راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری

Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری

Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری: همه‌گیری مداوم کووید-۱۹ مصیبت‌های زیادی را برای مردم در سراسر جهان ایجاد کرده است. انسان ها، به ویژه زمانی که استرس و سختی را تجربه می کنند، با برنامه، ساختار و انتظارات صریح بسیار بهتر عمل می کنند. اما هر الگوی “عادی” برای ما دستیاران آموزشی فارغ التحصیل و دانشجویان ما کاملاً وارونه شده است. ما مشاهده کرده‌ایم که جلسات و ایمیل‌های زوم هرگز نمی‌توانند به‌طور کامل جایگزین تجربیات حضوری و ناقص ما در کلاس درس شوند. اما بزرگ‌تر از این وضعیت بی‌سابقه بلاتکلیفی، این باور است که انسان‌ها تاب‌آور هستند.

آیا زمانی را به خاطر می آورید که در کودکی نمی توانستید آن گل تعیین کننده پنالتی را به ثمر برسانید، بنابراین تیم فوتبال شما در بازی پایانی شکست خورد؟ یا زمانی که درخواست بورسیه شما رد شد؟ یا زمانی که اثر هنری شما برای نمایشگاه سالانه انتخاب نشد؟ اگر آن زمان ها را به خاطر بیاورید، پس از آن نیز به یاد خواهید آورد که چگونه با آن کنار آمدید. شاید بقیه روز – یا حتی هفته – در اتاقتان گریه می کردید، اما بعد تصمیم گرفتید که برنامه تمرینی سخت تری را برای تقویت بیشتر مهارت های خود بپذیرید. و با انجام این کار، از یک شکست درس گرفتید و برای جابجایی موانع آینده با ماهیت مشابه یا متفاوت، مجهزتر شدید.

مرور مجدد این خاطرات قدیمی به ما می فهماند که در گذشته تاب آور بوده ایم و توانسته ایم به چالش ها و شکست ها به روش های سازنده پاسخ دهیم.Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

برای یادگیری این که تاب آوری چیست و همچنین ضرورت یادگیری نکاتی در مورد آموزش انتقادی که بتوانید از آنها برای ارتقای تاب آوری در کلاس درس، در فرآیندهای یادگیری دانش آموزان و در تدریس خود استفاده کنید به خواندن این مطلب ادامه دهید.

تاب آوری چیست؟

تاب آوری به عنوان توانایی فرد برای بازگشت از ناملایمات و غلبه بر شرایط دشوار توصیف شده است. تاب آور بودن به معنای توانایی بازگشت است. کلمه ارتجاعی از کلمه لاتین “salire” گرفته شده است که به معنای جهش یا پریدن است. این ریشه با کلمه “برجسته” مشترک است که در قرن هفدهم برای توصیف ضربان قلب جنینی استفاده می شد که به نظر می رسید تقریباً به وجود می آید.

راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری
راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری

این موضوع درک تاب آوری را به عنوان جهش به یک زندگی جدید و چیزی فراتر از بازگشت به عقب برجسته می کند. گروه‌هایی از افراد یا افرادی که تاب آور هستند، تمایل دارند توانایی‌هایی داشته باشند که حداقل شامل سه عامل است.

  • مدیریت پذیری: این موضوع برای افرادی تعریف می شود که منابع مورد نیاز برای برآورده کردن خواسته های شرایط و تمایل خود را برای کشف آنها تشخیص می دهند.
  • قابل درک بودن: این موضوع به عنوان ادراک یک فرد از جهان به عنوان معنادار، منظم، قابل درک و سازگار، به جای آشفته، غیرقابل پیش بینی و تصادفی تعریف می شود.
  • معنادار بودن: این موضوع به عنوان تجربه زیسته یک فرد تعریف می شود که این موقعیت استرس زا در زندگی او معنا پیدا می کند و بنابراین مقابله با آن برای رزق و روزی مطلوب است.

با این حال، تاب آوری یک ویژگی ذاتی نیست که ما با آن متولد شویم. بنابراین، این سوال باقی می ماند که آیا تاب آوری به عنوان یک مهارت زندگی قابل یادگیری است؟ خوشبختانه پاسخ مثبت است!Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ما می‌توانیم ویژگی‌های تاب آور را یاد بگیریم یا به دست آوریم.

ابتدا اجازه دهید تاب آوری را به عنوان یک ترازو یا الاکلنگ تجسم کنیم. عوامل استرس زای منفی مقیاس را به سمت نتایج غیر سازنده هدایت می کنند، در حالی که تجربیات و منابع مثبت مقیاس را به سمت نتایج سازنده هدایت می کنند.

برای TA و دانشجویان کارشناسی آنها، این مقیاس در طول همه گیری COVID-19 تقریباً یکسان به نظر می رسد، همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است. اکنون، نقطه‌ای که مقیاس تاب‌آوری در آن قرار می‌گیرد و می‌چرخد، «تکیه‌گاه» نامیده می‌شود. اگر نقطه اتکا بیشتر به سمت هر دو طرف قرار گیرد، انحراف مقیاس به سمت نتایج مثبت آسان تر یا سخت تر خواهد بود.

هر فردی نقطه اتکای خود را در موقعیت متفاوتی دارد، و این توضیح می دهد که خنثی کردن سختی های زندگی برای یک نفر چقدر آسان یا سخت است. اما خبر خوب این است که می‌توانید موقعیت تکیه‌گاه را با ایجاد مجموعه‌ای از مهارت‌ها تغییر دهید و مقیاس را به سمت مثبت‌گرایی هدایت کنید، حتی زمانی که ممکن است در موقعیتی نباشید که عوامل استرس‌زا را کاهش دهید یا جنبه‌های مثبت را بیشتر کنید.

ثابت شده است که آموزش آنلاین در طول همه گیری چالش برانگیز بوده است. تسهیل درگیر شدن دانش‌آموز و ترجمه بی‌وقفه متون تدریس حضوری ما، هر دو در آموزش از راه دور به شکل همزمان و غیر از آن، دشوار بوده است. اما این بدان معنا نیست که ما باید تسلیم شویم. ما به عنوان دانشجو می توانیم از رفتارهای شناختی متمرکز و رویکردهای آموزشی زیر در کلاس های درس آنلاین خود استفاده کنیم.

آنها ذهنیت شکست‌طلبانه را در دانش‌آموزان منع می‌کنند و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا در فرآیند یادگیری خود سازگارتر و تاب آورتر شوند، بنابراین، آموزش و یادگیری آنلاین را به تجربه‌ای مثمرثمر برای شما و دانش‌آموزان تان حتی در میان همه فراز و نشیب‌های دنیای بیرون تبدیل می‌کنند.Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

آموزش تاب آوری در کلاس درس آسان نیست

قبل از شروع، توجه داشته باشید که آموزش تاب آوری در کلاس درس آسان نیست، نیاز به ارتباط  و تعامل دارد، اما مربیانی که آن را آموزش داده اند، مسیر زندگی دانش آموزان خود را تغییر داده اند. بنابراین:

ترویج و تقویت احساس شایستگی

برای شروع ایجاد تاب آوری در کلاس درس خود، باید درک کنیم که هر یک از ما ظرفیت تاب آورتر شدن را داریم. این موضوع مهارتی نیست که به دلیل شرایط استرس زای کنونی لازم باشد آن را پرورش دهیم و همچنین فقط برای دانش آموزانی که در معرض خطر بیشتری از حیث شکست می باشند نیست. ایجاد تاب آوری یک فرآیند مداوم و مستمر است و همه افراد کلاس شما باید بخشی از آن باشند.

به دانش‌آموزان کمک کنید تا عادات مطالعه‌ایِ مستقل از حالت ضرب‌الاجل ایجاد کنند: دانش‌آموزان خود را در ایجاد عادت‌های خودآموزی راهنمایی کنید، با انجام کارهای واقعی و خاص که به دانش‌آموزان احساس موفقیت در پایان روز می‌دهد. دانش‌آموزان وقتی می‌بینند تکالیف در حال انباشته شدن هستند و ضرب‌الاجل‌ها زیاد شده اند، احساس بی‌کفایتی می‌کنند. بنابراین، کمک به آنها برای ایجاد یک برنامه قابل مدیریت هرگز مهمتر و مرتبط تر از این شرایط نبوده است.

ارتقای خود اندیشی در مورد رشد فردی: تحقیقات نشان داده است که وقتی عواملی مانند خوش بینی، هدف، مهارت های حل مسئله، سبک مقابله ای موثر و تصویر مثبت از خود ترکیب شوند، دانش آموز تاب آور می شود. در حال حاضر پرورش هر یک از این عوامل به میزان قابل توجهی خود اندیشی نیاز دارد که می توانیم به دانش آموزان کمک کنیم.

راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری
راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری

عبارات و سؤالاتی که در هنگام درخواست از دانش آموزان برای تأمل در مورد رشد فردی استفاده می شود عبارتند از:

  • در یادگیری مطالب هفته گذشته در چه مواردی اصرار داشتید؟
  • از بحث امروز چه آموختید؟راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری
  • اشتباهی که در آخرین میان ترم مرتکب شدی و از آن درس گرفتی چیست؟
  • دفعه بعد که این سوال را دیدید چگونه پاسخ می دهید؟
  • ما می توانیم افکارمان را کنترل کنیم. اگر از آنها در راه درست استفاده کنید، می توانید ذهن خود را تقویت کنید.
  • وای واقعا نمره خوبی گرفتی شما باید سخت تلاش کرده باشید تا بتوانید به آن برسید.

فعالیت‌هایی را در طرح درس خود بگنجانید که تاب‌آوری را ارتقاء می‌دهند

وقتی فعالیت‌های زیر را که رشد فردی دانش‌آموزان را در اولویت برنامه‌های درسشان قرار می‌دهند، قرار می‌دهیم، دانش‌آموزان ما می‌توانند پیشرفت خود را بازتاب داده و تاب‌آوری را توسعه دهند. لازم به یادآوری است که هدف از استفاده از این فعالیت ها، تشویق به پیروزی یا بی عیب و نقص بودن نیست. بلکه هدف اصلی، ارزش گذاریِ تلاش ها بر نتیجه و تصدیق چالش هایی است که در این فرآیند دخیل هستند.Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

یک جامعه را توسعه دهید

احساس تعلق برای ایجاد تاب آوری کاملاً ضروری است. در مواقع بحران، ما بیشتر احساس انزوا می کنیم. بنابراین، پرورش روابط معنادار در این مدت با ایجاد فرصت هایی برای دانش آموزان تان برای تعامل با شما و یکدیگر بسیار مهم است.

فرهنگ مراقبت ایجاد کنید: به دانش‌آموزان اجازه دهید بدانند که نگران آنها هستید و به آنها اهمیت می‌دهید، این موضوع می‌تواند به شدت تعامل دانش‌آموز را با مطالب و تعهد کلی به یک دوره تغییر دهد. می‌تواند با یک مکالمه ساده شروع شود: «به نظر می‌رسد از بار دوره/ این تکلیف ناراحت هستید. چگونه می توانم در این مورد به شما کمک کنم؟»

ایجاد فرصت هایی برای حمایت از همتایان و آموزش همتایان: مطالعات نشان می دهد که دانش آموزان کالج در ۶۷ درصد مواقع زمانی که به کمک نیاز دارند به یکدیگر مراجعه می کنند. آنها به میل خود از یک مربی یا یک متخصص کمک نمی گیرند. پروژه‌های گروهی، تالارهای گفتگو، Google Docs به اشتراک گذاشته شده تنها چند ابزار با فناوری پایین هستند که می‌توانید از آنها برای ایجاد فرصت‌هایی برای تعامل دانش‌آموزان با یکدیگر استفاده کنید.

به دانش آموزان خود احساس هدف و عاملیت بدهید

در شرایط فعلی، ضروری است که بسیاری از ما اهداف خود را زیر سوال ببریم و در تلاشیم تا بفهمیم کجا می توانیم کمک کنیم؟ دانش آموزان شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین، شما باید سعی کنید فرصت‌های ملموسی را برای آنها در نظر بگیرید. دانش‌آموزان می‌توانند به‌طور شگفت‌انگیزی در فرآیند یادگیری مشارکت داشته باشند و از آنها حمایت کنند.

در هر جلسه نقش های خاصی را به دانش آموزان اختصاص دهید. اگر از اتاق‌های مختلف و مستقلی برای بحث‌های گروهی یا فعالیت‌های اشتراک‌گذاری استفاده می‌کنید، به دانش‌آموزان نقش ضبط/گزارش‌گر اختصاص دهید، که نکات کلیدی بحث گروهی فردی خود را خلاصه و آن را در مقابل کل کلاس ارائه می‌کند. اگر نقش‌ها را در ابتدای فصل به دانش‌آموزان اختصاص دهید، مفید است، بنابراین دانش‌آموزان زمان کافی برای آماده شدن در اختیار خواهند داشت.

در بحث درباره اهداف یادگیری با دانش‌آموزان باز عمل کنید و در صورت تغییر در رویکردتان، به عنوان مثال اگر در حین انتقال از کلاس حضوری به آنلاین هستید، در مورد آن صحبت کنید.راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری

صریحاً درباره اهمیت موضوعی که در کلاس به عنوان موضوع اصلی اعلام می شود گفتگو را آغاز کنید و از دانش‌آموزان دعوت کنید تا نقطه نظرات و بازخوردهای خود را اضافه کنند یا از آنها بخواهید که خودشان ارتباط برقرار کنند.

یک نظرسنجی بازخورد در اواسط سه ماهه انجام دهید تا از نظرات دانش آموزان خود در مورد آنچه که در دوره درسی شان به خوبی پیش می رود و آنچه می تواند بهتر شود بیشتر بدانید.Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

Ways to Build Resilience in Teaching and Learning
Ways to Build Resilience in Teaching and Learning

برای سازگاری با سبک های مختلف یادگیری تاب آورتر باشید

در حالی که تمام مراحل بالا را برای تقویت تاب آوری در کلاس خود انجام می دهید، مهم است که به یاد داشته باشید که دانش آموزانی متفاوت با تمام سبک ها و توانایی های یادگیری دارید. وقتی دانش‌آموزان این گزینه را دارند که از روش‌های مختلف استفاده کنند، می‌توانند بر فرآیند یادگیری خود کنترل داشته باشند که به ویژه برای دانش‌آموزان واگرای عصبی صدق می کند.

حتماً در روز اول کلاس به دانش آموزان خود بگویید که از دانش آموزان با میزان متفاوت از سطوح توانمندی در کلاس خود استقبال می کنید و متعهد به حمایت از آنها هستید. همچنین به آنها یادآوری کنید که در صورت داشتن ناتوانی یا بیماری مزمن، می توانند از واحد مربوطه درخواست بررسی نمایند. به طور خودکار فرض نکنید که دانش‌آموزان نحوه دسترسی به مطالب درسی را می‌فهمند، به خصوص اگر تعداد زیادی دانش‌آموز سال اولی یا انتقالی در کلاس خود داشته باشید.راههای ایجاد تاب آوری در آموزش و یادگیری

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا