رقابت و اخلاق در جهان رسانه

گزارش خبری پیرامون وقایع اخیر در دنیای رسانه تاب آوری ایران

رقابت و اخلاق در جهان رسانه

گزارش خبری پیرامون وقایع اخیر در دنیای رسانه تاب آوری ایران

جهان رسانه‌، دنیایی آکنده از رقابت است. رسانه‌ها در هر لحظه از زمان می‌کوشند تا نگاه مخاطبان بیشتری را به سوی خود جلب کنند و این جلب مخاطب بصورت صحیح در دل صحت وارزشمندی محتوای تولید شده و درستی سرعت و دقت در انتشار اخبار و اطلاعات نهفته است. و اما امروزه گسترش زیرساخت‌های ارتباطی، مسیری نو برای اهالی رسانه آفریده است، مسیری که امکان جذب مخاطبان بیشتری را فراهم ساخته و البته در کنار امکانات موجود، بهره‌مند شدن از این مسیر خود نیازمند دقتی ویژه است.

«جواد طلسچی» مدیر رسانه تاب‌آوری ایران با تاکید بر اهمیت کیفیت فعالیت رسانه‌ها اظهار کرد: متاسفانه این روزها شاهد تغییر عناوین رسانه‌ای هستیم که در حوزه تاب‌آوری مشغول بکار است. در واقع یکی از سایت‌ها بدون در نظر گرفتن مبحث مالکیت حقیقی و حقوقی یا مادی ومعنوی سایر رسانه‌ها، دست به چنین اقدامی زده است.

این در حالی است که هر رسانه یا وبسایت با کاربری مشخصی فعالیت خود را آغازمی‌کند و این که اقدامی به شکل استنباطی و استدلالی نسبت به عناوین وبسایت‌ها و رسانه‌ها صورت گیرد، می‌تواند به فعالیت رسانه‌های دیگر خدشه وارد کند. ازسوی دیگر اگر رسانه‌ای فرضا با کارکرد در عرصه مددکاری اجتماعی ایران ایجاد شود و در ادامه موسس آن استدلال کند که این اولین یا دومین و یا سومین رسانه مددکاری ایجاد شده است و در ادامه بر اساس این موارد استنباطی، مانور داده شود، ممکن است کار درستی نباشد . همچنین نمی‌توان یکسری حواشی در ارتباط با عنوان وبسایت خود استخراج و استنباط کرد که این امر می‌تواند بر تولید محتوا ومعرفی آن سایت موثر باشد. و باز لازم به ذکر است که نمی‌توان در معرفی سایت خود به گونه‌ای اقدام کنیم که در واقع سایر سایت‌ها و رسانه‌ها را نادیده بگیریم و کلمه «انحصار» را بکار ببریم، بدین ترتیب که مثلا دامنه اینترنتی تاب‌آوری در انحصار فلان سایت یا فلان شخص است. رقابت و اخلاق در جهان رسانه

وی در ادامه افزود: وقتی کلمه «انحصار» چنین کاربردی پیدا می‌کند دیگر آن مبحث ارتباطی را با مسائل انسانی و روابط انسانی نخواهد داشت . این موضوع وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که به یاد بیاوریم، پیش ازاین در برخی اظهارنظرها ومصاحبه‌ها انتقاد کرده بودیم که چرا در ادبیات کلامی نخبگان اجتماعی این اندازه «باید» و«نباید» جاری است؟ در واقع صلاح نیست نخبگان اجتماعی که می‌خواهند درباره انسان و روابط و ساختار و زندگی انسانی حرف بزنند، ازچنین الفاظی استفاده کنند.

طلسچی با بیان این که هم اکنون جامعه ما نیازمند کار در حوزه تاب‌آوری است، گفت: در شرایطی که میانگین نزاع در سطح کشور را مورد ارزیابی قرار می دهیم و اینفوگرافی میزان نزاع‌ها در سطح استان‌ها را بررسی می‌کنیم و درمی‌یابیم که تاب‌آوری اجتماعی در فلان استان بیشتر است یا کمتر، در واقع در پی آن هستیم که به جامعه خدمت کنیم و در جهت ارتقا عملی تاب‌آوری جامعه ایرانی تاثیرگذار باشیم. بنابراین در چنین وضعیتی دور ازشان جامعه علمی ماست که کسی بخواهد وارد ادبیاتی نظیر انحصار یا مالکیت دائمی شود؛ یا این که فرضا من ببینم در جستجوهای گوگل آنقدر که باید کلمات کلیدی مد نظرم یافت نمی‌شود، پس دست به تغییر عنوان اصلی سایت خود بزنم، تا در جستجو، فلان کلمه کلیدی مد نظرم دیده شود و فکر کنم که اگر این طور بشود چه بسا در حوزه کار عملی آموزشها و یا سایر برنامه‌های پروژه‌های واگذاری آموزشی موفق‌تر عمل کنم. بنابراین چنین عملکردی نتیجه اندیشیدن به منفعتِ فردی و رسانه‌ای خود بدون در نظر گرفتن منافع سایت‌های دیگری است که در حوزه تاب‌آوری کار می‌کنند. شاید بتوان گفت چنین کاری به نوعی پا نهادن بر اخلاقمندی در مسیر رسیدن به اهداف است. و البته باز باید گفت رسانه تاب‌آوری ایران حدود ۵ سال است که با چنین مشکلی روبروست و ما هر چقدر تلاش کرده‌ایم با محتوایی که منتشر می کنیم، جلوه بیشتری به اخلاقمندی رسانه‌ای ببخشیم و نتیجه تلاش‌مان چه بسا تلنگری برای دیگران باشد، موفق نشده‌ایم. رقابت و اخلاق در جهان رسانه

رقابت و اخلاق در جهان رسانه
رقابت و اخلاق در جهان رسانه

وی تصریح کرد: اینک یکی ازدغدغه‌های مهم ما همین مبحث است که درمرحله اول باید ازخود شروع کنیم. واقعیت این است که اگر اخلاقمندی را در ساختار تحت مدیریت خویش اعم از رسانه‌ای و غیر رسانه‌ای و مجازی و غیر مجازی، چاشنی فعالیت‌ها کنیم، می‌توانیم یقین داشته باشیم که در مسیر موفقیت قدم بر می‌داریم. به زعم بنده هر روز باید این شعار را برای خود تکرار کنیم که لازم است تغییر را ازخود شروع کنیم و بعد به دیگران یا بالادستی‌ها برسیم.

فعالیت‌های آموزشی رسانه تاب‌آوری ایران

طلسچی درباره فعالیت‌ رسانه تاب‌آوری ایران اظهار کرد: رسانه‌های تحت مدیریت ما که شامل رسانه مددکاری اجتماعی ایران، پایگاه اختصاصی مددکار نیوز ورسانه تاب‌آوری ایران است، دارای شاخه‌های متعددی هستند که تا این لحظه شاید ۴ یا ۵ شاخه از آنها رونمایی شده‌ و سایر شاخه‌ها بر حسب نیاز و ضرورت‌سنجی‌هایی که بعدا صورت خواهد گرفت، فعالیت‌شان آغازمی‌شود. ما در فرصت پیش ازرونمایی می‌کوشیم تا برخلاء‌ها، نیازها و ضرورت‌های فعالیت این شاخه‌ها تمرکز کنیم.رقابت و اخلاق در جهان رسانه

وی افزود: ما از سال ۱۳۹۹ تا امروز با دانشگاه‌های مختلفی در حیطه آموزش تاب‌آوری همکاری داشتیم و در مسیر وارد کردن مبحث آموزش تاب‌آوری و آگاه‌سازی جامعه دانشگاهیان تلاش کردیم و برای مسئولیت بزرگی که در راستای پررنگ ساختن اهمیت مبحث تاب آوری در حوزه‌های روانشناختی، اجتماعی و سایر ابعاد مربوطه داشتیم، کوشیدیم.

لازم به ذکر است که تا کنون با دانشگاه‌های مختلفی نظیر دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری داشتیم و همچنین به موازات جامعه دانشگاهیان برای مخاطبان آموزشی بسیاری ازسمن‌های معتبر کشوری که در حوزه اجتماعی فعالیت‌های پررنگی دارند، آموزش‌های تاب‌آوری را انجام دادیم. این آموزش‌ها طبق جدیدترین پروتکل‌ها و اتودهای روز دنیا صورت گرفته تا دانشگاهیانی که به این سمت آمده‌اند را جهت استمرار روند دریافت آموزش‌های مربوطه ترغیب و تشویق کنیم. البته یکی ازبزرگترین برنامه‌های آموزشی هم برای یکی ازدانشگاه های کشور در نظر گرفته شده که هم اکنون که درمرحله نهایی شدن تفاهمنامه‌هاست و انشاءالله در مورد جزییاتش پس از اتمام مراحل پیش رو اطلاع رسانی خواهیم کرد.

طلسچی در پایان اظهار کرد: آخرین آموزشی که در حوزه تاب‌آوری برای یک جامعه دانشگاهی داشتیم، در همین ماه جاری رخ داد که شامل دو جلسه آموزش تاب‌آوری برای کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو گروه، با موضوع تاب‌آوری درمددکاری اجتماعی و با محوریت فرسودگی شغلی وسایر کارکردهای تاب آوری در این عرصه شکل گرفت.

 کاری از یلدا فتوحی

گزارشگر ویژه رسانه تاب آوری ایران 

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا