ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است

ایجاد تاب آوری - کمک به کودکان برای مقابله با تغییر

ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است

ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است؟ همه افراد در زندگی خود با چالش هایی روبرو هستند. تغییرات در شغل، روابط، یا محل سکونت، همگی زمینه‌هایی هستند که فرد باید برای استقامت و ادامه راه، سرسختی و مقاومت داشته باشد.

هر روز، همه به نوعی روزهای سختی را تجربه می کنند، چه کوچک و چه بزرگ. کودکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند، حتی اگر چالش‌هایشان گاهی متفاوت از چالش‌های بزرگسالان باشد. مانند بزرگسالان، کودکان همیشه با مشکلاتی در درجات مختلف روبرو خواهند شد. با این حال، والدین و معلمان می‌توانند مهارت‌هایی را که برای کنار آمدن و حتی پیشرفت در هر شرایطی به آن‌ها نیاز دارند، بدهند.

ما می توانیم مقاومت آنها را تقویت کنیم.

تاب آوری چیست؟

تاب آوری توانایی بازگشت از چالش هایی است که در طول زندگی ما رخ می دهند. به گفته دکتر کنت گینزبورگ، متخصص اطفال، “تاب آوری ظرفیتی است برای بالا رفتن از شرایط دشوار، که به فرزندان ما اجازه می دهد در این دنیای نه چندان عالی زندگی کنند، در حالی که با خوش بینی و اعتماد به نفس پیش می روند.” این توانایی عبور از استرس، چالش، تروما، و ناملایمات، و پس از آن است.

این یک مکانیسم مقابله ای است که می تواند در همه کودکان پرورش یابد.

چرا در آغاز رشد پرورش تاب آوری برای کودکان مهم است؟

تاب آوری تفاوت عظیمی در زندگی افراد ایجاد می کند. افرادی که به چالش ها و مشکلات با تاب آوری پاسخ می دهند، بیشتر عمر می کنند و در مدرسه و محل کار سالم تر، شادتر و موفق تر هستند. ایجاد تاب آوری در کودکان

ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است
ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است

اگرچه، همه افراد سطوح مختلفی از آن را دارند، خبر خوب این است که تاب آوری مانند یک ماهیچه است. می توان آن را ساخت و تقویت کرد. کودکان دارای سطوح مختلف تاب آوری و روش های متفاوتی برای پاسخ دادن به زمان های استرس زا و بازیابی از آنها هستند.

تاب‌آوری پایین می‌تواند الگوهای خاصی از رفتارهای منفی و ناتوانی در مقابله را ایجاد کند. اینها می تواند شامل احساساتی شدن، کناره گیری، یا از کوره در رفتن و یا عصبانی شدن باشد.

از آنجایی که تاب آوری چیزی است که ما در طول زندگی خود می سازیم – و از آنجایی که مغز یک کودک خردسال در اوایل زندگی سازگارتر است – دوران اولیه کودکی بهترین زمان برای شروع به ارائه ابزارهای مورد نیاز کودکان برای پاسخ مثبت به چالش ها و زمان های دشوار است.

کلیدواژه کودکی تصاویری از روزهای بی دغدغه گذراندن حباب ها، نگاه کردن به کتاب های مصور و دویدن با خوشحالی در اطراف زمین بازی را تداعی می کند. در حالی که بیشتر دوران کودکی باید دقیقاً به این شکل باشد، اجتناب ناپذیر است که اتفاقات زیادی نیز رخ دهد که می تواند کودک را با مشکلات به چالش بکشد. ایجاد تاب آوری در کودکان 

این موارد می تواند از مواردی چون از دست دادنِ یک بازی یا قرار دادن اشتباه اسباب بازی  یا مشاجره با یک دوست، نقل مکان به شهر جدید یا کنار آمدن با طلاق متغیر باشد. بدون راهبردهای مقابله ای مناسب برای ایجاد تاب آوری کودک، این رویدادها می توانند اثرات آسیب زا داشته باشند.

چگونه والدین می توانند در کودکان خردسال تاب آوری ایجاد کنند؟

ما بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم. بنابراین، با وجود اینکه نمی‌توانیم از مواجهه با مشکلات آن‌ها جلوگیری کنیم، می‌توانیم ابزارهایی را که برای بیرون آمدنِ سالم و در برخی موارد حتی بهتر از قبل، در اختیارشان بگذاریم.

خوشبختانه، بسیاری از چیزهایی که از رشد سالم در کودکان خردسال حمایت می کنند، به افزایش تاب آوری آنها نیز کمک می کنند. این موارد عبارتند از:

روابط محبت آمیز، پرورش دهنده اند. بچه ها زمانی بهترین کار را انجام می دهند که احساس کنند دوست داشتنی، درک شده، خواسته و پذیرفته شده اند. از طریق این روابط، کودکان می آموزند که نیازهای آنها برآورده خواهد شد، این موضوع به آنها اعتماد به نفس می دهد تا جهان و احساسات خود را کشف کنند.ایجاد تاب آوری در کودکان 

الگوهای مثبتی که دیدگاه های مثبت را حفظ می کنند. هنگامی که والدین نحوه مقابله شان را به اشتراک می گذارند و پس از مواجهه با ناامیدی های خود به راه خود ادامه می دهند، کودکان یاد می گیرند و از آنها الگوبرداری می کنند.

این امر به نوجوانان کمک می کند تا نه تنها متوجه شوند که غم و اندوه و ناامیدی از تجربیات بسیار عادیِ انسان هستند، بلکه راه هایی برای مدیریت آنها و در نتیجه به حداقل رساندنِ تأثیرات منفیِ آنها وجود دارد.

ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است
ایجاد تاب آوری در کودکان چگونه است

به رشد مهارت های خودکنترلی و خودتنظیمی کمک کنید. والدین باید نحوه تنفس عمیق را برای کمک به آرامش نشان دهند. این به کودکان کمک می کند تا بفهمند که راه های سالمی برای مقابله با احساسات قدرتمند وجود دارد، همانطور که صحبت کردن با کودکان در مورد اینکه چه چیزی برای آنها بهترین است.

به عنوان مثال، نقاشی، دویدن، گوش دادن به موسیقی و نوشتن در یک مجله، همه راهبردهای مثبتی هستند که می توانند به کودکان کمک کنند تا در موقعیت های چالش برانگیز ادامه دهند.ایجاد تاب آوری در کودکان 

فایده صحبت در مورد احساسات و گوش دادن به صحبت های فرزندتان. شما می توانید به فرزندان خود کمک کنید تا احساسات خود (شادی، غمگینی، عصبانی، ترس و غیره) را شناسایی کرده و ابراز کنند و در عین حال به دیگران نیز اشاره نمایید که چنین احساساتی دارند. کودکان خواهند دید که تنها نیستند – که با چالش های غیرقابل حلی روبرو هستند. Building Resilience – Helping Children Cope with Change

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا