دوشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-06-24
کد خبر: 87638 |
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۴۲ |
48 بازدید
۰
2
پ

نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد استرس داریم و سعی می کنیم بدون توجه به آن ادامه دهیم، ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقع می تواند استرس را بدتر کند.

تاب آوری در برابر استرس

چهار دلیل برای اینکه چرا باید پاسخ استرس خود را بشناسید

کارگروه مترجمین در رسانه تاب آوری ایران

نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده ای که نشان می دهد استرس داریم و سعی می کنیم بدون توجه به آن ادامه دهیم، ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقع می تواند استرس را بدتر کند.

با افزایش استرس، اگر برای آرام کردن بدن و بهبودی خود اقدامی نکنیم، می‌توانیم خود را در یک دایره باطل استرس مزمن قرار دهیم، که بازگشت از آن بسیار سخت‌تر است. بنابراین در این رسانه به بررسی چهار دلیل می پردازیم که چرا باید پاسخ استرس خود را بشناسید.

شناخت پاسخ استرس شما

پاسخ استرس فردی شما برای شما منحصر به فرد است که از تجربیات گذشته شما در مورد تهدید و چالش شکل گرفته و به ارزش ها و ناامنی های شما مرتبط است.

آنچه پاسخ استرس شما را تحریک می کند و اینکه چگونه خود را در تغییرات فیزیولوژیکی، پاسخ های عاطفی، الگوهای تفکر و رفتار نشان می دهد، بر توانایی شما برای مقابله موثر و بازگشت به عقب تأثیر می گذارد.

دانستن محرک ها، علائم و نشانه های هشدار دهنده اولیه به شما هشدارهای پیشرفته ای می دهد که در حال مبارزه هستید. و اگر زود تشخیص داده شود این فرصت را به شما می دهد که بهترین روش را برای پاسخ دادن انتخاب کنید.

تغییرات در احساسات فیزیکی شما مانند ضربان تنفس، تنش عضلانی، تکان خوردن معده یا افزایش ضربان قلب می‌تواند علائم هشداردهنده‌ای باشد که نشان می‌دهد چیزی باعث واکنش استرس شما شده است.

وقتی متوجه این تغییرات شدید، ببینید آیا می‌توانید به آنچه محرک بوده است پی ببرید. شاید این چیزی بود که کسی گفته باشد، یا ترس از تکمیل نشدن یک کار برای یک ضرب الاجل. محرک ها را در صورت وقوع یادداشت کنید، یک دفترچه یادداشت همراه خود داشته باشید یا آنها را در تلفن خود یادداشت کنید.

هرچه بیشتر از محرک های استرس خود آگاه باشید و هر چه زودتر متوجه شوید که چیزی چالش برانگیز است، سریعتر می توانید از استراتژی هایی برای تنظیم احساسات تهدید کننده خود مانند آرامش، تمرکز حواس یا تنفس ریتمیک آهسته استفاده کنید. انجام این اقدامات بدن شما را آرام می کند و افکار شما را پاک می کند و به شما این امکان را می دهد راه های موثری برای پاسخ پیدا کنید.

رفتارهای مقابله ای

استرس یک ابزار مفید برای بقا است. این تکامل برای محافظت از ما در برابر آسیب با آماده کردن ما برای مقابله یا فرار در هنگام مواجهه با تهدید ایجاد شد. با این حال، در دوران مُدرن، بدن ما نمی تواند تفاوت بین تعقیب شدن توسط یک حیوان خطرناک و ایمیل های زیاد را تشخیص دهد.

چهار دلیل برای اینکه چرا باید پاسخ استرس خود را بشناسید
چهار دلیل برای اینکه چرا باید پاسخ استرس خود را بشناسید

در نتیجه، وقتی تهدیدی را درک می‌کنیم، همچنان ممکن است مانند اجداد غارنشینمان، راه‌هایی برای فرار از این موقعیت پیدا کنیم. امروزه به جای فرار از موقعیت، ممکن است برای خود بهانه بیاوریم، از انجام کارهای دشوار اجتناب کنیم، کارها را به تعویق بیندازیم.

  • ممکن است با دیگران مخالفت کنیم یا تهدید کنیم که این احساس را در ما ایجاد می کنند.
  • ممکن است سعی کنیم احساسات خود را با سرکوب کردن آنها یا اجتناب از فکر کردن به آنها نادیده بگیریم.
  • یا ممکن است زمانی را صرف نشخوار کردن در مورد وضعیت بدون یافتن راه حل کنیم.
  • این روش‌های مقابله ممکن است در کوتاه‌مدت مفید به نظر برسند، اما در نهایت می‌توانند مفید نباشند و عواقب ناخواسته‌ای داشته باشند که می‌تواند به استرس بیشتر کمک کند.
  • درک روش های خودمان برای مقابله و ارزیابی اینکه آیا این استراتژی های محافظتی ممکن است عواقب نامطلوبی داشته باشند، می تواند به ما کمک کند تا راهبردهای سازگارتر و مفیدتری پیدا کنیم.

اندیشه ها

در زندگی مُدرن ما با موقعیت‌های زیادی مواجه می‌شویم که آنها را تهدیدآمیز می‌دانیم، که اکثراً (خوشبختانه) واقعاً برای ما خطرناک نیستند.

با این حال، وقتی مغز به بدن‌مان می‌گوید که در خطر هستیم، بدن‌مان هورمون‌های استرس را تولید می‌کند که ما را برای «مبارزه یا فرار» آماده می‌کنند و می‌توانیم خودمان را به روش‌های غیرمفید پاسخ دهیم.

با توجه به افکار منفی، نوشتن آنها و تجزیه و تحلیل اینکه آیا آنها مفید هستند یا نه، می توانید یاد بگیرید که چیزها را متفاوت ببینید.

سعی کنید به شواهد موافق و مخالف افکار منفی خود نگاه کنید. آیا راه های دیگری برای تفکر در مورد این وضعیت وجود دارد؟ یک دوست چگونه آن را می بیند؟ آیا بیش از حد به خودتان سخت می گیرید یا فقط جنبه های منفی را می بینید؟ یافتن راه‌های متعادل‌تر برای مشاهده موقعیت می‌تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید و متفاوت عمل کنید.

خودمراقبتی

زمانی که تحت فشار هستیم یا با موقعیت‌های سخت یا چالش برانگیز مواجه می‌شویم، معمولاً احساس می‌کنیم که برای چیزهایی که معمولاً از آن لذت می‌بریم، وقت نداریم. اولویت دادن به کارهایی که برای لذت انجام می دهیم، در حالی که کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد، دشوار به نظر می رسد. اما تحقیقات به ما می گوید که در مواقعی که استرس داریم بیشتر از زمان های دیگر به این فعالیت ها نیاز داریم.

توجه به اینکه در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم که از آن لذت می‌بریم، یا انجام ندادن کارهایی که ما را سالم نگه می‌دارد و با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کند، نشانه‌های هشدار اولیه مفیدی است که نشان می‌دهد شروع به احساس فشار می‌کنیم.

چهار دلیل برای اینکه چرا باید پاسخ استرس خود را بشناسید
چهار دلیل برای اینکه چرا باید پاسخ استرس خود را بشناسید

گذراندن مدتی برای بررسی چگونگی تعادل بین خواسته‌های مختلف زندگی‌تان، اطمینان از اینکه زمانی را برای بهبودی از کار یا فشارهای دیگر اختصاص می‌دهید و فعالیت‌هایی را که دوست دارید انجام می‌دهید، به تقویت تاب آوری شما کمک می‌کند و آینده شما را در برابر استرس ثابت می‌کند.

اطمینان حاصل کنید که مراقبت از خود در دستور کار شما قرار دارد، حتی زمانی که سطوح بالایی از فشارها و خواسته ها را تجربه می کنید. تاب آوری شما بستگی به این دارد که تا چه اندازه بتوانید از خودتان مراقبت کنید.

با یادگیری تشخیص پاسخ خود، می توانید در مورد نحوه واکنش خود حق انتخاب داشته باشید و به خود اجازه دهید کنترل را در دست بگیرید و به شیوه ای مثبت تر واکنش نشان دهید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.