم اطفاء حریق که تقریباً همه سازمان‌های غیرانتفاعی تقریباً روزانه باید انجام دهند. یک سازمان غیرانتفاعیِ سالم به وضوح مأموریت خود را در بیانیه مأموریت بیان می کند و سپس آن را به اشتراک می گذارد.  در توضیح بیشتر درباره بیانیه مأموریت قابل به ذکر است بیانیه مأموریت (به انگلیسی: mission statement) سند تدوین‌شده‌ای است که اهداف باثبات و منحصر به فرد سازمان را تعریف می‌کند: اینکه چرا سازمان وجود دارد، اهداف آن چیست، می‌خواهد به چه چیزی برسد. این‌ها برخی سؤالات اساسی هستند که بیانیه مأموریت قصد دارد پاسخ دهد.

بیانیه ماموریت به موازات چشم اندازها و نیز منشور اخلاقی و ارزش های اساسی کارکنان برای تمامی سطوح سازمان و سایر ذینفعان مرتبط به اشتراک گذاشته می شود. مدیریت مؤسسات غیرانتفاعی موفق دائماً اهدافی را با کارکنان به اشتراک می گذارد و آنها را به کار می گیرد. کارکنان و مدیران در چنین سازمان هایی درک می کنند که برای رسیدن به این اهداف مشترک چه چیزی لازم است. آنها نسبت به آنها احساس مالکیت می کنند و روزانه برای به انجام رساندن آنها گام برمی دارند. علاوه بر آن، سازمان‌های غیرانتفاعی موفق سازمان‌هایی هستند که فرهنگ مأموریت‌محور را برقرار می سازند. در فرهنگ های سازمانی مأموریت گرا، کارکنان حس روشنی از اهداف سازمان دارند. آنها بخوبی درک می کنند که چگونه ایفای نقش هایشان به تحقق یافتن اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت کمک می کند.

۴. سازمان‌های غیرانتفاعی موفق اهدا کننده محور هستند

سازمان‌های غیرانتفاعی موفق واقعاً اهداکننده محور هستند. آنها درک می کنند که اهمیت وجودی اهداکنندگان بیشتر از کیف پولشان است – آنها مردم هستند. تا زمانی که یک سازمان غیرانتفاعی واقعاً درک نکند که اهداکنندگان آن بخش کلیدی مأموریتشان می باشد، همیشه در کار خود مانع خواهند داشت. اما اهدا کننده محور بودن در عمل چگونه به نظر می رسد؟هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق

اهدا کننده محور بودن معمولاً به بدین معنی است که سازمان‌های غیرانتفاعی همه راههای حفظ و مراقبت از اهدا کنندگان خود در یک حلقه متصل بهم را می دانند – یکی از ملزومات این کار شامل اقداماتی همچون به اشتراک گذاشتنِ گزارش های سالانه یا اثربخش نشان دادنِ دستاوردهای اهداکنندگان است. ابزارهای قویِ مدیریت اهداکنندگان در هر اقدامی به خیرین مرکز غیرانتفاعی کمک می کند. با تکیه بر ابزارهای قویِ مدیریت اهداکنندگان، برقراری ارتباط و ایجاد یا القاء احساس مهم بودن به اهداکنندگان، تلاش زیادی را نمی‌طلبد – و می‌تواند نتایج بزرگی دربرداشته باشد. ویژگی‌های بانک اطلاعات اهداکنندگان که به سازمان‌های غیرانتفاعی کمک می‌کند تا مددکارتر یا حامی تر عمل کنند عبارتند از: بانک اطلاعات اهداکنندگان قوی به شما کمک می‌کند اطلاعات مهمی درباره اهداکنندگان خود مانند شغلشان، تاریخ تولد و سایر اطلاعات کلیدی آنها را ثبت نموده و دسترسی شما را شخصی‌تر می‌کند. توانایی ایجاد یک رکورد ارتباطی برای هر اهداکننده به شما این امکان را می‌دهد که دقیقاً تعداد دفعات تماس خود یا آنها را مرور و پیگیری نمایید. این ابزار همچنین به شما کمک می کند تا نسبت به هرگونه سؤال یا نگرانی آنها را پاسخگو باشید. ثبت تاریخچه حضور و همراهی یک اهداکننده نسبت به تحرکات و اقدامات یک اهدا کننده در گذر زمان به شما هشدار (اطلاع) می‌دهد، وقایعی همچون سالگرد اولین اهداء ایشان یا تغییر برنامه اهداکننده یا حتی زمان لغو مشارکت وی. این ابزار به شما کمک می کند دقیقاً در زمان لازم برای یک رویداد یا اقدام مهم دست به دست شوید! داده ها بسیار مهم هستند و بانک اطلاعات اهداکنندگان، مرتب و منظم کردن داده ها و اطلاعات شما بر اساس فیلترهای مختلف را آسان می سازد تا بتوانید به درستی مخاطبان خود را تقسیم بندی و تفکیک کنید. به علاوه، گزارش های سفارشی را با استفاده از الگوهای گزارش تهیه کنید تا عمیق تر در داده های خود غوطه ور شوید و همان چیزی را که نیاز دارید به دست آورید.

۵. آنها قادر به بسیج کردن و الهام بخشیدن به دیگران هستند

سازمان های غیرانتفاعی موفق می توانند کارکنان، داوطلبان و اهداکنندگان خود را بسیج نمایند و الهام بخش عمل کنند. آن‌ها دائماً راه‌های معنی‌داری برای مشارکت دادن این افراد ایجاد می‌کنند و آنها را به مأموریت و ارزش‌های اصلی سازمان غیرانتفاعی متصل می‌کنند. آنها جوامع قوی می سازند و از آن پاسداری می کنند. سازمان‌های غیرانتفاعی موفق در مدیریت اقدامات داخلِ سازمانی شان و نیز هرگونه همراهی با ذینفعان داخلی خود خوب عمل می کنند.

هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق
هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق

سازمان‌های غیرانتفاعی موثر سازمان‌هایی هستند که می‌توانند هر بخش از جامعه را همچون دولت، ملت، اقتصاد و … را بسیج کنند. برای دستیابی به چنین حالت آرمانی و مطلوبی، یک سازمان باید با دیگران و از طریق دیگران کار کند، نه اینکه به تنهایی و مجزا از جامعه کار کند. کار با سایر سازمان‌ها و افراد جامعه به این معنی است که آن سازمان‌های غیرانتفاعی می‌توانند تأثیر بسیار بیشتری نسبت به خودشان ایجاد کنند. سازمان‌های غیرانتفاعی که دیگران را بسیج و الهام می‌بخشند، سازمان‌هایی هستند که جنبش‌های اجتماعی را ایجاد می‌کنند، از بوجود آمدن تغییر اجتماعی حمایت می‌کنند و امکان گفتمان های اجتماعی ایجاد می‌کنند. آنها از طریق اقدامات خود، بینش، نگرش و رفتار مردم را تغییر می دهند. به نوعی، آنها به جای تمرکز درونی، بیرونی هستند. این سازمان‌های غیرانتفاعی می‌دانند که علاوه بر ارائه برنامه‌ها و خدمات با کیفیت بالا به ذینفعان خود، باید از تغییر حمایت کنند (معمولاً با همکاری با دولت و آغاز نمودنِ جنبش‌های مردمی).

۶. آنها از نظر دیجیتالی باهوش هستند

فناوری، نحوه کار سازمان‌های غیرانتفاعی و نحوه تعامل آنها با اهداکنندگانشان و نیز حامیانشان در پلتفرم‌های آنلاین تغییر می‌دهد. در حالی که در گذشته شاید داشتن نوعی سیستم مدیریت اطلاعات دیجیتال و یک وب سایت کافی بود، سازمان های غیرانتفاعی موفق امروزی فناوری را در بسیاری از کارهای سازمان خود ادغام کرده اند. سازمان‌های غیرانتفاعی موفق فناوری را در زمینه‌های زیر می‌پذیرند: جمع آوری کمک های مالی از طریق روزنه های قوی جمع آوری مشارکت های مالیِ آنلاین و در محل همچون کیوسک های کمک مالی. ابزارهای سازمانی مانند CRM و نرم افزار مدیریت اهداکنندگان. ابزارهای تدارکات داوطلبانه که استخدام و مشارکت را ساده می کند. نرم افزار حسابداری که حسابداری صندوق را ساده تر و کارآمدتر می سازد. و بیشتر. پیدا کردن پلت فرم مناسب برای جمع آوری کمک مالی که با همه این ابزارها ادغام می شود، گردش کار شما را ساده می کند و به شما کمک می کند تا همه داده های کلیدی خود را سازماندهی کنید. خوشبختانه، Donorbox ابزار قویِ مدیریت اهداکنندگان با بیش از ۵۰۰۰ برنامه از طریق Zapier ادغام می‌شود و ده‌ها ادغام بومی با ابزارهای غیرانتفاعی هر روز دارد.هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق

۷. آنها به طور مستمر گوش می دهند و بهبود می یابند

سازمان‌های غیرانتفاعی موفق به طور مداوم و پیوسته برای گوش دادن وقت می گذارند. آنها به صحبت های ذینفعان، هیئت مدیره، کارکنان، داوطلبان، اهداکنندگان و سایر سازمان ها گوش می دهند. چنین سازمان هایی از انواع رویکردهای نوآورانه برای شناسایی، اشتراک گذاری و به کارگیری نتایج و درس های آموخته شده از برنامه ها و ابتکارات خود استفاده می کنند. آنها داده ها را جمع آوری می کنند و از آنها یاد می گیرند تا برنامه های جدید یا بهتری را توسعه دهند که نیازها و برنامه های در حال تحول ذینفعان آنها را برآورده سازد.

یکی از راه‌های گوش دادن فعال و بهبود و پیشرفت، ایجاد فرهنگ بازخوردگیری و فیدبک گیری در سازمان غیرانتفاعی است. پرورش فرهنگ بازخوردگیری برای موفقیت هر سازمانی بسیار مهم است. ایجاد یک فرهنگ سازمانی باز و بازخورد محور مستلزم آن است که افراد بتوانند در مورد هر جنبه ای از زندگی سازمانی بازخورد بدهند و نیز بازخورد دریافت نمایند. با این حال، این بازخورد باید به طور واضح، سازنده، همدلانه و با حساسیت ارائه و دریافت شود. در عین حال منابع متعددی برای کمک به سازمان‌های غیرانتفاعی در تجزیه و تحلیل عملکردشان وجود دارد، مانند کاربرگ تجزیه و تحلیل SWOT و کاربرگ Rose، Bud، و Thorn (تجزیه و تحلیل SWOT یکی از ابزارهای ساده در عین حال قدرتمند جهت تدوین استراتژی  برای شرکت‌های مختلف است. تجزیه و تحلیل SWOT به شما کمک می‌کند با در نظر گرفتن تمامی نقاط قوت و ضعف کسب و کار خود و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهایی که در بازار با آن روبرو می‌شوید، یک استراتژی قوی برای سازمان تدوین کنید.) برای سازمان‌های غیرانتفاعی نیز مهم است که شور و  اشتیاق به سمت رشد و پیشرفت و همچنین گرایش به مقابله با بزرگترین چالش‌های اجتماعی جهان را به همراه داشته باشند.

نتیجه گیری

نقش یک سازمان غیرانتفاعی همیشه ایجاد تغییرات اجتماعی و هدایت راه به سوی دنیایی بهتر بوده است. و این به خودی خود تغییری ایجاد نمی کند. با این حال، محیط امروزی بسیار متفاوت از محیط یک یا دو دهه پیش است. بنابراین، رهبران سازمانهای غیرانتفاعی اگر امیدوارند مأموریت های خود را انجام دهند، باید با زمان سازگار شوند و تغییر کنند. به همین ترتیب، تعریف یک سازمان غیرانتفاعی موفق، مؤثر و با عملکرد بالا، دائماً در حال تغییر است. ویژگی‌های بالا تنها برخی از شاخص‌هایی هستند که مشاهده کرده‌ایم، و امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.هفت ویژگی کلیدی سازمان های غیرانتفاعی موفق

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا