سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-02
کد خبر: 84917 |
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲ |
223 بازدید
۰
4
پ

ارتقاء تاب آوری کودکان باعث می ‌شود تا کودکان به توانایی‌ های خودشان اطمینان کنند و کمتر به دیگران وابسته می ‌شوند.

تاب آوری کودکان و ارتقای آن

جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و موسس رسانه تاب آوری اجتماعی

تاب آوری کودکان و ارتقای آن: تاب آوری نشان دهنده توانایی انعطاف پذیری در رابطه با تغییراتی است که رخ می‌دهد. این مهارت زمانی ایجاد می‌ شود که تغییرات، شکست‌‌ها، آزمایش‌‌ها یا رویدادهای استرس‌زا را تجربه کنیم.

نحوه برخورد با این موقعیت‌ها به ما کمک می‌کند تا تاب آوری را توسعه دهیم. مهارت تاب آوری کودکان خود به خود به دست نمی آید، کودکان برای رشد تاب آوری و انعطاف پذیری در آنها نیاز به حمایت دارند.

والدین نقش بسیار مهمی در تاب آوری کودکان دارند تا به آنها نشان دهند چطور می‌توانند با چالش‌ها روبرو شوند. آموزش تاب آور شدن کودک راهی است که به او کمک می‌کند تا راه خودش را در زندگی پیدا کند.

راههای ارتقاء تاب آوری کودکان

یکی از راههای ارتقاء تاب آوری کودکان این است که به آنچه فرزندتان می‌‌گوید، گوش دهید. این موضوع به او نشان می‌دهد که شما به او اهمیت می‌دهید. وقتی کودک احساس کند که او را دوست دارید، درک و پذیرفته می‌شود، اعتماد به نفس‌ خودش را تقویت می‌کند. در این صورت گذراندن روزهای سخت برای او آسان‌تر می‌شود.

برای ارتقاء تاب آوری کودکان، به او کمک کنید تا احساساتش را مدیریت کند. به او کمک کنید تا کلماتی را که احساس می‌کند بیان کند و ببینید چگونه روی آن احساس عمل می‌کند.

به عنوان مثال کودک‌تان ممکن است نسبت به برادر کوچکش حسادت کند. نام بردن حسادت و احساس حسادت اشکالی ندارد، اما او بایستی یاد بگیرد که نمی‌تواند به برادر کوچکش صدمه بزند، زیرا او تنها حسادت می‌کند. اگر عصبانی است، می‌توانید به او بیاموزید که دلیل عصبانیتش را بگوید و سپس راه‌هایی را برای آرام شدن به او مانند نفس‌های عمیق نشان دهید.

مرزها و قوانین روشنی را تعیین کنید. مهم است که همیشه «بله» نگویید. کودک بایستی کمی ناامیدی مانند نه گفتن را تحمل کند. قواعد و محدودیت‌ها باعث ارتقای خودکنترلی بهتر بر احساسات و رفتار فرد می‌شود.

برای ارتقاء تاب آوری کودکان از استقلال آنها حمایت کنید. اجازه دهید او ابتکار عمل داشته باشد و انتخاب کند. حتی اگر ایده او عجیب به نظر برسد یا بدانید ایده او کار نخواهد کرد.

اگر کودک شکست کوچکی را تجربه کند، از این تجربه درس می‌گیرد. همچنین به او این فرصت را بدهید که در مواجهه با یک چالش استقامت کند. به عنوان مثال، اگر او در بستن زیپ خودش مشکل دارد، قبل از ارائه کمک، اجازه دهید کمی با آن کلنجار برود.

تاب آوری کودکان و ارتقای آن
تاب آوری کودکان و ارتقای آن

بهبود انعطاف پذیری

برای ارتقاء تاب آوری کودکان، خلاقیت آنها را تحریک کنید. به کمک خلاقیت، او می‌تواند برای مشکلاتی که با آن مواجه می‌شود، راه‌حل‌هایی پیدا کند. برای این منظور طراحی، بازی نقش، صنایع دستی و بازی‌های ساخت و ساز را تشویق کنید.

برای ارتقاء تاب آوری کودکان، بگذارید حوصله کودک‌تان سر برود. این امر او را مجبور می‌کند تا برای حل این مشکل از منابع شخصی خودش استفاده کند. به عنوان مثال یک بازی اختراع کند تا خودش را مشغول نگه دارد.

برای ارتقاء تاب آوری کودکان بازی آزاد را در بیرون تشویق کنید. این نوع فعالیت‌ها کودک را به سمت ریسک‌های کوچک، حل مشکلات و مواجهه با ترس‌های خاصی سوق می‌دهد. به عنوان مثال هنگام بازی در بیرون، کودک شما سعی می‌کند از یک صخره یا درخت بالا برود و یا در گل بازی کند.

کودک خودتان را تشویق کنید تا فعالیت‌های جدید را امتحان کند. فعالیت‌های جدید می‌تواند رفتن به قایق رانی برای اولین بار یا امتحان کردن زیپ لاین در پارک باشد. اگر می‌ترسد، موقعیت‌های دیگری را به او یادآوری کنید که توانسته بر ترس خودش غلبه کند.

از او حمایت کنید و به او اطمینان دهید که مشکلی پیش نمی‌آید. البته مطمئن شوید که او را در موقعیتی قرار می‌دهید و شانس موفقیت خوبی دارد. این حس، شایستگی کودک را تقویت می‌کند و به آنها نشان می‌دهد که چیزهای جدید جالب هستند.

تاب آوری کودکان و ارتقای آن
تاب آوری کودکان و ارتقای آن

سایر روشهای ارتقاء تاب آوری کودکان

برای ارتقاء تاب آوری کودکان تفکر را در کودک تحریک کنید. به جای اینکه به او پاسخ‌های آماده بدهید، از او سوال کنید. از اینکه نظرش را بپرسید، نترسید. به عنوان مثال در راه بازگشت از پارک، از او بپرسید: «آیا راه دیگری را می‌شناسید که بتوانیم به خانه برسیم؟ »

از طنز برای کم اهمیت جلوه دادن موقعیت‌ها و کاهش استرس استفاده کنید. شوخ طبعی می‌تواند به کودک کمک کند تا بفهمد که واکنش او اغراق آمیز است یا مشکل آنقدرها که به نظر می‌رسد، جدی نیست.

برای ارتقاء تاب آوری کودکان الگوی خوبی برای تاب آوری باشید. وقتی با مشکلی مواجه می‌شوید، وضعیت را نام ببرید و بگویید چگونه آن را تجربه می‌کنید.

به عنوان مثال اگر شغل خودتان را از دست دادید، می‌توانید به او بگویید که برایتان سخت است و غمگین هستید. نمی‌توانید به کودک این تصور را بدهید که همه چیز برای بزرگسالان آسان است.

همچنین به او بگویید برای یافتن شغل دیگری قرار است، چه کاری انجام دهید. با حفظ نگرش مثبت، به فرزندتان نشان دهید که قادر به یافتن راه حل حتی در مواقع سخت هستید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تاب آوری | رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.