تاب آوری در خانواده های مهاجر و پناهنده

Resilience in Immigrant and Refugee Families

تاب آوری در خانواده های مهاجر و پناهنده

Resilience in Immigrant and Refugee Families

تاب آوری در خانواده های مهاجر و پناهنده: پارادوکس مهاجر در سال های اخیر برجسته شده است زیرا محققان به طور فزاینده ای به تاب آوری مهاجران در مواجهه با چالش ها و ناملایمات اشاره کرده اند (هرناندز، دنتون، مکارتنی و بلانچارد، ۲۰۱۲).

تاب آوری به فرآیند یا نتایج توسعه مثبت در زمینه شرایط نامطلوب اشاره دارد (لوتار و سیکتی، ۲۰۰۰؛ ماستن، برت، و کوتسورث، ۲۰۰۶).

در خانواده ها، والش (۲۰۰۶) تاب آوری را به عنوان ظرفیتی برای رشد و بازگشت از تجربیات چالش برانگیز، ایجاد قدرت و منابع می بیند.

بر اساس این دیدگاه، عناصر اساسی فرآیند تاب آوری، معنا بخشیدن به ناملایمات و روابط حمایتی است.

تاب آوری در خانواده های مهاجر و پناهنده
تاب آوری در خانواده های مهاجر و پناهنده

چالش‌هایی که مهاجران و پناهندگان با آن ها مواجه هستند بسیار است، از جمله تنهایی و انزوا در یک کشور جدید (کمپبل، ۲۰۰۸؛ نارچال، ۲۰۱۲)، چالش‌های اقتصادی (فولینی، ۲۰۱۲؛ پارا-کاردونا، کوردووا، هولتروپ، ویلارول، و ویلینگ، ۲۰۰۶) و فرصت های آموزشی ضعیف (Crosnoe, 2012). تاب آوری در خانواده های مهاجر و پناهنده

پناهندگان اغلب با چالش‌های بیشتری در مواجهه با رویدادهای آسیب‌زا مواجه می‌شوند که منجر به فرار آنها از کشورهای خود به همراه عوامل استرس‌زای جابجایی و اسکان مجدد شدند (شانون، ویلینگ، سیملینک و بچر، ۲۰۱۴؛ وین و همکاران، ۲۰۰۴).

با این حال، یک چارچوب تاب‌آوری نیازمند در نظر گرفتنِ نقاط قوت و عوامل محافظتی است که به خانواده‌های مهاجر اجازه می‌دهد بر ناملایمات غلبه کنند.

پارادوکس مهاجر به عنوان تمایل مهاجران نسل اول و دوم برای عملکرد بهتر در بسیاری از زمینه ها نسبت به افراد متولد ایالات متحده تعریف می شود (هرناندز و همکاران، ۲۰۱۲). این روند در سلامت جسمانی، سلامت روانی و آموزش مشاهده شده است.

فولیگنی (۲۰۱۲) دو ملاحظه را تشریح می‌کند که توانایی‌های مهاجران را برای شکوفاییِ در گذار به فرهنگ و خانه جدید افزایش می‌دهد و سپس ملاحظه سومی را تشریح می‌کند که می‌تواند موانعی ایجاد کند.

اول، خانواده های مهاجر تمایل زیادی به داشتن انگیزه بالا دارند و برای کار و تحصیل ارزش قائل هستند. دوم، فرزندان مهاجران با پیوند خانوادگی و تعهد محافظت می شوند.

Resilience in Immigrant and Refugee Families
Resilience in Immigrant and Refugee Families

در نهایت، علی رغم آرزوهای بالای تحصیلی، خانواده های مهاجر دسترسی متفاوتی به منابع و فرصت های مورد نیاز برای دستیابی به موفقیت دارند. Resilience in Immigrant and Refugee Families 

این بررسی تحقیقاتی را در مورد نقاط قوت و تاب آوری خانواده‌های مهاجر در ایالات متحده در هر یک از این سه حوزه بررسی می‌کند.

کاری از
دکتر جواد طلسچی یکتا، سردبیر رسانه تاب آوری ایران
منبع
برگرفته از فصل هشتم کتاب خانواده های مهاجر و پناهنده، ویرایش دوم
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا