توسعه تاب آوری کودکان چگونه است؟

How do Kids Develop Resilience

توسعه تاب آوری کودکان چگونه است؟

بچه ها چگونه تاب آوری را توسعه می دهند؟
How do Kids Develop Resilience

توسعه تاب آوری کودکان: تاب‌آوری توانایی نجات از زندگی دشوار و بی کیفیت است. این مهارت همان چیزی است که به ما کمک می کند از یک دوران سخت کودکی یا بیماری طولانی مدت جان سالم به در ببریم و به راه خود ادامه دهیم. اما برای کودکان، تاب‌آوری می‌تواند سخت باشد، زیرا آنها به اندازه بزرگسالان منابع زیادی در اختیار ندارند.

به همین دلیل است که والدین و معلمان باید هنگام کار با کودکانی که با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، استراتژی های جدیدی را امتحان کنند – و در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید به کودکان کمک کنید تا تاب آورتر شوند:

تاب آوری چیست؟

تاب آوری توانایی بازگشت پس از یک تجربه دشوار و مقاومت در برابر ضربه، تراژدی یا شکست است. این موضوع به این معناست که بتوانیم خود را در برابر سختی ها وفق دهیم. همچنین به معنای حفظ روابط مثبت با دیگران است. توسعه تاب آوری کودکان

تاب‌آوری را می‌توان به‌عنوان حس کنترل بر زندگی در نظر گرفت. با ارائه نیروی درونی به افراد جهت مواجهه با موقعیت‌های چالش‌برانگیز که ممکن است زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد یا اصلاً مانع از پیشبرد روال عادیِ زندگی‌شان شود، به ایجاد تاب آوری‌ کمک می‌کند.

چگونه می توانید به کودکان کمک کنید تا تاب آورتر شوند؟

تاب‌آوری توانایی نجات از بدبختی است. این همان چیزی است که بچه ها برای تبدیل شدن به بزرگسالان سالم به آن نیاز دارند، اما درک اینکه تاب آوری چقدر در رشد کودک اهمیت دارد برای برخی والدین و معلمان دشوار است.How do Kids Develop Resilience

تاب‌آوری نقش مهمی در زندگی شما بازی می‌کند – این یکی از پارامترهایی است که چرا امروز هنوز زنده هستید! اگر تا به حال  شرایطی آسیب زا یا ناراحت کننده را گذرانده اید، این احتمال وجود دارد که به شرایط مطلوب بازگردید و احساس تاب آوری بیشتری نسبت به قبل داشته باشید.

فرزندان ما چگونه تاب آوری خود را توسعه می دهند؟

۱. ایجاد حس کنترل بر دنیای اطرافشان

به عنوان والدین، می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید تا احساس کند بر محیط خود کنترل دارد. این را می توان با دادن مسئولیت بیشتر به آنها برای زندگی شان، اطمینان از اینکه آنها در خانه احساس امنیت و آرامش می کنند و فرصت هایی برای اکتشاف در خارج از خانه و خانواده برای آنها فراهم کرد.How do Kids Develop Resilience

توسعه تاب آوری کودکان
توسعه تاب آوری کودکان

به عنوان مثال: هنگامی که شخصی چیز جدید و هیجان انگیزی می خرد اما هنوز نمی داند با آن چه کند (یا حتی می خواهد)، اغلب توصیه می کنیم که به او اجازه دهید بهترین حالت استفاده از آن را انتخاب کند.

به عنوان مثال: “بیایید ببینیم آیا چیز دیگری می توانیم در این جعبه پیدا کنیم.” یا “چطور است که من این دستورالعمل ها را می خوانم در حالی که شما متوجه می شوید کدام مسیر بالاست؟”

این نوع رویکرد عملی به بچه‌ها کمک می‌کند تا یاد بگیرند که کارها چگونه انجام می شوند. توسعه تاب آوری کودکان

۲. لانه سازی هویت خود در منبع غرور، مانند میراث یا گروه قومی، یا جنسیت

هویت بخش کلیدی تاب آوری است. همانطور که نوجوانان بزرگ می شوند، احساس خود را از طریق تجربیات و روابط با دیگران توسعه می دهند. هنگامی که کودکان احساس می کنند به چیزی بزرگتر از خودشان، مانند خانواده یا جامعه متصل هستند، این موضوع می تواند به آنها کمک کند تا از طریق ساختارهای حمایت اجتماعی مثبت، تاب آوری‌شان را ایجاد کنند.

به عنوان مثال: اگر کودکی از یک خانواده مهاجر به ایالات متحده است و تصمیم گرفته و می‌خواهد آمریکایی باشد، اما با احساس شرمندگی نسبت به پیشینه‌ی خود دست و پنجه نرم می‌کند، پیدا کردن تاریخچه پشت مهاجرت اجدادتان به ایالات متحده ممکن است باعث شود که او نسبت به کسی که خودش است احساس غرور کند آن چیزی است که او را از اطرافیانش متمایز می کند. حتی ممکن است او را تشویق کنید که بیشتر در زندگی مدنی شرکت کند! توسعه تاب آوری کودکان

۳. باز کردن ذهن خود به روی اطلاعات و امکانات جدید فراتر از محیط اطرافشان

گام سوم باز کردن ذهن آنها به روی اطلاعات و امکانات جدید فراتر از محیط اطراف است. به عنوان مثال، هنگامی که در مدرسه چیز جدیدی یاد می‌گیرید، برای مغز شما آسان است که در یک دیدگاه یا تجربه خاص متوقف شود یا تمرکز کند.

اما کودکان تاب آور می‌توانند از تجربیات دیگران نیز بیاموزند – و اغلب هنگام انجام این کار ذهن بازتری دارند زیرا به آنها اجازه می‌دهد موارد را با چشم‌هایی متفاوت از آنچه قبلاً در معرض آن قرار گرفته‌اند ببینند.

علاوه بر این، توانایی تفکر انتقادی در مورد موقعیت ها به آنها کمک می کند تا در آینده تاب آور شوند و به آنها کمک می کند از فرضیات اجتناب نمایند و تصمیمات را صرفاً بر اساس تجربیات گذشته (که می تواند آنها را به مسیر اشتباه سوق دهد) اتخاذ نمایند.

۴. ایجاد روابط مثبت با دیگران

یک محیط حمایتی برای ایجاد تاب آوری مهم است.
دوستی یکی از قدرتمندترین نیروها در جهان است، و داشتن دوستانی که وقتی شرایط سخت می شود پشت شما باشند مهم است.
با نشان دادن مهربانی و احترام نسبت به دیگران، روابط مثبتی با دیگران ایجاد کنید. نشان دهید که به احساسات آنها نیز اهمیت می دهید! این موضوع می تواند به تقویت اعتماد بین کودکان و بزرگسالان کمک کند و در غیر این صورت ممکن است بیشتر به بچه ها قلدری کنند زیرا خودشان احساس ناامنی می کنند (یا فکر می کنند دیگران چنین احساسی دارند).

با نشان دادن شفقت نسبت به یکدیگر، بچه‌ها همچنین یاد می‌گیرند که چگونه با تعارض در زندگی‌شان کنار بیایند و امیدواریم در کل زندگی شادتری داشته باشند!

اگر بین دو نفر (یا گروه) مشکلاتی وجود دارد، سعی کنید به جای بحث و جدل بر سر آنها، در مورد مسائل صحبت کنید – این به جلوگیری از درگیری بیشتر و تبدیل شدن به خشونت در آینده کمک می کند.

۵. درک رنج به عنوان بخشی از انسان بودن

  • رنج بخشی از انسان بودن است.
  • رنج یک موضوع جهانی است.
  • رنج می تواند مثبت یا منفی باشد.
توسعه تاب آوری کودکان چگونه است؟
توسعه تاب آوری کودکان چگونه است؟

منابع زیادی برای رنج در زندگی ما وجود دارد: بیماری و آسیب جسمی، از دست دادن عزیزان و دارایی‌ها، ناکامی و شکست شخصی، خیانت توسط دیگران – حتی مزاحمت‌های ساده مانند ترافیک یا همسایه‌های پر سر و صدا می‌توانند باعث ناراحتی ما شوند.

۶. یاد گرفتن کمک گرفتن از دیگران در مواقع نیاز

  • بدانید چه زمانی باید کمک بخواهید.
  • نحوه درخواست کمک
  • نحوه پذیرش کمک
  • چگونه کمک کنیم

بچه‌ها زمانی تاب آور می‌شوند که بفهمند روی اتفاقات زندگی شان کنترل دارند، منابع غرور در اختیار دارند، چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند، ارتباط مثبتی با دیگران برقرار می‌کنند، درک می‌کنند که رنج یک موضوع جهانی است، و وقتی به آن نیاز دارند کمک می‌گیرند.How do Kids Develop Resilience

تاب آوری یک فرآیند مادام العمر است. تاب آوری چیزی نیست که با آن به دنیا آمده باشید و وقتی بزرگ شوید متوقف نمی شود.

کودکانِ تاب‌آور آن‌هایی هستند که می‌دانند چگونه تاب آوری خود را توسعه دهند و در طول زمان آن را حفظ نمایند. آن‌ها می‌دانند که دنیا همیشه عادلانه نیست، اما می‌دانند که کارهایی وجود دارد که می‌توانند به خودشان کمک کنند تا وقتی زندگی سخت‌تر می‌شود احساس بهتری داشته باشند.

کودکان نیازی ندارند که برای تمام زندگی خود تاب آور باشند – آنها می توانند در هر سنی شروع به توسعه تاب آوری خود کنند! اگر فرزند شما تا به حال تجربه ای داشته است که در آن احساس می کند می خواهد چیزی را کنار بگذارد (مثل ورزش)، پس این درس به او کمک می کند تا یاد بگیرد که در موقعیت های بعدی چه کاری انجام ندهد تا دفعه بعد آماده شود و اگر والدینش هنوز به او آموزش نداده اند، شاید الان وقتش باشد. توسعه تاب آوری کودکان

نتیجه گیری

تاب آوری موهبتی است که می تواند از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و این چیزی است که هر یک از ما می توانیم یاد بگیریم. با ابزار لازم، پشتیبانی و فرصت مناسب، حتی کودکانی که به نظر می‌رسد هرگز به اندازه کافی انعطاف پذیری یا تاب آوری در زندگی ندارند، می‌توانند مهارت‌های خود را برای مدیریتِ موقعیت‌های دشوار توسعه دهند.

How do Kids Develop Resilience
How do Kids Develop Resilience

به یاد بیاورید زمانی که در حال بزرگ شدن بودید: چه حسی داشتید وقتی همه چیز بد پیش می رفت؟ والدینت چه واکنشی نشان می دادند؟ چه درس هایی در مورد تاب آوری به شما آموختند؟ اگر این سؤالات برای شما به عنوان یک بزرگسال مهم بوده است، پس در نظر داشته باشید که آنها را امتحان کنید – شاید با تشویق آنها به صحبت کردن در مورد چالش های خود با بزرگسالانِ مورد اعتماد یا با میزبانیِ نوعی کارگاه تاب آوری در منزل!How do Kids Develop Resilience

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا