مددکاری اجتماعی در مدرسه | نقش مددکار اجتماعی مدرسه
مددکاران اجتماعی مدرسه از طیف گسترده ای از استراتژی های مبتنی بر شواهد استفاده می کنند تا اطمینان یابند که دانش آموزان از لحاظ جسمانی و روانی برای یادگیری آماده هستند. مددکاران اجتماعی از رویکردی مبتنی بر قدرت استفاده میکنند تا دانش آموزان و سازمانها را به عنوان بخشی از سیستمها ببینند. تمرکز بر «عملکرد» و «روابط» داخل و بین سیستمها، برای بهبود یادگیری دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است. مددکاران اجتماعی می دانند چگونه وارد اجتماع شوند تا خانواده و مدرسه را برای کسب نتایج بهتر (برای مثال پیشرفت تحصیلی، افزایش امنیت روانی، افزایش توجه، بهبود عملکرد عاطفی، رفتاری و اجتماعی) توسط دانش آموزان توانمند سازند. مددکاران اجتماعی مدرسه اغلب بر خدمات مدرسه، شناسایی موانع یادگیری و مشکلات محیط مدرسه تمرکز دارند.
بر اساس نتایج مطالعه ای، استراتژیهای حرفه ای و برنامه های مورد استفاده توسط مددکاران اجتماعی در مدرسه عبارت بودند از:
- حمایت از دانش آموزان و خانواده ها؛
- ارائه مشاوره فردی برای دانش آموزان؛
- مشاوره گروهی و برنامه های توانمندسازی دانش آموزان؛
- ارائه مشاوره برای معلمان، مدیران و سایر کارکنان مدرسه؛
- کاربرد سیستم ارجاع؛
- تیم ارائه خدمات؛
- مداخلات رفتاری و حمایتی؛
- مداخله در بحران؛
- تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات؛
- ایجاد تیم های مشاوره؛
- برقراری ارتباط میان مدرسه و خانه؛
- ارزیابی دانش آموزان؛
- ایجاد زمینه مشارکت مدرسه و جامعه؛
نتایج مطالعه ای دیگر نشان داد که مهمترین مسائل و حوزه های مسئولیتی مددکاران اجتماعی مدرسه عبارتند از:
- سلامت جسمی و روانی؛
- مدیریت رفتار؛
- شناسایی دانش آموزان در معرض ترک تحصیل؛
- توجه به نیازهای اساسی دانش آموزان (تغذیه، پوشاک، مسکن، مراقبتهای بهداشتی)
- حل تعارض و مدیریت خشم؛
- آسیبهای خانوادگی؛
- بحران؛
- بی خانمانی؛
- روابط والدین و فرزندان؛
- محیط مدرسه؛
- سوء آزار و غفلت.
نقشهای مددکاران اجتماعی مدرسه که در زیر بدان پرداخته میشود، بهتر است در قالب یک مُدل خدماتی سازمان یافته و جامع ارائه شود. این فهرست اگر چه جامع نیست اما نشان دهنده طیف وسیعی از خدمات است که ممکن است توسط مددکاران اجتماعی مدرسه ارائه شود:
- سنجش، غربالگری و ارزیابی
- تیم ارزیابی؛
- تاریخچه توسعه اجتماعی؛
- غربالگری مدرسه؛
- غربالکری افسردگی و خودکشی؛
- غربالگری احتمال خشونت؛
- غربالگری سوء آزار و غفلت؛
- غربالگری الکل و سایر داروها؛
- ارزیابی رفتاری؛
- ارائه خدمات فردی و گروهی به دانش آموزان
- گروههای حمایتی آموزشی (مدیریت خشم، مهارتهای زندگی، طلاق و …)
- مشاوره فردی و آموزش حل مسأله؛
- ارائه خدمات به نوجوانان باردار و والدین؛
- حمایت برای دسترسی دانش آموزان به مدرسه و خدمات اجتماع محور؛
- طرحهای مداخله رفتاری؛
- مداخله در بحران؛
- حوادث تروماتیک؛
- بحران خانوادگی؛
- امنیت؛
- افکار خودکشی؛
- خود زنی؛
- گزارشهای غیر محتمل سوء آزار و غفلت.
- همکاری خانه- مدرسه
- بازدید از منزل و ارتباط تلفنی؛
- آموزش و حمایت والدین؛
- کمک به خانواده در یافتن و استفاده از منابع اجتماعی؛
- همکاری و مشارکت با سازمانهای اجتماعی محور
- ارائه منابع آموزشی به گروههای اجتماعی؛
- هماهنگی منابع اجتماعی با خدمات مدرسه؛
- توسعه و مدیریت روابط همکاری با سازمانهای اجتماعی؛
- ارجاع به منابع اجتماعی؛
- آموزش در کلاس درس
- رفتارهای محافظتی؛
- پیشگیری از خودکشی، سلامت روان، خشونت، قلدری و سایر زمینه های مربوط به امنیت، پیشگیری و ارتقاء سلامت.
- ارائه خدمات برای کارکنان مدرسه
- مشاوره و حل مسأله؛
- سلامت کارکنان؛
- توسعه کارکنان؛
- تیم تسهیلگر؛
- توسعه برنامه و منابع
- برنامه درسی؛
- حضور و غیاب؛
- واکنش به بحران؛
- ارائه برنامه و خدمات ویژه برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت خاص (دانش آموزان بی خانمان، دانش آموزان با نژادهای مختلف و خانواده هایشان، دانش آموزان همجنس گرا، دو جنس گرا و …)؛
- آب و هوا و محیط مدرسه؛
- آزار و اذیت، قلدری و تبعیض؛
- تنبیه، تعلیق و اخراج؛
- محرمانه بودن اطلاعات دانشآموزان.
Reference
- Wisconsin department of public instruction (2017). School social work roles: school social work practice guide. https://dpi.wi.gov/sspw/pupilservices/school-social-work/contents
گردآوری و ترجمه: کبری واعظی، کارشناس ارشد مددکاری اجتماعی
۹ مهرماه ۱۳۹۶
انتشاریافته در مجموعه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران