آموزش هدفمند چیست؟

آموزش های هدفمند چگونه به تاب آوری کودکان در حیطه های متنوع آموزشی منجر می شوند؟

آموزش هدفمند Intentional teaching

آموزش هدفمند Intentional teaching: یادگیری و آموزش در اوایل کودکی شامل تعاملات پیچیده بین معلمان، کودکان، زمینه ها و محتوا است. رویکردهای آموزشی هدفمند تشخیص می‌دهند که معلمان، نقش بزرگی در مدیریت این تعاملات به منظور ایجاد یادگیری برای کودکان دارند.

آموزش هدفمند چیست؟

آموزش هدفمند مستلزم این است که دائماً در مورد کاری که به عنوان معلم انجام می دهید فکر کنید که چگونه از رشد و یادگیری کودکان حمایت می کند یا آنها را قادر می سازد. این امر مستلزم آگاهی و هوشیاری، متفکر بودن، در نظر گرفتن و هدفمند بودن در رفتارهای آموزشی شماست. این به معنای برنامه ریزی و اقدام فعالانه با اهداف یا نتایج خاص برای یادگیری کودکان است تا بتوانید مناسب ترین راه ها را برای تعامل و گسترش تفکر و رشد کودکان انتخاب کنید. این موضوع شامل هدفمند بودن در تمام زمینه های تصمیم گیری از جمله برنامه درسی، روابط، و مسئولیت های اداری است.

هدفمند بودن از آرزوهای شما برای کودکان سرچشمه می گیرد – دانستن اینکه هدف شما از یادگیریِ چه ارزشهایی برای کودکان است. سپس مستلزم آن است که در آموزش خود هدف و هدفمندی داشته باشید تا کودکان را به سمت آن پیامدهای یادگیری حمایت کنید یا در چارچوب قرار دهید.

آموزش هدفمند فرآیندی پویا از تصمیم گیری است که شامل تجربیات برنامه ریزی شده و پاسخ های خود به خود به پرسش های نوظهور کودکان می شود. اقدامات و تعاملات آموزشی باید دائماً به گونه‌ای برنامه ریزی و مدیریت شود که با پاسخ‌های کودکان و سطح فعلیِ شایستگی سازگار شود، به گونه‌ای که آرزوها و اهداف یادگیری معلمان را ارتقا دهد.

آموزش هدفمند Intentional teaching
آموزش هدفمند Intentional teaching

معلمان هدفمند به طیف وسیعی از راهبردهای آموزشی، درک چگونگی یادگیری کودکان و دانش مبتنی بر قابلیت ها و فرآیندهای یادگیری فردی کودکان نیاز دارند. معلمان همچنین باید نیازمندی های آموزشی کودکان را بشناسند و با علایق آنها هماهنگ باشند تا برنامه درسی به جای اینکه توسط معلم تعیین شود، با هم ساخته شود. ساختن مشترک فراتر از یادگیری در کنار کودکان و از جانب کودکان را شامل می شود – این امر مستلزم آن است که معلمان از کودکان با مکالمات سطح عمیق برای نقد درک و توسعه طیف وسیعی از مهارت ها برای تحقیق و تفکر انتقادی و خلاق حمایت کنند.

معلمان هدفمند ممکن است

  • با حساسیت کودکان را مشاهده کنید و آگاهانه برای تعمیق، گسترش و حفظ علایق کودکان از طریق محرک ها، ابزارها و منابع، مستندسازی و گفتگو برنامه ریزی کنید.
  • سازماندهی و حفظ محیط فیزیکی برای اطمینان از دسترسی به منابع مناسب و پشتیبانی بهینه از تجربیات مثبت
  • ایجاد چالش های خاص و برنامه ریزی تعاملات طراحی شده برای گسترش قابلیت های کودکان و مهارت های تفکر بالاتر
  • در فعالیت های بازی که توسط کودک آغاز می شود شرکت کنید و روایت های پیچیده ای از نقش های تخیلی را با کودکان توسعه دهید
  • مُدل سازی و نشان دادن مهارت ها و همچنین ارائه جهت یا دستورالعمل خاص

با این حال، توسعه نقش هدفمندتر نباید به عنوان نیاز به تکنیک های آموزشی تفسیر شود، و همچنین معلمان نباید از تمرکز بر یادگیری کودکان و علایق آنها، به نفع نتایج مطلوب برای خودشان غافل شوند.

چرا باید آموزش هدفمند را اتخاذ کنم؟

معلمان دوران کودکی بیش از ۱۰۰۰ تعامل با کودکان در طول روز دارند که بسیاری از آنها خود به خود و بدون برنامه هستند.

هدفمند بودن می تواند به معلمان کمک کند تا از این تعاملات نهایت بهره را ببرند. تحقیقات بین‌المللی و محلی نشان می‌دهند که تعاملات پایدار و انعکاسی برای ترویج افزایش یادگیری کودکان خردسال مهم است. ثابت شده است که کودکان هنگام بازی و تعامل اجتماعی مثبت با معلمان درگیر فعالیت های شناختی پیچیده تر و یادگیری موثرتر هستند.

تکنیک‌های آموزش هدفمند مانند یک داربست به افزایش یادگیری کودکان به یادگیری بیشتر و نتایج مثبت برای کودکان کمک می‌کند.

آموزش هدفمند Intentional teaching
آموزش هدفمند Intentional teaching

یکی از ویژگی‌های کلیدی این برنامه ریزی، کیفیت اولیه دوران کودکی که با نتایج بالاتر برای کودکان مرتبط است، میزان تبادلات اجتماعی و یادگیری با کیفیت بالا بین معلمان و کودکان جاری و برقرار است. این مبادلات شامل تفکر مشترک پایدار، ایجاد چارچوب، توضیح، پرسش، الگوبرداری و گسترش ایده‌ها و فعالیت‌های کودکان، مشارکت فعال معلمان در بازی کودکان و برنامه‌ریزی فعالیت‌های چالش برانگیز است. در محیط‌هایی که موفقیت کودکان کمتر است، کارکنان بیشتر وقت خود را صرف نظارت و مشاهده بازی کودکان می‌کنند تا تعامل با کودکان.

بازی رایگان با منابع خوب همیشه شرط کافی برای یادگیری نیست: برای مثال، تحقیقات نشان می‌دهند که فرصت‌هایی برای کاوش آزاد در یک محیط غنی از منابع، منجر به برخوردهای پایدار و معنی‌دار نمی‌شود که از یادگیری پشتیبانی کند. یک رویکرد «دست‌های دور» یا آزادانه در رابطه با بازی آزاد، که تنها به کودکانی که در یادگیری خودشان رهبری می‌کنند و مسئولیت پیشرفت یادگیری را بر عهده کودکان می‌گذارد، می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌های آموزشی و یادگیری شود.

چگونه هدفمند آموزش دهیم

آموزش هدفمند به آرزوهای معلمان و خانواده ها برای کودکان بستگی دارد و تعیین و شفاف سازی در این موارد، اولین گام اساسی از رویکرد هدفمند به آموزش است. اولویت‌های مورد توافق جهت یادگیری کودکان سپس برای اطلاع‌رسانی نسبت به طراحی برنامه درسی، آموزش، ارزیابی و ارزشیابی، و تمرکز بر آموزش و یادگیری، تعاملات و محیط‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا