چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-07-03
کد خبر: 5979 |
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۰۳ |
155 بازدید
۰
6
پ

تاب آوری زنان: وقتی صحبت از تاب آوری زنان میشود همه ما زنی را می شناسیم که در برابر سختی ها تسلیم نمی شود،و همیشه می توانند راهی برای خروج یا دور زدن هر مانعی که بر سر راهشان قرار می گیرد پیدا کنند. تاب‌آوری چیست؟ برای اینکه معنی لغوی تاب‌آوری را به درستی شرح […]

تاب آوری زنان: وقتی صحبت از تاب آوری زنان میشود همه ما زنی را می شناسیم که در برابر سختی ها تسلیم نمی شود،و همیشه می توانند راهی برای خروج یا دور زدن هر مانعی که بر سر راهشان قرار می گیرد پیدا کنند.

تاب‌آوری چیست؟

برای اینکه معنی لغوی تاب‌آوری را به درستی شرح دهیم، می‌توانیم از کلمات مترادف آن شروع کنیم. به عنوان مثال کشی را در نظر بگیرید، میزان مقاومت این کش در برابر نیرویی که به آن وارد می‌شود، به قدرت ارتجاعی آن (Elastic) بستگی دارد. اما ارتجاعی بودن به هیچ‌وجه به معنای بهبود یافتن و بدست‌آوردن نیروی اولیه نیست. علاوه بر این، می‌توانیم از واژه انعطاف (Flexibility) به عنوان یکی دیگر از کلمات مترادف با تاب‌آوردن نام ببریم. در حالی که این واژه به هر چیزی که قابلیت خم شدن داشته باشد، اطلاق می‌شود و می‌تواند خصوصیت‌های ارتجاع بودن و یا مقاومت را نداشته باشد.

تاب‌آوری (Resilience) که اولین بار توسط روانشناسی به نام امی ورنر استفاده شد، در واقع توانایی مواجه شدن با رویدادها و بحران‌ها، قبول و یا تحمل آنها و برگشت سریع به مرحله‌ای قبل از این حوادث است. در واقع این به معنای بی‌حس بودن در مقابل حوادث نیست بلکه مهارتی است که در طی زمان بدست می‌آید و در بین افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال افرادی که از ویژگی‌های درونی مثل خودباوری و ارتباط اجتماعی قوی و خصوصیت‌های بیرونی و محیطی مثل حمایت اجتماعی و منابع در دسترس برخوردار هستند، مسلما توانایی بیشتری در مقایسه با افراد دیگر خواهند داشت.

خود‌آگاهی یک تمرین مهم برای مواجهه با چالش‌ها است

مفهوم تاب‌آوری

تاب آوری چیست: دکتر امی ورنر، مفهوم تا‌ب‌آوری روانی را در جریان تحقیقاتش بر روی خانواده‌های فقیری که در کائوآئی- یکی از جزائر ایالت هاوائی- زندگی می‌کنند، استفاده کرد. بر این اساس، دو سوم از این بچه‌ها در مراحل بعدی زندگی خود، رفتار مخربی را از خود نشان می‌دادند. در حالی که یک سوم بقیه، اینطور نبودند و ورنر از واژه “تاب‌آوری” برای این دسته استفاده کرد.

در هر صورت مفهوم تاب‌آوری فقط به نتیجه موفقیت‌آمیزی که در مواجه با رویدادها بدست می‌آید، محدود نمی‌شود. به عبارتی دیگر، وقتی از این عنوان برای کسی استفاده می‌کنیم به این معنا نیست که او تحت تاثیر حوادث اطراف خود قرار نگرفته است بلکه کسی است که رویدادها را قبول می‌کند و سعی می‌کند با آنها کنار بیاید. این کار نیازمند یک بینش مثبت نسبت به رویدادها است. علاوه بر آن باید از مهارتهای فردی دیگر مانند هوش احساسی، توانایی تطبیق با شرایط و انعطاف‌پذیری در برابر حوادث و البته مهارت مراقبه نیز برخوردار بود. هر چند میزان این انطباق در مقابل حوادث متفاوت است. به عنوان مثال فردی ممکن است در برابر یک رویداد، به خوبی با آن روبرو شود در حالی که در برابر رویدادی دیگر، شکسته شود.

آشنایی با مفهوم تاب آوری زنان

در این مقاله قصد داریم به شرح مطالبی پیرامون تاب آوری زنان بپردازیم. ما در جهانی زندگی می کنیم که با شرطی شدن فرهنگی، تعصب ناخودآگاه و ادراکاتی که جهان بینی ما را شکل می دهد، گرفتار شده است. ایدئولوژی‌ها و نظام‌های اعتقادی ما تحت تأثیر عوامل بیرونی و درونی بسیاری قرار گرفته‌اند. همچنین عقاید ما تحت تأثیر بازنمایی زنان در رسانه‌ها هستند که گاهی اوقات تحریف می‌شوند، برخی مثبت و برخی منفی‌تر.

با استناد به پژوهش‌های انجمن روانشناسی آمریکا، تاب آوری زنان به معنای فرآیند سازگاری خوب در مواجهه با ناملایمات است. ناملایماتی از جنس مشکلات خانوادگی ، مشکلات مرتبط با سلامتی، مشکلات مرتبط با محیط کار و عوامل استرس‌زای مالی. به بیان دیگر تاب آوری به معنای “بازگشت” از تجربیات دشوار است.

دلایلی که تاب ‌آوری زنان بسیار مهم تلقی می‌شود کاملاً واضح است. این دلایل بر عواملی مانند سرعت و شدت زندگی کاری زنان، فشارهای اجتماعی و سوگیری جنسیتی، مسئولیت‌های اضافی زندگی خانگی از جمله بار عاطفی مدیریت خانواده تاثیرگذار است.

شکاف استرس جنسیتی

مطالعات اخیر پیرامون تاب ‌آوری زنان  شکاف استرس جنسیتی بین مردان و زنان را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در تاب آوری تلقی می‌کند. در هشت سال گذشته سطوح استرسی که زنان گزارش می‌کنند نسبت به استرس گزارش‌شده مردان افزایش یافته است.

این فاکتورها به تعدادی از عوامل همگرا اشاره می‌کنند. عوامل همگرای استرس‌زای منحصربه‌فردی که بر روی زنان و عملکرد آنان تاثیر بسزایی دارند. تاثیر این فاکتورها به ویژه در زمانی که زنان به عنوان رهبر یک سازمان هستند و یا مسئولیت اجتماعی دارند ظاهر می‌شوند.

از جمله عوامل شناسایی شده برای این افزایش استرس مواردی مانند موارد زیر هستند:

  • مبادلات شغلی مهم‌تری که زنان با ورود به دوران والدین انجام می‌دهند بر تاب ‌آوری زنان تاثیر بسیاری دارد.
  • مواجهه با تعصب جنسیتی به عنوان مانعی برای پیشرفت رهبری زنان در سازمان‌ها در بحث تاب ‌آوری زنان

البته در بحث تاب آوری زنان به این موارد تشدید عوامل تجاری و جهانی و خطرات خارجی که همه افراد با آن روبرو هستند را هم اضافه کنید.

روش‌های ارتقاء تاب آوری زنان

با توجه به اینکه بسیاری از زنان در حال حاضر تحت فشارها و استرس‌های روزافزون هستند، چگونه می‌توان به انرژی خود برگشت و آن را حفظ کرد تا زنان از سختی‌ها عقب نشینی نکنند؟

اصول تاب آوری زنان برای پیشرفت تحت فشار به چه مواردی اشاره دارد؟ از جمله اهداف تاب آوری زنان این است که نهایتا زنان احساس بهتری نسبت به عملکرد خود و نقش خود در زندگی و بخش‌های مختلف جامعه داشته باشند. در ادامه به چندین مورد از این فاکتورها پیرامون تاب ‌آوری زنان  و چگونگی ارتقاء تاب آوری زنان می‌پردازیم.

  • تعیین اهداف مشخص در زندگی به منظور افزایش تاب ‌آوری زنان
  • نگرش کلی و سیستماتیک به امور روزمره
  • مدیریت فرآیندهای فکری، احساسات
  • پرورش روحیه سخاوت و دلسوزی نسبت به خود و دیگران.
  • توسعه توانایی انعطاف پذیری، چارچوب بندی مجدد، تعویض سریع حالات روحی و تغییر ناملایمات و تبدیل تهدیدهای استرس‌زای محیطی به فرصت‌های رشد و پیشرفت.
  • پرورش ارتباطات قوی با دیگران اعم از زنان و مردان برای رشد تاب ‌آوری زنان
  • ایجاد جریان سیال در امور زندگی و محیط‌های کار.

آیا زنان از نظر روانشناختی کمتر از مردان انعطاف پذیر هستند

پس از تجربه یک عامل استرس زا در رابطه با تاب آوری زنان ، زنان بیشتر از مردان علائم اضطراب یا سایر علائم پریشانی را گزارش می کنند. این امر برخی را به این نتیجه رسانده است که تاب آوری روانشناختی زنان کمتر از مردان باشد.پس برای ارتقاء تاب آوری زنان در مواجه شدن با مشکلات و موانع در این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه تاب آوری روانشناختی زنان خود را تقویت کنند؟

راهکارهای تخصصی ارتقاء تاب آوری زنان

  • رابطه داشته باشید: ایجاد روابط قوی با عزیزان و دوستان می تواند نیاز های شما را در زمان های بد و خوب برطرف کند و تاب آوری زنان را بیشتر کند.
  • هر روز را معنادار کنید: با داشتن هدف هر روزتان را با برنامه ریزی برای رسیدن به هدف خود بچینید.
  • از اشتباهات خود درس بگیرید: برای بالا بردن تاب آوری زنان در زمینه های مختلف از تجربه های خود یاد بگیرید و از شکست نترسید.
  • امیدوار بمان: با فکر کردن به گذشته چیزی را نمی توانید تغییر دهید. اما همیشه می توانید به آینده نگاه کنید و امیدوار باشید این یکی از مهمترین مسائل برای ارتقاء تاب آوری روانشناختی در زنان می باشد.
  • مراقب خودت باش: به نیازها و احساسات خود توجه داشته باشید. در فعالیت ها و سرگرمی هایی که از آن لذت می برید شرکت کنید.
  • فعال باشید: مشکلات خود را نادیده نگیرید. در عوض، مشخص کنید که چه کاری باید انجام شود، برنامه ریزی کنید و اقدام کنید.

اهمیت تاب آوری زنان

این چندتا مورد مهمترین موارد در رابطه با ارتقاء تاب آوری روانشناختی در زنان  می باشد.

زنان تاب آور چه ویژگی هایی دارند؟

حال که با راهکارهای ارتقاء تاب آوری زنان آشنا شدیم میخواهیم  با هم بررسی کنیم که ویژگی های تاب آوری زنان چیست.

ویژگی های زنان تاب آور

 اگر شما هر یک از این ویژگی های تاب آوری زنان را دارید پس به خودتان افتخار کنید.

  1. زنان تاب آور همیشه راهی پیدا می کنند.
  2. زنان تاب‌آور از شکست نمی‌ترسند.
  3. زنان تاب آور به راحتی تسلیم نمی شوند.
  4. زنان تاب آور مورد احترام دیگران هستند.
  5. زنان تاب آور ذهنیت قوی دارند.
  6. زنان تاب آور عزم تزلزل ناپذیری دارند.
  7. زنان تاب آور قوی هستند و نسبت به خود صادق هستند.
  8. زنان تاب آور به خود اطمینان دارند.
  9. زنان تاب آور خوش بین هستند.
  10. زنان تاب آور همیشه در حال یادگیری هستند.

اهمیت تاب آوری زنان

تاب آوری زنان در زندگی الزامی است. برای افزایش تاب آوری باید از درس های سخت زندگی، تجربه به دست آورند. تاب آوری زنان با تلاش کردن، تقویت پیدا می کند. زنان بعد از گذراندن سختی ها با تقویت تاب آوری، دوباره می توانند به زندگی معمولی برگردند. تاب آوری اعجاز رفتاری است که به زنان کمک می کند سختی ها و شکست های زندگی را تسکین ببخشند.

زنان اغلب به دلیل ویژگی های ذاتی که دارند مسئولیت مراقبت از دیگران را بر عهده می گیرند؛ غافل از این که مراقبت از خودشان باید در اولویت باشد. همین موضوع باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زندگیشان می شود.

ارتقاء تاب آوری

زنان اغلب گمان می کنند که نمی توانند از پس مشکلات بر آیند و قدرت خود را دست کم می گیرند. ضمن این که اگر بر روی نیروی درون خود تمرکز کنند نمای تماما متفاوتی از توانایی را در خود می بینند. امروزه ارتقاء تاب آوری زنان بیش از هر زمان دیگری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. ترس، خشم، غم و غصه هیجانات طبیعی بدن ما هستند. زنان با ارتقاء تاب آوری از بروز هیجانات خود جلو گیری می کنند و نمی گذارند استرس و اضطراب وجودشان را ببلعد. زمانی که مشکلات زندگی برایتان طاقت فرسا می شود، یعنی تاب آوری در شما به اندازه کافی رشد نکرده است. تاب آوری با مهارت در حل کردن مسائل زندگی ارتقاء می یابد.

راهکارهای ارتقاء تاب آوری

تاب آوری زنان با راه کارهای زیر ارتقاء می یابد:

  • باید به زندگی دید مثبت داشته باشند.
  • باید از زندگی خود رضایت کافی را داشته باشند.
  • به سلامت جسم و روان خود توجه کافی را داشته باشند.
  • ارتباط سالم با اعضای خانواده و دوستان به تاب آوری زنان قدرت می بخشد.
  • میزان استرس در زنانی که شوخ طبع و شاد هستند، بسیار کم است.

اهمیت تاب آوری

تاب آوری زنان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و امروزه نا آرامی ها و بحران های اقتصادی در جامعه توسعه پیدا کرده است. زنان باید تلاش کنند تا تاب آوری خود را برای مقابله با فجایع ناگوار ارتقاء دهند. این فجایع شامل بیماری، جنگ، بلایای طبیعی و غیر طبیعی و … هستند. بالا بردن مقدار تاب آوری زنان یکی از الزامات واجب برای مقابله با حوادث و رفع نمودن بازخورد های آن می باشد. زنانی که مقدار تاب آوری در آن ها بالا است، می توانند برای پیروزی در مواجهه با بحران ها و مشکلات زندگی، از مهارت و قدرت های خود استفاده کنند.

معمولا زنان در طول زندگی خود با مشکلات زیادی رو به رو می شوند. این مشکلات در سلامت جسم و روان آن ها تاثیر زیادی می گذارد. اگر تاب آوری دارای توانایی بالایی باشد، باعث می شود که آن ها کنترل خود را در عوامل استرس زا حفظ نمایند.

راه‌های پرورش تاب‌آوری زنان

تجربه‌ی استرس در زندگی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد؛ لذا مدیریت استرس بسیار حائز اهمیت است. فشار‌ها و استرس‌هایی که هر فرد در زندگی تجربه می‌کند، می‌توانند منجر به آسیب سلامت روانی و فیزیکی او شوند. کنترل واکنش نسبت به وقایع روزانه، تمرینی جهت تاب‌آوری می‌باشد.

استرس، مردان و زنان را به طور متفاوتی تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از تجارب مرتبط با استرس نظیر بیماری استرس پس از حادثه، افسردگی و اضطراب در میان زنان شیوع بیشتری دارند. در کنار تفاوت‌های جنسیتی، تفاوت فردی نیز در میزان تاب‌آوری موثر است.

“درست است که جهان مملو از رنج است، اما در کنارش مملو از تاب‌آوری نیز هست.”

راهبردهای تاب‌آوری زنان

نشانه‌های استرس را بشناسید. بدن شما در مواقعی که تحت فشار هستید، به شما سیگنال‌هایی نظیر سردرد، عدم تمرکز، سرد شدن دست‌ها، انقباض عضلات، معده‌درد و غیره ارسال می‌کند.شناخت این نشانه‌ها و اسم دادن به این احساسات می‌توانند به شما در تاب‌آوری در برابر شرایط استرس‌زا کمک کنند.

از احساس ناراحتی خجالت نکشید. یکی از راه‌های افزایش تاب‌آوری زنان، عادت کردن به احساس ناراحتی است.اگر ناراحتی را به عنوان یک احساس طبیعی بپذیرید، دیگر ابراز نظر مخالف یا هر فعالیت دیگری که شما را معذب می‌کند سخت نخواهد بود.

زمان مشخصی را به خود اختصاص دهید. به صورت روتین روزانه، از خود مراقبت کنید. این خودخواهانه نیست که خود را نسبت به وظایف و درخواست‌های دیگران در اولویت قرار دهید. زمان معینی را به ورزش کردن، خوردن غذاهای سالم، فعالیت‌های آرامش‌بخش، کتاب خواندن، گوش دادن به موسیقی و خواب کافی اختصاص دهید.

دوستان جدیدی پیدا کنید. تکنولو‌ژی به شما کمک می‌کند تا ضمن حفظ ارتباطتان با اقوام و دوستان قدیمی، دوستان جدیدی نیز پیدا کنید. صحبت کردن با دیگران می‌تواند در شما احساس آرامش و اعتماد‌به‌نفس ایجاد کند. گروه‌های حمایتی تشکیل دهید و در آن‌ها در حل مشکلات یکدیگر را راهنمایی کنید. با به اشتراک گذاشتن مسائلتان متوجه خواهید شد که تا چه اندازه انسان‌ها مشکلات مشابه‌ای را در طول روز تجربه می‌کنند.

زنان قوی و موفق

زنان معمولا نسبت به مردان سختی‌های بیشتری در محل کار متحمل می‌شوند. آن‌ها باید در عین رویارویی با چالش‌های روزانه‌ی محل کار، بار اضافه‌ی اثبات توانایی‌های خود را نیز بر دوش بکشند.

جهت احقاق اهداف سازمانی، از زنان انتظار می‌رود در تطابق با وضعیت‌های مختلف از میان نقش‌های مختلفشان به طور صحیح گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنند.

تاب‌آوری از ملزومات تطابق با محیط می‌باشد؛ تاکنون گروه‌های بسیاری جهت بهبود تاب‌آوری زنان شکل گرفته‌اند.

هدف این گروه‌ها شرکت دادن زنان در طرح‌هایی نظیر تجارت، مدیریت بحران، امنیت، بازیابی پس از فاجعه، ریسک و تاب‌آوری سازمانی می‌باشد.

فعالان این گروه‌ها در تلاش برای جذب زنان به صنعت و حمایت از زنان شاغل، جهت بهبود جایگاه اجتماعی آن‌ها هستند.

تاب آوری زنان باردار

قبل از اینکه به مقوله تاب آوری زنان باردار بپردازیم بهتر است ببینیم تاب آوری اصلا به چه معناست. زندگی هیچ کدام از ما انسان‌ها یکنواخت و بی چالش نیست.

همه ما در زمان‌های مختلفی با مشکلاتی در زندگی مواجه می‌شویم که از نظر روحی ما را به چالش می‌کشند. حتما شما هم تجربه کرده‌اید؛ مرگ یکی از عزیزان، بیماری، از دست دادن شغل و هزاران مورد دیگر که برای همه انسان‌ها اتفاق می‌افتند. تاب آوری به زبان ساده یعنی توانایی تطبیق دادن با شرایط سخت است.

تاب آوری چیست؟

همانطور که گفتیم تاب آوری یعنی در شرایط سخت و استرس زا بتوانیم با مشکلات روبرو شویم. البته تاب آوری به معنای بیخیالی نیست. یعنی از کسی که به تازگی یکی از عزیزانش را از دست داده انتظار نداریم که اصلا ناراحت نباشد. بلکه تاب آوری یعنی چطور فرد خودش را با این شرایط جدید وفق دهد و دوباره به زندگی گذشته خودش باز گردد. با این حساب شاید بتوانید حدس بزنید تاب آوری مادران باردار به چه معنی است.

تاب آوری به معنای این نیست که در برابر طوفان مشکلات سر خم نکنیم، تاب آوری یعنی اینکه بتوانیم دوباره به زندگی برگردیم.

تاب آوری در دوران بارداری چگونه است؟

تاب آوری در دوران بارداری جزئی از سلامت مادر محسوب می‌شود. سال‌هاست که تعریف سلامتی از سوی سازمان جهانی بهداشت تغییر کرده. اکنون سلامتی تنها مربوط به بعد فیزیکی و جسمانی افراد نیست. بلکه نداشتن مشکلات و اختلالات روانی نیز بخش اعظمی از تعریف سلامتی را تشکیل می‌دهد.

بنابراین می‌توان گفت ارتقای تاب آوری زنان باردار نقش مهمی در سلامت مادر و فرزند دارد.

.

.

.

.

اما اهمیت تاب آوری در دوران بارداری چیست؟ با اینکه بارداری یک فرایند طبیعی است اما خالی از استرس و فشار نیست. در دوران بارداری تغییرات روحی-روانی و فیزیولوژیکی زیادی در مادر اتفاق می‌افتد. به همین دلیل مادر باردار در این دوران به سختی‌ها و مشکلات روحی روانی حساس پذیر است. استرس، اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روانی هستند که مادران باردار زیادی با آن‌ها مواجه می‌شوند. تاب آوری مادر باردار نشان دهنده روش مواجهه مادر با این سختی‌ها و استرس‌ها است.

نکته مهم در مورد تاب آوری این است که این ویژگی به صورت اکتسابی قابل تقویت است. یعنی می‌توان با روش‌های مختلف تاب آوری را تقویت کرد.

بارداری یکی از شیرین‌ترین تجربیات زندگی هر مادر است، اما خالی از مشکل نیست.

فواید بهبود تاب آوری زنان باردار

تاب آوری در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای کودک اهمیت دارد. تحقیقات و مطالعات زیادی نشان داده‌اند که میزان تاب اوری مادر باردار با سلامت کودک در هنگام زایمان ارتباط دارد.

برای مثال فرض کنید یک مادر باردار با یک استرس و چالش در زندگی مواجه شده است. اگر مادر به خوبی با این استرس و مشکل کنار نیاید ممکن است به سراغ رفتارهای ناسالم مثل پرخوری یا مصرف دارو و سیگار برود. البته این یک مثال بسیار ساده بود.

در مطالعات مشخص شده کودکان مادرانی که در دوران بارداری، مدت زیادی در معرض استرس و مشکلات روانی هستند، در آینده بیشتر دچار مشکلات شناختی می‌شوند.

آموزش فراگیر تاب آوری

تاب آوری ملّی ظرفیت یک کشور در پاسخ به، سازگاری با و بازیابی از فشارها و فجایع است. تاب آوری بر بهبود عملکرد کلی یک سیستم در برابر خطرات غیر قابل پیش بینی تمرکز دارد.

اهمیت آموزش فراگیر تاب آوری به آحاد مختلف جامعه

اهمیت آموزش تاب آوری به طور بخصوص در جوامع آسیب پذیر و در حال توسعه جدی‌تر است. این کشورها باید به شوک‌های وارده از منابع گوناگون پاسخ دهند در عین آنکه همتایان آن‌ها در جهان توسعه یافته به عملکرد آن‌ها چشم دوخته اند.

دلایل اهمیت آموزش فراگیر تاب آوری

۱. ایجاد تاب آوری نسبت به گفت و گو در خصوص شکنندگی یک دولت، هدفی اصولی‌تر و استراتژیک‌تر می‌باشد.
۲. تاب آوری بر خلاف سایر اهداف سیاسی، به دنبال رفع کمالگرانه‌ی مشکلات نیست؛ بلکه به دنبال ایجاد تغییرات پیوسته، پایدار و قابل دست‌یابی است.

سطح اعتماد اجتماعی شهروندان به دولت و یکدیگر، رهبری سیاسی با کیفیت و سطح پایین فساد همگی در ایجاد تاب آوری در جوامع موثر اند. در نظر گرفتن ابعاد اجتماعی جامعه در رتبه بندی میزان تاب آوری کشورهای گوناگون تغییر ایجاد می‌کند. برای مثال در صورتی که ابعادی نظیر شادمانی، سلامتی، طرد اجتماعی و درآمد را در نظر بگیریم بلغارستان از تاب آوری بالایی برخوردار است و مجارستان دارای تاب آوری کمتری است.

در حالی که آلمان و لهستان در میان تاب آورترین کشورها قرار دارند، بلغارستان و بالتیک در یک بازه‌ی زمانی متوسط نسبت به بازه‌ی زمانی کوتاه به مشکلات اقتصادی پاسخ بهتری می‌دهند. بعضی کشورها (خصوصاً آلمان) به خوبی توانسته اند با تاکید بر اهمیت آموزش تاب آوری، به شرایط عادی پیش از وقوع فجایع باز گردند. در عوض کرواسی، قبرس، یونان، ایتالیا و اسپانیا هنوز از وضعیت اجتماعی و اقتصادی پیش از بحران خود عقب هستند.

اهمیت آموزش تاب آوری تنها به افزایش ظرفیت‌های فردی بر نمی‌گردد؛ یک دولت باید شرایطی را که منجر به تضعیف تاب آوری مردم می‌شود را به چالش بکشد. سیاست‌ها و خدمات گوناگون باید عواملی را که منجر به تقویت تاب آوری می‌شوند شناسایی کنند و از آن‌ها محافظت کنند.

تاب آوری زنان
تاب آوری زنان

اهمیت آموزش تاب آوری و ضرورت آموزش فراگیر تاب آوری

هنگامی که تعداد و شدت فجایع افزایش می‌یابند، کودکان و جوانان که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند بیشترین فشار را که ممکن است یک عمر برای آن‌ها طول بکشد، تحمل می‌کنند. اینجاست که اهمیت آموزش تاب آوری خود را نشان می‌دهد.

دختران، زنان و مردمی که ناتوان اند و خانواده‌هایی که در فقر به سر می‌برند نسبت به فجایعی نظیر از دست دادن سلامت، رفاه، زندگی و غیره آسیب‌پذیرتر هستند. تمرکز بر کودکان و کاهش خطر بحران‌ها با نگاه بشردوستانه می‌تواند منجر به تقویت تاب آوری جامعه و افراد شود.

اهمیت آموزش تاب آوری آن جاست که ارائه‌ی خدمات تاب آور و افزایش دانش افراد جمعیت از تمام رده‌های سنی در مورد خطر بحران‌ها، نه تنها از کودکان بلکه از خانواده‌ها و جوامع آن‌ها نیز حمایت می‌کنند.

اهمیت آموزش تاب آوری وقتی خود را نشان می‌دهد که مطالعات حاکی از آن اند که پرونده‌ی تاب آوری هنگام تولد بسته نمی‌شود. تاب آوری در خانه، مدرسه، جلسات مشاوره و جامعه قابل یادگیری و آموزش است. در این میان مدارس به عنوان یکی از اولین جوامعی که کودکان در آن قرار می‌گیرند، نقش بسیار مهمی در پرورش تاب آوری ایفا می‌کنند. همکاری کارکنان متخصص، دانش آموزان و والدین جهت تقویت تاب آوری و سلامت روان در مدارس اهمیت دارد.

در صورتی که اهمیت آموزش تاب آوری جدی گرفته شود و دانش و فرصت‌ تقویت تاب آوری، خلاقیت و مشارکت در رویارویی و سازگاری با مشکلات برای کودکان و جوانان تامین شوند، آن‌ها ظرفیت بالایی در پیشگیری، پیش بینی و مدیریت فشارها و شوک‌ها از خود نشان می‌دهند. لذا آموزش فراگیر تاب آوری از کودکی تا بزرگسالی به خانواده‌ها و جوامع در رویارویی با فجایع کمک بزرگی می‌کند.

روش‌های ارتقاء تاب آوری زنان

با توجه به اینکه بسیاری از زنان در حال حاضر تحت فشارها و استرس‌های روزافزون هستند، چگونه می‌توان به انرژی خود برگشت و آن را حفظ کرد تا زنان از سختی‌ها عقب نشینی نکنند؟

اصول تاب آوری زنان برای پیشرفت تحت فشار به چه مواردی اشاره دارد؟ از جمله اهداف تاب آوری زنان این است که نهایتا زنان احساس بهتری نسبت به عملکرد خود و نقش خود در زندگی و بخش‌های مختلف جامعه داشته باشند. در ادامه به چندین مورد از این فاکتورها پیرامون تاب ‌آوری زنان  و چگونگی ارتقاء تاب آوری زنان می‌پردازیم.

  • تعیین اهداف مشخص در زندگی به منظور افزایش تاب ‌آوری زنان
  • نگرش کلی و سیستماتیک به امور روزمره
  • مدیریت فرآیندهای فکری، احساسات
  • پرورش روحیه سخاوت و دلسوزی نسبت به خود و دیگران.
  • توسعه توانایی انعطاف پذیری، چارچوب بندی مجدد، تعویض سریع حالات روحی و تغییر ناملایمات و تبدیل تهدیدهای استرس‌زای محیطی به فرصت‌های رشد و پیشرفت.
  • پرورش ارتباطات قوی با دیگران اعم از زنان و مردان برای رشد تاب ‌آوری زنان
  • ایجاد جریان سیال در امور زندگی و محیط‌های کار.

 

برگرفته از مطالب تخصصی مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران و پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تاب آوری | رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.