تاب آوری کودکان بومی

هر کودکی سزاوار فرصتهایی جهت رشد سالم، یادگیری و امنیت است

تاب آوری کودکان بومی

تاب آوری کودکان بومی: هر کودکی سزاوار فرصتهایی جهت رشد سالم، یادگیری و امنیت است. با این حال، در سراسر جهان میلیون‌ها کودک به دلیل اینکه چه کسی هستند یا در کجا به دنیا آمده‌اند، رها می‌شوند. اغلب این کودکان بومی هستند.

ما در سخت ترین مکان های دنیا در کنار کودکان ایستاده ایم.

در ۹۰ کشور در سراسر جهان حدود ۳۷۰ میلیون نفر بومی وجود دارد. در بسیاری از این کشورها، مردمان بومی به طور سیستماتیک از حقوق خود در ابعاد گوناگون زبان، فرهنگ، معنویت و قلمرو بومی محروم شده اند. بسیاری از مردم بومی، استعمار، سلب مالکیت زمین و همسان سازی هدفمند زنان و کودکان را تجربه کرده اند.

بسیاری از کشورها نیز سیاست‌های جذب اجباری را اعمال کردند که شامل حذف بی‌رحمانه و خشونت‌آمیز کودکان از خانواده‌ها و جوامع بود. سپس این کودکان مجبور شدند به مدارسی بروند که به طور خاص برای از بین بردن فرهنگ، زبان و جهان بینی بومیِ آنها طراحی شده بود. علیرغم توقف این اقدامات، بدیهی است که آسیب های رونی اجتماعی چنین اقداماتی باقی می ماند.

تاب آوری کودکان بومی Resilience of Indigenous children

امروزه روابط معنوی و اقتصادی بین مردم بومی و سرزمین های سنتی آنها در بسیاری از موارد قطع شده و همین موضوع به فقر و رنج سیستماتیک آنها منجر شده است. بومیان در حال حاضر تنها ۵ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، اما ۱۵ درصد از فقیرترین مردمان جهان هستند. این بدان معناست که در سطح جهانی، کودکان بومی آسیب پذیر، طرد شده و عقب مانده می باشند.

این مشکل بارها و بارها در بسیاری از کشورهای مختلف مثال زده شده است. کودکان بومی ۷ درصد از کل کودکان کانادا را تشکیل می دهند، اما نرخ فقر در میان کودکان بومی ۴۰ درصد است در حالی که میانگین ملّی آن ۱۷ درصد می باشد.

در پرو، کودکان بومی کچوا ۱.۶ برابر بیشتر از همسالان غیربومی خود در معرض خطر مرگِ قبل از تولد، پنج سالگی و بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر کوتاه قدی هستند.

تاب آوری کودکان بومی
تاب آوری کودکان بومی

کودکان بومی از نظر رشد آسیب‌پذیر هستند

استرالیا معمولاً نزدیک به بالاترین سطح از مقایسه های جهانی در زمینه تحصیلات رتبه بندی شده است. با این حال، کودکان بومی و جزیره‌ای تنگه تورس بیش از دو برابر بیشتر از کودکان غیربومی از نظر رشد آسیب‌پذیر هستند و از سال ۲۰۰۸ تاکنون هیچ بهبود کلی در خواندن و شمارش در بین کودکان بومی و جزیره‌ای تنگه تورس مشاهده نشده است.

کودکان را نجات دهید

کودکان را نجات دهید، به عنوان بخشی از کمپین جهانی Every Last Child، امسال برای اولین بار در مجمع دائمی سازمان ملل متحد در مورد مسائل بومی شرکت می کند. در حالی که چندین عضو و دفاتر کشور ما با کودکان بومی کار مداوم دارند، کارگروه حفاظت از کودکان هنوز موقعیتی جهانی در مورد تجربیات مردم بومی ایجاد نکرده است.

در حالی که مردم بومی از تجارب خود از منظر تبعیض نژادی صحبت می کنند، آنها همچنین تجارب مهمی از حیث موارد حقوقی شان دارند– آنها نقض شدید حقوق فردی و همچنین حقوق اجتماعی شان را طی حیات در زمین تجربه کرده اند. این حقوق غیر قابل تقسیم است. و به عنوان یک سازمان مبتنی بر حقوق، حمایت از مردم بومی برای ما ضروری است.

ما باید با مردم بومی شریک شویم

چون کارگروه حفاظت از کودکان، به طور موثر با جوامع بومی کار می کند، باید موارد جدید و متفاوتی را امتحان کنیم. ما باید روحیه مشارکت را به گونه ای زندگی کنیم که شاید هرگز قبلاً نداشته ایم و تجربه نکرده ایم. ما باید با مردم بومی شریک شویم تا به طور مشترک تعریف کنیم و بیاموزیم که چگونه می‌توانیم متحد واقعی کودکان و جوامع بومی باشیم و از تلاش‌های آنها برای ایجاد ظرفیت و خودمختاری حمایت کنیم.

کارگروه حفاظت از کودکان در کانادا آموخته است که اگرچه این امر می‌تواند مسیر این سفر مهم را هم کندتر و هم چالش‌برانگیزتر کند، اما نتایجی را به همراه دارد که در نهایت برای همه افراد درگیر بسیار معنادارتر و با ارزش‌تر خواهد بود.

تاب آوری کودکان بومی
تاب آوری کودکان بومی

کارگروه حفاظت از کودکان در کانادا

کارگروه حفاظت از کودکان در کانادا بر این باور است که می‌تواند و  هم باید بتواند در مورد حقوق کودکان بومی صحبت کند، همانطور که کمپین Every Last Child ما در مورد حقوق همه کودکان صحبت می‌کند – هر کودکی حق دارد از خدمات با کیفیت مهم و اساسی استفاده کند و این مورد  آنها را سالمتر، تحصیل کرده تر و در امنیت مطلوب قرار می دهد.

و صد البته این کارگروه بر این باور است که هنگام صحبت در مورد حقوق و نیازهای کودکان بومی مسئولیت بیشتری دارد. حقوق آنها در مورد زبان، فرهنگ، معنویت و قلمرو سنتی شان می بایست با شور و شوق دفاع و محافظت شود.

منبع:  www.savethechildren.net/news/speaking-rights-indigenous-children

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا