توسعه تاب آوری چیست؟

What is Resilience Development

توسعه تاب آوری چیست؟ در این مطلب به معنا و مفهوم توسعه تاب آوری و چگونگی ارتقاء آن خواهیم پرداخت.

توسعه تاب آوری چیست؟

What is Resilience Development[/highlight]

به نظر می رسد توسعه تاب آوری یک موضوع داغ در محافل تجاری باشد، زیرا این تحول بیشتر از مدیریت استرس است. با خواندن تبلیغات رسانه‌ای، نویسندگان و مربیان، این مفهوم به عنوان کلیدی برای باز کردن عملکرد کسب‌وکار مطرح می‌شود و به مردم کمک می‌کند تا به طور مؤثرتر و کارآمدتری با استرس‌ها و فشارهای موجود در محیط کاری مُدرن کنار بیایند.

اهمیت تاب‌آوری زمانی آشکار می‌شود که طیفی از موقعیت‌های مختلف در محل کار را در نظر می‌گیریم که در آن مورد نیاز است (به عنوان مثال: برخورد با تغییرات سازمانی، تهدیدهای امنیت شغلی، احساس محدودیت کنترل یا خودمختاری، یا حجم کاری سنگین).

برخی از افراد بهتر از دیگران با این موقعیت‌ها برخورد می‌کنند، آنهایی که می‌توانند با موفقیت ترکیبی از شخصیت و رفتارهای آموخته‌شده خود را به کار گیرند، با مشکلات کنار می‌آیند و شاید حتی آن‌ها را به نفع خود و در نتیجه مزایای فردی و سازمانی تبدیل کنند.What is Resilience Development

ذهن (موسسه خیریه سلامت روان) آن را اینگونه تعریف می‌کند: «تاب‌آوری صرفاً توانایی فرد برای «بازگشت» نیست، بلکه توانایی آن‌ها برای سازگاری در مواجهه با شرایط چالش‌برانگیز و در عین حال حفظ سلامت روانی پایدار است.

توسعه تاب آوری: راهنمای مدیران
توسعه تاب آوری چیست؟

«تاب‌آوری عاطفی» نسبت به بسیاری از روش‌های دیگر که قول می‌دهند ما را خونسرد، آرام و جمع نگه می‌دارند، سخت‌تر است. این برنامه که در اصل برای کمک به قربانیان بلایای طبیعی و قتل عام جهت مقابله با فاجعه ساخته شده بود، به آرامی در محل کار، مدارس و جوامع نفوذ می کند.

مهم نیست تاب‌آوری را چگونه تعریف می‌کنید، اکثراً موافق هستند که تاب آوری کمتر از آنچه واقعاً لازم است وجود دارد، و این می‌تواند به خوبی افزایش بروز و شیوع سلامت روانی پایین را توضیح دهد.

چگونه بیشتر از آن به دست آوریم؟

تاب‌آوری فقط در مورد بقا نیست، بلکه به ما کمک می‌کند تا رشد و پیشرفت کنیم تا بتوانیم با موفقیت در حرفه خود در دنیای مُدرن حرکت کنیم. بر خلاف باور عمومی، تاب آوری چیزی نیست که شما داشته باشید یا ندارید. ما “سطح ثابت” از مقوله تاب آوری نداریم تا بتوان آن را توسعه داد.What is Resilience Development

به نظر می‌رسد آموزش تاب‌آوری (که از عناصر رفتاردرمانی شناختی (CBT) و روان‌شناسی مثبت‌نگر استفاده می‌کند) تأثیر واقعی بر توانایی گزارش‌دهیِ افراد برای مقابله دارد.

رابرتسون کوپر در وب سایت خود “یک روز خوب در کار” بیان می کند که تاب آوری از چهار عامل اصلی ناشی می شود: اعتماد به نفس، احساس هدف، حمایت اجتماعی و سازگاری.

بسیاری از مردم معمولاً به یک یا دو مورد از این موارد تکیه می کنند، اما ممکن است برای استفاده حداکثری از نقاط قوت خود به کمک نیاز داشته باشند و از آنها برای ایجاد و حفظ تاب آوری خود جهت یافتن بهترین راه باهدف عبور از چالش های زندگی استفاده کنند.

بهترین راه برای شروع توسعه انعطاف‌پذیری این است که این مؤلفه‌ها را درک کنید و مشخص کنید که به طور طبیعی از کدام یک از آنها استفاده می‌کنید. از آنجا می‌توانید استراتژی‌های مقابله‌ای جایگزین و سازنده‌تر را در موقعیت‌های خاص اتخاذ کنید و از خطرات احتمالی استفاده بیش از حد از نقاط قوت خود اجتناب کنید.

افرادی که دارای ذهنیت منفی هستند بسیار کمتر انعطاف پذیر هستند. برای مثال، افراد منفی نگر ممکن است انتظار داشته باشند که شغل خود را در نتیجه تغییر از دست بدهند. این بلافاصله آنها را در حالت دفاعی قرار می دهد تا عملکرد کمتری داشته باشند و در نتیجه ترس آنها در نهایت می تواند به یک پیشگویی خودشکوفایی تبدیل شود. در مقابل، افراد مثبت‌تر فرصت‌ها را در تغییر می‌بینند و احتمالاً از آن بهره‌مند می‌شوند. تغییر ذهنیت کار آسانی نیست، اما می توان آن را انجام داد.

همچنین لازم به یادآوری است که اصول رژیم غذایی خوب، ورزش فراوان، استراحت، خواب با کیفیت خوب، مصرف حداقل الکل و سایر داروها را نمی توان نادیده گرفت، زیرا تأثیر زیادی بر میزان فشاری که فرد می تواند تحمل کند دارد. انعطاف پذیری به شما کمک می کند تا سطح اعتماد به نفس و رفاه عاطفی خود را افزایش دهید و به شما چشم انداز روشن تری نسبت به زندگی می دهد. افراد تاب‌آور کمتر از مشکلات روانی شدید رنج می‌برند و حتی در صورت ابتلا، بهتر می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های تاب‌آوری آن را مدیریت کنند.What is Resilience Development

توسعه تاب آوری: راهنمای مدیران
توسعه تاب آوری: راهنمای مدیران

رفتار تاب آور را می توان برای مدیریت فشار، ارتقاء رفاه و تقویت تاب آوری آموخت و توسعه داد.What is Resilience Development

موارد  زیر را می توان خود حمایتی یا حمایت از خود نامید:

  • بحران ها را به عنوان چالش هایی برای غلبه بر آن ببینید. مشکلات غیر قابل حل نیستند.
  • اطراف خود را با یک شبکه حمایتی از دوستان و خانواده احاطه کنید. آیا می توانید در صورت نیاز درخواست پشتیبانی دهید؟
  • بپذیرید که تغییر بخشی از زندگی است، نه یک فاجعه.
  • کنترل را در دست بگیرید و در شرایط سخت قاطع باشید.
  • دیدگاه مثبتی نسبت به خود داشته باشید – خودتان را تحقیر نکنید و روی عیب ها متمرکز نشوید.
  • به دنبال فرصت هایی برای بهبود خود باشید؛ یک چالش جدید، موقعیت اجتماعی یا علاقه خارج از کار. اهدافی را تعیین کنید و راه های رسیدن به آنها را برنامه ریزی کنید.
  • همه چیز را در چشم انداز نگه دارید: از اشتباهات خود درس بگیرید و بلند مدت فکر کنید.
  • خوش بینی را تمرین کنید و فعالانه به دنبال جنبه های خوب یک موقعیت بد باشید.
  • آگاهی عاطفی را تمرین کنید: آیا می توانید تشخیص دهید که چه احساسی دارید و چرا؟
  • از طریق تغذیه سالم، ورزش، خواب و آرامش از خود مراقبت کنید.
  • توسعه روابط و اشتیاق به کاری که انجام می دهیم.
  • برای یادگیری، فکر کردن و ایجاد دانش وقت بگذارید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا