کودک‌ همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ

مسئله فقر اصلی‌ترین معضل مناطق حاشیه‌ نشین است

کودک‌ همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ: به گزارش اطلس فارسی، منصور فتحی، دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از افزایش آمار ترک تحصیل کودکان و کودک‌همسری در حاشیه شهرهای بزرگ خبر داد.

کودک‌همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ

منصور فتحی در نهمین کنگره انجمن روان‌شناسی ایران در مورد وضعیت حاشیه‌نشینان تصریح کرد: «از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای دختران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است و در این شش سال حدود پنج هزار طلاق برای این گروه سنی به ثبت رسیده است.»

فتحی مسئله فقر را اصلی‌ترین معضل مناطق حاشیه‌نشین دانست و گفت با درنظرگرفتن آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده، روشن است حدود ۷۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در دهک اول تا پنجم قرار دارند.

به گفته کارشناسان، طی سال‌های اخیر پدیده فقر ترکیبی در مناطق حاشیه‌نشین روی داده است که به معنای ناکافی بودن امکانات فرهنگی، آموزشی و درمانی است.کودک‌همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ

کودک‌ همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ
کودک‌ همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ

این روند معضلاتی مانند اجبار به ترک تحصیل، کودکان کار و کودک‌همسری را در این مناطق افزایش داده است.

منبع: دبده‌بان ایران

در مورد کودک همسری بیشتر بدانید؛

همواره در طول تاریخ، بدرفتاری با کودکان در جامعه وجود داشته است اما تنها در سال های اخیر توجه جدی به آن شده  و در جامعه بعنوان یک مسئله اجتماعی مطرح گشته است.

پیگیری مدافعان حقوق کودک و تلاش برای حساس سازی و همچنین فعالیت سازمان های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی و به ویژه  اورژانس اجتماعی باعث شده تا مسأله کودک آزاری مورد توجه قرار گیرد. در میان مسائلی که منجر به کودک آزاری شده و حقوق کودکان را به مخاطره می اندازد، ازدواج کودک یکی از مسائلی است که تعداد زیادی از کودکان را از حقوق خود محروم می نماید.

ازدواج یکی از پدیده ها و نهادهای مهم اجتماعی است که نقش بسیار حساسی بر تمامی ابعاد زندگی انسان دارد و داشتن آمادگی لازم از نظر جسمی و روانی و اجتماعی برای آن ضروری است. به همین دلیل در قوانین حقوقی بسیاری از کشورهای جهان حداقل سنی برای آن در نظر گرفته شده است.

در اصطلاح حقوق بشر، ازدواج کودک بدین معنی است که زوجین یا یکی از آن ها، کودک بوده  و  ازدواجی تحت  قوانین مدنی، مذهبی و یا عرفی با ثبت یا  بدون ثبت رسمی، صورت بگیرد. از سوی دیگر با عنایت به تعریف ماده« یک» کنوانسیون حقوق کودک که به طفل زیر ۱۸ سال کودک اطلاق می شود، ازدواج قبل از ۱۸ سالگی ازدواج زودهنگان نامیده می شود.

کودک‌ همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ

اجبار کودک برای ازدواج در سنین خردسالی در حالی که کودک در حال کسب تجربه های ارتباط با محیط پیرامون و کسب مهارتهای زندگی است و هنوز قادر به تجزیه و تحلیل قواعد پیچیده زندگی زناشویی و چگونگی برخورد مناسب با زوج خود در شرایط گوناگون زندگی نمی باشند، تبعیض و ظلم بزرگی است که تجربه زندگی مشترکشان برای همیشه در هاله ای از ترس و تبعیض خواهد بود.

ازدواج زودرس هر دو جنس را متأثر می سازد اما دختران بیشتر در معرض آن هستند و آسیب ها و عوارض شدیدی را متحمل می گردند. زیرا دختران قبل از ۱۸ سالگی به لحاظ فیزیکی، فیزیولوژیکی و روانی آمادگی پذیرش مسئولیت ازدواج و بچه دار شدن را ندارد و نیز برای پسر، پذیرش مسوولیت زندگی و تأمین آن دشوار است.

بررسی ها نشان می دهد که  کودک همسری بیشتر در بستر فقر و نابرابری جنسیتی رخ می دهد دارای جنبه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

گیلز معتقد است که هر چند بسیاری از افراد فقیر با فرزندان خود بدرفتاری نمی کنند و فقر فی نفسه، سبب بروز کودک آزاری و غفلت نیست اما در تبیین های روان شناختی آزار و در تبیین کودک آزاری توسط محققان، سهم استرس ناشی از فقر و محرومیت مادی بسیار تنگ نظرانه و تقلیل گرایانه بوده است.

همچنین  چلبی در بحث کودک آزاری، عنوان می کند در خانواده چهار مشکل وجود دارد که هر خانواده ای برای تداوم و بقای خود باید این مشکلات را به نحوی حل کند مشکلاتی از قبیل معیشتی، تمشیتی، معاشرتی و تربیتی. بعد معیشتی مربوط به تأمین مایحتاج خانواده و نیازهای اقتصادی آن است.

در بُعد مشیتی مسئله مدیریت خانواده مطرح است. در بعد معاشرتی مسئله روابط اعضای خانواده با همدیگر و گروه های بیرون از خانواده در دستور کار است.

در بُعد تربیتی مسئله آموزش تجارب، معارف و قواعد زندگی و کار بست آن ها مطرح می شود. بنابراین وقتی این ابعاد در خانواده مورد توجه قرار نگیرد منجر به بروز خشونت به ویژه علیه کودکان می شود و به شکل های مختلف بروز می کند. همچنین عوامل  دیگری  مانند پیشگیری از فعالیت جنسی زودرس و حفظ آبروی خانوادگی و عوامل فرهنگی و اجتماعی، نیز باعث ازدواج زودرس فرزندان می شود.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا