پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-04
کد خبر: 86119 |
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۱۳ |
142 بازدید
۰
1
پ

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان: فهرستی از تمام جنبه های مثبت زندگی خود تهیه کنید و زمانی که احساس کردید چیز بهتری را از دست داده اید دوباره آن را بخوانید. و به یاد داشته باشید: زندگیِ هیچ کس آنقدر که در رسانه های اجتماعی به نظر می رسد عالی نیست. همه ما با درد دل، نردید ها و ناامیدی ها دست و پنجه نرم می کنیم، حتی اگر بخواهیم این موارد را به صورت آنلاین به اشتراک نگذاریم!

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

اصلاح نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

مرحله ۱: کاهش زمان آنلاین

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان: یک مطالعه دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کاهش استفاده از رسانه های اجتماعی به مدت زمان ۳۰ دقیقه در روز منجر به کاهش قابل توجهی در سطح اضطراب، افسردگی، تنهایی، مشکلات خواب و FOMO می شود.

اما در خصوص بهبود سلامت روان خود نیازی به کاهش بیشتر مدت زمان استفاده از رسانه های اجتماعی ندارید.

بر اساس همین مطالعه این نتیجه حاصل شده است که «صرفاً توجه بیشتر به چگونگیِ میزان استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند نتایج مفیدی بر روی خُلق و خو و تمرکز شما داشته باشد»

در حالی که ۳۰ دقیقه استفاده از رسانه های اجتماعی در طول روز ممکن است برای بسیاری از ما یک هدف واقعی نباشد (چه رسد به یک پروسه سم زدایی کامل از رسانه های اجتماعی) اما همچنان می توانیم از کاهش زمان حضور در رسانه های اجتماعی بهره کافی را ببریم.

برای بسیاری از ما، این به معنای کاهش میزان استفاده از گوشی های هوشمند است. نکات زیر می تواند کمک کند:

  • از یک برنامه مشخص برای پیگیریِ میزان زمانی که در طول روز در رسانه های اجتماعی می گذرانید استفاده کنید. سپس یک هدف تعیین کنید که چقدر می خواهید آن را کاهش دهید.
  • تلفن خود را در ساعات خاصی از روز خاموش کنید، مانند زمانی که در حال رانندگی هستید، در یک جلسه، در باشگاه، صرف شام، گذراندن وقت با دوستان یا بازی با فرزندانتان. گوشی تان را با خود به دستشویی نبرید!
  • گوشی یا تبلت خود را به رختخواب نبرید. دستگاه ها را خاموش کنید و آنها را هنگام شب در اتاق دیگری بگذارید تا شارژ شوند.
  • اعلان های رسانه های اجتماعی را غیرفعال کنید. مقاومت در برابر وز وز، ویبر و صدای تلفن همراه که پیام‌های جدید را به شما هشدار می‌دهد، سخت است. خاموش کردن اعلان‌ها می‌تواند به شما کمک کند کنترل زمان و تمرکز خود را دوباره به دست آورید.
  • محدود کردن بررسی ها. اگر اجباراً هر چند دقیقه یکبار گوشی خود را چک می‌کنید، با محدود کردنِ چک‌ کردن های خود به هر ۱۵ دقیقه یکبار، خود را نجات دهید! سپس هر ۳۰ دقیقه یک بار، سپس هر ساعت یک بار. برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند به‌طور خودکار زمان دسترسی به تلفن تان را محدود سازند.
  • سعی کنید برنامه های رسانه های اجتماعی را از تلفن همراه خود حذف کنید تا بتوانید فقط فیس بوک، توییتر و موارد مشابه را از رایانه لوحی یا رایانه خود بررسی نمایید. اگر این یک مرحله خیلی شدید به نظر می رسد، سعی کنید هر بار یکی از برنامه های رسانه اجتماعی را حذف کنید تا ببینید واقعا چقدر توانسته اید آنها را کم نمایید.
رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان
رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

برای اطلاع از نکات بیشتر در مورد کاهش استفاده کلی از تلفن، اعتیاد به گوشی هوشمند را بخوانید.

مرحله ۲: تمرکز خود را تغییر دهید

بسیاری از ما صرفاً از روی عادت یا برای از بین بردنِ لحظات بی اهمیتِ بیکاری، به رسانه‌های اجتماعی دسترسی پیدا می‌کنیم. اما با تمرکز بر انگیزه خود در مورد شبکه های اجتماعی، نه تنها می توانید زمان صرف شده در این شبکه ها را کاهش دهید، بلکه می توانید تجربه خود را بهبود بخشید و از بسیاری از تبعات منفیِ این مبحث پیشگیری نمایید.

اگر برای یافتنِ اطلاعات خاصی به رسانه‌های اجتماعی متصل می شوید، مثلا اطلاع از شرایط دوستی که بیمار بوده است، یا اینکه قصد دارید عکس‌های جدیدی از فرزندانتان را با خانواده به اشتراک بگذارید، در این حالت تجربه شما مسلماً بسیار متفاوت از زمانی است که فقط به دلیل بیکاری و وقت گذرانی وارد این رسانه ها می شوید، به عنوان مثال می‌خواهید ببینید چه تعداد لایک از یک پست قبلی دریافت کرده‌اید، یا بررسی کنید که آیا رویدادی یا اتفاقی را از دست داده‌اید یا خیر؟

دفعه بعد که برای دسترسی به رسانه های اجتماعی به آن مراجعه نمودید، لحظه ای مکث کنید و انگیزه خود را برای انجام این کار احیا نمایید.

چه بسا لازم باشد این سوال را از خودتان داشته باشید که: آیا از رسانه های اجتماعی به عنوان جایگزینی برای زندگی واقعی استفاده می کنید؟ آیا جایگزین سالم تری برای استفاده از رسانه های اجتماعیِ شما وجود دارد؟

برای مثال، اگر تنها هستید، به جای آن یک دوست را برای قهوه به بیرون دعوت کنید. آیا احساس افسردگی دارید؟ پیاده روی کنید یا به باشگاه بروید. آیا خسته اید؟ سرگرمی جدیدی را انتخاب کنید. رسانه‌های اجتماعی ممکن است سریع و راحت باشند، اما اغلب راه‌های سالم‌تر و مؤثرتری برای گذراندن اوقات زندگی وجود دارد.

آیا شما یک کاربر فعال یا منفعل در شبکه های اجتماعی هستید؟ پیمایش منفعلانه پست‌ها یا دنبال کردنِ ناشناس جهت تعامل با دیگران در رسانه‌های اجتماعی، هیچ حس معناداری از ارتباطات ایجاد نمی‌کند. حتی ممکن است احساس انزوا را در شما افزایش دهد. با این حال، شرکت کننده فعال بودن، تعامل بیشتری را با دیگران به شما ارائه می دهد.

آیا رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شوند که شما نسبت به زندگی‌تان احساس ناتوانی یا ناامیدی داشته باشید؟ شما می توانید با تمرکز بر آنچه که دارید، به جای مواردی که کمبودشان در زندگی تان احساس می شود، با علائم FOMO مقابله کنید.

رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان
رسانه های اجتماعی برای بهبود تاب آوری و سلامت روان

فهرستی از تمام جنبه های مثبت زندگی خود تهیه کنید و زمانی که احساس کردید چیز بهتری را از دست داده اید دوباره آن را بخوانید. و به یاد داشته باشید: زندگیِ هیچ کس آنقدر که در رسانه های اجتماعی به نظر می رسد عالی نیست. همه ما با درد دل، نردید ها و ناامیدی ها دست و پنجه نرم می کنیم، حتی اگر بخواهیم این موارد را به صورت آنلاین به اشتراک نگذاریم!

ادامه دارد …

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تاب آوری | رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.