استفاده از ظرفیت های فضای مجازی هم تخصص می خواهد

استفاده از ظرفیت های فضای مجازی هم تخصص می خواهداستفاده از ظرفیت های فضای مجازی هم تخصص می خواهد

از زمان برگزاری اولین کنگره بین المللی مددکاری اجتماعی توسط انجمن صنفی مددکاران اجتماعی (زمستان ۹۶)، شاهد یکسری اقدامات انجمن مددکاران در فضای مجازی بودیم که در آن مقطع زمانی با راه اندازی شدنِ کانال انجمن مددکاران در تلگرام در ابتدای امر نمود پیدا کرد و سپس با فراخوان دریافت دیدگاههای مددکاران اجتماعی (از طریق تماس تلفنی با مددکاران موردنظر انجمن) در خصوص همان کنگره و متعاقباً انتشار همزمان یادداشتهای دریافتی از طریق سایت و کانال انجمن ادامه یافت که البته تا اینجای کار یک مبحث کاملاً عادی تلقی میشده است (با مدنظر قرار دادنِ این نکته که امروز شاهد این هستیم حتی کلاسهای درسی مدارس در همه مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی به تفکیک و مستقل دارای کانال در یک یا چند شبکه اجتماعی می باشند چه برسد به ضرورت های ارتباطی این مبحث برای انجمن های صنفی با گردش کار ملی) البته قدم به قدم فعالیتهای مجازی مذکورِ انجمن تداعی کنندهء اقتباس از مُدل اجرای کارزارهای رسانه ای وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان بود (البته صرفاً از بُعد ظاهریِ اقدامات)، بطوریکه حتی تا امروز هم شاهد نشرها و بازنشرهای گسترده چند کانال و گروه مددکاری و غیرمددکاری از نقطه نظرات منصوب به انجمن مددکاران هستیم،

علی ایحال نکته مهمی که به زعم بنده حقیر لازم به عرض است: ضرورت توجه به ابعاد تخصصیی اجرای کارزارهاست، کارزارهای رسانه ای نیازمند طراحی و مهندسیِ اجرایی هستند، ضوابط اجراییِ خاصی دارند، نیازمند ابزارها و تکنولوژی های خاص و جدیدی جهت بررسی میزان بازخوردها بصورت لحظه به لحظه هستند. دوستانی که ما را در اجرای کارزارها همراهی می کردند شاهد بودند که تا لحظات آخر هم نمی دانستند یادداشت یا مقاله بعدی ما از کدام نویسنده است و نیز شاهد بودند که ما می گفتیم: «بر حسب ارزیابی شرایط مخاطبین و موقعیت افکار عمومی مخاطبینمان» کار بعدی را انتخاب و منتشر می کنیم، حال این که مبحثِ تعیین موقعیت فکری و نگرشیِ افکار عمومی مخاطبین، چگونه و با چه ابزار یا ابزارهایی سنجیده و اندازه گیری می شوند و خیلی موارد دیگر (در حوصله این مقال نمی گنجد) بماند و فقط اشاره ای کوتاه به این نکته کفایت می کند که «اجرای کارزارهای رسانه ای هم مشابه مددکاری های گروهی، نیازمند تهیه و تدوین سوسیوگرام های ویژه این کار هستند» (یعنی ارزیابی و پایش فعالیتها و اقدامات انجام یافته با ماهیت مقایسه ای قبل و بعد از اقدامات انجام شده) بنابراین نباید کارهای اینچنین تخصصی در بحث روابط عمومی های نوین و کاملاً متخصص را دست کم گرفت و اینگونه به زعم من حقیر، جعبه ای و بعضاً چندین جعبه ای! به نشر مطالب و اشتزاک گذاری های انبوه و گسترده برای افراد و گروهها دست زد، مدنظرمان باشد که مدیریت یک رسانه، حتی در حد یک صفحه شخصی در تلگرام به هیچ عنوان نباید یک مدیریت توأم با هیجانات و احساسات شخصی باشد، بلکه مدیریت رسانه تخصص می خواهد، در غیر اینصورت شما ناگزیر به تجربه تبعات منفیِ ناشی از اقدامات سهل انگارانهء خود خواهید بود، همانگونه که شاید گرفتارش شده باشید و مطلع نبوده باشید!

سیر نزولیِ قابل توجهء میزان مقبولیت اجتماعیِ برخی چهره های قبلاً مقبول را، می توان مصداق بارز دست زدن به چنین فعالیتهای تبلیغاتیِ حساب نشده ای دانست و به زعم بنده این قضایا، به هیچ عنوان بهره برداریِ واقعی از پتانسیل ها و ظرفیت های فضای مجازی محسوب نمی شوند، بلکه در حقیقیت شاید به مثابه یک مُدل خودکشیِ شخصیتی، حرفه ای و صنفی و سازمانی به معنای واقعی اش تلقی بشود.

بنابراین تلاش کنیم که فضای مجازی و کار تخصصی رسانه ای را دست کم نگیریم، حتماً مشاوره بگیریم و حتماً به متخصصین آن بسپاریم تا کمتر اینچنین متضرر شویم.

جواد طلسچی یکتا
مدیریت مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا