مدیریت تاب آوری با مدیر تاب آور

مدیریت تاب آوری با مدیر تاب آور

رهبری یک پروژه تاب آوری مدیر تاب آور می خواهد. یک استراتژی خوبِ مدیریت بحران ابزاری قدرتمند برای ضمانت استمرار یافتن کسب و کار است، حتی در مواقع بحران اقتصادی، بلایای طبیعی و سایر متغیرهای خارجی که حیات بلند مدت کسب و کار شما را تهدید می کند.

توسعه انعطاف پذیری برای مدیریت کسب و کارها، به ویژه در در جایگاه و نقش مدیران ارشد، حیاتی است.

این راهنما شما را با ویژگی‌های کلیدی و نقش یک مدیر تاب‌آور آشنا می‌سازد و اینکه چرا پرسنل شما از اجزاء کلیدی برای استراتژی و برنامه‌ریزی کلیِ تاب‌آوری شما هستند.

مدیریت تاب آوری چیست؟

تاب آوری کسب و کارها به عنوان توانایی یک سازمان جهت انعطاف و انطباق پذیری با یک محیطِ متغیر و پرفراز و نشیب تعریف می شود. این تعریف نه تنها به ظرفیت یک سازمان در پیش‌بینی و آماده‌سازی برای مواجه شدن با اختلالات بیرونی تأکید دارد، بلکه همچنین به بهترین حالت ممکن از یک کسب و کار، بدون اثرپذیری های منفی در فرآیندهای تجاری و بازار کار و سرمایه اطلاق می گردد.

یک محیط کاریِ انعطاف پذیر مزایای زیادی با خود به همراه دارد زیرا بهره وری در شرایط کاریِ مملو از انواع فشارها را افزایش می دهد و کارکنان را نسبت به تغییرات پیش بینی نشده، پذیرا و انعطاف پذیرتر می کند.

مدیریت تاب آور برای گذر از هر رویداد غیرمنتظره ای تا حد امکان ضروری است. با برنامه مندی و برخورداری از تیم مناسب، یک کسب‌وکار می‌تواند به سرعت از نقاطع زمانی چالش‌برانگیز خلاص شود و مانند قبل از مواجهه با اختلال، به بازار کسب و کار بازگردد.

چگونه مُدل تاب آوری را در مدیریت اعمال می کنید؟

تاب آوری در محیط کار، برخوردار بودن از تواناییِ کنترل فشارها در عین سالم ماندن، داشتنِ سازگاری و آموختن از تجاربِ مواجهه با موانع و آماده شدنِ فعالانه برای چالش های آینده است.

چند مهارت مهم برای اعمال مُدل تاب آوری در مدیریت که باید در رهبری و تیم خود ایجاد کنید:

ارتباط

دادن اهداف واضح، روشن و شفاف به تیم به همان اندازه مهم است که به کارکنان اجازه دهید احساسات و نگرانی های خود را بیان کنند، به خصوص زمانی که کسب و کار در حال گذر از یک بحران است. گوش دادنِ فعال و همدلی از ارزش های ضروری برای تقویت و توسعه محل کار هستند.

تطبیق پذیری

از آنجایی که انعطاف پذیری در توانایی سازگاری با تغییرات نهفته است، پیش بینی مخاطرات و تهدیدات و همگامیِ مداوم با روندهای جدید همیشه باید در اولویت قرار گیرد. یک شرکت یا یک سازمان همواره می بایست علائم هشدار دهنده فعل و انفعالاتِ آینده را بپذیرد و برنامه ریزی های لازم جهت تسهیل شدن روند تغییرات را صورت بدهد.

مدیریت تاب آوری با مدیر تاب آور
مدیریت تاب آوری با مدیر تاب آور

کار گروهی

تاب آوری در یک محیط کار مشترک و سالم رشد می کند. تقویت ارتباط و انسجام بین همکاران ضروری است. زمانی کارکنان یک کسب و کار در مواقع بروز اختلال احساس راحتی می کنند که امکان مراجعه به یکدیگر و دریافت مشاوره یا حمایت از همکارانشان را داشته باشند. کار تیمی همچنین با اعتماد به نفس و احساس تعلق همراه است که در نهایت به انعطاف پذیری منجر می شود.

خلاقیت

یک ذهن خلاق هنگام بروز مشکلات راه حل های نوآورانه تولید می کند. همچنین به کسب و کار شما اجازه می دهد تا از رقبا جلوتر بماند. تنوع خلاقیت را پرورش می دهد. هر تیمی باید شامل افرادی با پیشینه‌های مختلف باشد، زیرا هر یک از آنها رویکرد متفاوتی نسبت به یک مشکل یا اختلال دارند. بنابراین، احتمالاتِ یافتنِ راه حل های خلاقانه و نوآورانه منحصر به فرد بیشتری در چنین محیط های کاری وجود خواهد داشت.

این راهنما شما را با ویژگی‌های کلیدی و نقش یک مدیر تاب‌آور آشنا می‌سازد و اینکه چرا پرسنل از اجزاء کلیدی برای استراتژی و برنامه‌ریزی کلی تاب‌آوری کسب و کار شما هستند.

 

منبع:

https://continuity2.com/blog/resilience-manager

 

تهیه شده در

کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا