توسعه تاب آوری چیست؟

What is resilience development

توسعه تاب آوری چیست؟

What is resilience development

توسعه تاب آوری چیست: بهترین زمان برای کاشت درخت ۲۰ سال پیش بود. دومین زمان خوب الان است.” ضرب المثل چینی

این ضرب المثل در نوع خود چیزهای زیادی در مورد تاب آوری می گوید. به عنوان رهبر، نمی‌توانیم یک روز بایستیم و بگوییم: «امروز، ما مقاوم خواهیم بود». زمان می برد، تلاش می خواهد، تمرین می خواهد.

من بیش از ۳۰ سال است که در بازیابی فاجعه فناوری اطلاعات به نوعی، در اشکال مختلف درگیر بوده ام. مهمترین درسی که آموخته ام این است که باید آماده باشید. یعنی برنامه ریزی از قبل. این یعنی قرار دادن فرآیندها و رویه ها. یعنی آزمایش طرح. همین اصول در مورد تاب آوری شخصی، تاب آوری تیمی و تاب آوری سازمانی اعمال می شود.What is resilience development 

آیا سازمان شما آماده است؟ آیا تیم شما آماده است؟ آیا شما آماده اید؟

پنج کلید جهت تاب آوری

ایجاد تاب آوری در تیم شما بسیار شبیه ایجاد تاب آوری در خودتان است.

تیم شما باید یاد بگیرد: هنگامی که با شانس های غیرقابل حل مواجه می شود، روایت را تغییر دهد. هنگامی که عقب نشینی یک گزینه نیست، با ترس های آنها مواجه شوید. هنگامی که آنها از نظر جسمی و روحی خسته هستند، زمانی را به استراحت اختصاص دهید. وقتی هر روز چالش های جدیدی را در پیش رو دارید، به روز فکر کنید اما رو به جلو حرکت کنید. و وقتی اشتباهی رخ می دهد، کینه به دل نگیرید! در عوض ببخشید.What is resilience development

روایت را تغییر دهید

همه ما این اصل را شنیده‌ایم که معمولاً به انیشتین نسبت داده می‌شود که «تعریف جنون، انجام دادن یک کار یکسان و انتظار نتایج متفاوت است». این اصل در هیچ کجا بیشتر از تمرین ایجاد تاب آوری صدق نمی کند.

توسعه تاب آوری چیست
توسعه تاب آوری چیست

برای تغییر روایت، سعی کنید دیدگاه خود را در حین نگاه کردن به یک مشکل تغییر دهید. وقتی با مشکلی دست و پنجه نرم می کنیم، تمایل به نزدیک بینی داریم. با بالا بردن دید خود، چشم اندازی متفاوت به دست می آوریم (تصویر در حال بالا رفتن از تپه برای مشاهده چشم انداز جلو). در بسیاری از مواقع این روند مسیر متفاوتی را از جلو نشان می دهد.توسعه تاب آوری چیست

با ترس های خود مواجه شوید

مغز ما امکان به تصویر کشیدنِ بدترین نتیجه ممکن در یک موقعیت را دارد، حتی اگر آن نتیجه چندان محتمل نباشد. اغلب اوقات عقب نشینی (یا به تعویق انداختن، یا اجتناب) یک گزینه نهایی نیست و در واقع می تواند به نتیجه بدتری منجر شود. این قدم را بردارید و با اعتماد به نفس جلو بروید. با رویارویی با ترس های خود، اعتماد به نفس ایجاد می کنید. اعتماد به نفس باعث ایجاد انعطاف می شود. روبه‌رو شدن با ترس‌هایمان به این معنا نیست که نمی‌ترسیم، بلکه به این معناست که آنقدر قوی هستیم که با وجود ترس، رو به جلو حرکت می کنیم.

استراحت کن

به اندازه کافی ساده به نظر می رسد. بدن و ذهن ما خسته می شود. ما به زمانی برای شارژ مجدد نیاز داریم و تیم های ما به زمانی برای شارژ مجدد نیاز دارند. وقتی با چالشی روبرو می شویم، استراحت می تواند همان چیزی باشد که ما به آن نیاز داریم.

این ممکن است با فرستادن زودهنگام تیم تان به خانه یا حتی دادنِ یک روز مرخصیِ بیشتر به آنها جهت توقف مبتنی بر استراحت از یک پروژه فشرده باشد. ممکن است استراحت با نزدیک شدن به ضرب الاجل، غیرمعمول به نظر برسد، اما شما و تیمتان روز بعد با نشاط و آمادگی بیشتری برای حمله مستقیم به مشکل باز خواهید گشت.What is resilience development 

منعکس کنید

انعکاس با استراحت یکی نیست. این مورد کمک می کند تا زمانی را برای تأمل در روز و چالش های آن صرف کنید. برخی ممکن است از روزنامه نگاری (یا وبلاگ نویسی) استفاده کنند، برخی ممکن است از مدیتیشن و برخی ممکن است از یوگا یا دویدن استفاده کنند.

نکته کلیدی این است که به روز خود فکر کنید. چه چیزی موثر واقع شد – و چه چیزی نشد؟ چه واکنشی نشان دادید و چرا؟ دفعه بعد چه کار متفاوتی انجام می دهید؟ نوشتن افکارتان به شما این امکان را می دهد که آنها را مرور کنید و در آینده از آنها بیاموزید. همانطور که دیدگاه‌های شما تغییر می‌کند، درس‌های بازتاب شما نیز تغییر می‌یابند.

What is resilience development
What is resilience development

ببخش

این مورد ممکن است در پستی درباره تاب آوری نامناسب به نظر برسد، اما عدم کینه توزی – و اجازه ندادن به اینکه اشتباهات دیگران شما را بخورد! – به شما کمک می‌کند تاب آورتر باشید. این موضوع برای ما به عنوان فردی و تیمی صادق است. دیگران قرار است اشتباه کنند. دیگران ما را ناامید خواهند کرد. کینه ورزی صرفاً در خدمت ساختنِ دیوارها و سیلوها در یک سازمان است. ببخش و ادامه بده!

اگر احساس تاب آوری نمی کنید، یا معتقد نیستید که تیم شما تاب آور پذیر است، اکنون زمان آن است که مهارت های لازم را توسعه دهید. یک روز دیگر منتظر نمانید!

ما دوست داریم نظرات شما را بشنویم

تاب آوری چیزی است که باید به آن ادامه دهید: مهارت ها را بیاموزید. قرار دادن فرآیندها در محل؛ و تمرین کنید، تمرین کنید. ما دوست داریم نظرات شما را بشنویم. چگونه تاب آور بودن را تمرین می کنید؟توسعه تاب آوری چیست

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا