سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-02
کد خبر: 96125 |
تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۴ |
27 بازدید
۰
2
پ

عزت نفس در افراد مبتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک، به تأیید دیگران بستگی دارد و از احساس واقعیِ خود ارزشمندی در آنها ناشی نمی شود. آنها تمایل زیادی برای جلب توجه دارند و اغلب برای جلب توجه رفتاری چشمگیر یا نامتناسب از خود نشان می دهند.

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟ اختلال شخصیت نمایشی یا هیستریونیک (به انگلیسی: Histrionic personality disorder) یک وضعیت سلامت روانی است که با احساسات شدید، ناپایدار و یک تصویر مخدوش از خود مشخص می شود. کلمه «Histrionic هیستریونیک» به معنای «دراماتیک یا نمایشی» است.

عزت نفس در افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، به تأیید دیگران بستگی دارد و از احساس واقعیِ خود ارزشمندی در آنها ناشی نمی شود. آنها تمایل زیادی برای جلب توجه دارند و اغلب برای جلب توجه رفتاری چشمگیر یا نامتناسب از خود نشان می دهند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی اغلب متوجه نمی شوند که رفتار و طرز تفکر آنها ممکن است مشکل ساز باشد.

اختلال شخصیت هیستریونیک یکی از مجموعه شرایط اختلالات شخصیت «خوشه B» است که شامل رفتار نمایشی و نامنظم است.

اختلال شخصیت نمایشی چیست؟
اختلال شخصیت نمایشی چیست؟

اختلال شخصیت نمایشی چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

اختلال شخصیت هیستریونیک معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ شروع می شود.

زنان و افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده می شود (AFAB) بیشتر از مردان و افرادی که در بدو تولد به آنها مرد اختصاص داده شده است (AMAB) با اختلال شخصیت هیستریونیک تشخیص داده می شود، اما محققان فکر می کنند که مردان و افراد AMAB ممکن است کمتر تشخیص داده شوند.

اختلال شخصیت نمایشی چقدر شایع است؟

اختلال شخصیت هیستریونیک نسبتاً نادر است. محققان تخمین می زنند که حدود ۱ درصد از افراد به این عارضه مبتلا هستند.

تاب آوری در برابر اختلال شخصیت نمایشی
تاب آوری در برابر اختلال شخصیت نمایشی

چه چیزی باعث اختلال شخصیت نمایشی می شود؟

اختلالات شخصیت، از جمله اختلال شخصیت هیستریونیک یا نمایشی، یکی از ناشناخته ترین شرایط سلامت روان است.

مطالعاتی که در مورد اختلالات شخصیت هیستریونیک یا نمایشی و سایر اختلالات شخصیتی انجام شده است، عوامل متعددی را شناسایی کرده است که ممکن است منجر به ایجاد اختلالات شخصیتی هیستریونیک یا سایر اختلالات شخصیتی شود:

  • ژنتیک: اختلال شخصیت هیستریونیک معمولاً در خانواده ها ایجاد می شود، بنابراین دانشمندان فکر می کنند ممکن است یک پیوند ژنتیکی (ارثی) وجود داشته باشد.
  • آسیب های دوران کودکی: کودکان ممکن است با آسیب هایی مانند کودک آزاری یا مرگ یکی از اعضای خانواده کنار بیایند که بعداً در بزرگسالی ممکن است در زندگی آنها مخل یا مشکل ساز باشد و به بخشی از یک اختلال شخصیت تبدیل شود.
  • سبک‌های فرزندپروری: کودکانی که سبک‌های فرزندپروری بدون محدودیت را تجربه می‌کنند که هیچگونه محدودیتی ندارند، بیش از حد زیاده‌رو  یا ناسازگار هستند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به اختلال شخصیت هیستریونیک باشند. علاوه بر این، والدینی که رفتار جنسی نمایشی، نامنظم، فرار یا نامناسب از خود نشان می دهند، فرزندان خود را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهند. برخی از محققان فکر می کنند که مشکلات در روابط والدین و فرزند منجر به عزت نفس پایین در افراد مبتلا به HPD می شود.

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تاب آوری | رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.