مدیریت تاب آوری چیست؟

Resilience Management: The Art of Shrinking back to Expand in the desirable direction

مدیریت تاب آوری: هنر کوچک شدن به سمت گسترش در جهت مطلوب

Resilience Management: The Art of Shrinking back to Expand in the desirable direction

در مطالب قبلی تاب‌آوری، معنای تاب‌آوری را شرح دادیم، این ویژگی سیستمی که اَشکال مختلف زندگی را قادر می‌سازد تا در برابر تغییرات مقاومت کنند و تعادل جدیدی پیدا کنند. در این مقاله مطلب دیگری در مورد مفهوم مدیریت تاب آوری با شما به اشتراک می گذاریم.

مدیریت تاب‌آوری به مثابه شکل خاصی از هنر

ما مدیریت تاب‌آوری را به‌عنوان شکل خاصی از هنر تعریف می‌کنیم، که تنها زمانی که با چندین قسمت از تغییر مواجه می‌شویم، در جهت گسترش در جهت مطلوب باز می‌گردد. Resilience Management: The Art of Shrinking back to Expand in the desirable direction

بسیاری از ما به طور شهودی می دانیم که وقتی بیش از حد غذا در بشقاب خود داریم، ارائه نتایج با کیفیت عالی بسیار چالش برانگیز است. و به بسیاری از ما نیز توصیه می شود که فرصت رشد را پیدا کنیم. اما چه می شود اگر در واقع گاهی اوقات باید ریتم تغییر را پیدا کنیم و انتخاب کنیم تا جایی که هستیم بمانیم تا زمانی که ارتباط عمیقی با ارزش های اصلی خود پیدا کنیم.

مدیریت تاب آوری Resilience Management

مدیریت تاب آوری یا به عبارتی Resilience Management، در مورد این واقعیت است که گاهی اوقات ما باید به عقب برگردیم تا آنجا که ممکن است تمرکز کنیم و زمانی که لحظه مناسب برای ما باشد تا به یک مسیر پایدار هدایت کنیم.

ما بر این باوریم که در این برهه از تاریخ که هیچ مفهوم سازیِ محکمی از آینده نداریم، ما به صورت جمعی لازم است تجدید نظر کنیم، شاید حتی عقب نشینی کنیم و حرکت های خود را کاهش دهیم. مدیریت تاب آوری

مردد هستیم که درست می‌گوییم یا نه، زیرا ما اینجا با صدای بلند فکر می‌کنیم و کمی زیرشاخه ایجاد می‌کنیم، شاید این یکی از دلایل ناخودآگاه دگرگونی بیشتر اروپا، تغییرات سیاسی در ایالات متحده و ادامه ناآرامی‌های خاورمیانه باشد.

مدیریت تاب آوری Resilience Management
مدیریت تاب آوری Resilience Management

مدیریت تاب آوری مانند تنفس است

مدیریت تاب آوری مانند تنفس است، ما نیاز به دم و بازدم داریم، به سادگی نفس کشیدن تنها با یک عملکرد ممکن نیست. و این استعاره به این معنی است که مواقعی وجود دارند که در آن بازگشت به عقب واقعاً نشانگر برخوردار بودن از تاب آوری نیست.

وقتی صحبت از تاب آوری انسانی به میان می آید، هرچه بیشتر زندگی افراد بسیار موفق را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که این افراد آگاهانه یا ناخودآگاه اجازه می دهند نیروی تغییر تمام مرزها و ساختارهای ذهنی درونی و بیرونی آنها را ببینند. این افراد به تغییر اجازه دادند تا آنها را متحول کند.مدیریت تاب آوری

مدیریت تاب آوری طبیعی یا سیستم ناوبری

درست مانند یک هنرپیشه رزمی، انسان های تاب آور هنر مقاومت کمتر و استفاده از انرژی تغییر برای مزیت های آینده خود را تمرین کرده اند. در زمان‌هایی که این افراد عقب‌نشینی را تجربه کردند، مسیر زندگی‌شان از ریل خارج شد، اما به‌طور شگفت‌انگیزی در امتداد مارپیچ رو به پایین فروپاشی تاب آوری قدیمی لحظاتی از بینش به وجود آمد (فضای قوی برای بذر تاب آوری جدید). این لحظات بینش سپس به عنوان یک سیستم مدیریت تاب آوری طبیعی یا سیستم ناوبری عمل کرد.

چند نکته مدیریتی برای مدیریت تاب آوری

در اینجا چند نکته مدیریتی برای مدیریت تاب آوری به اشتراک می گذاریم:

به الگوی رشد خود نگاه کنید، زیرا الگویی را ارائه می دهد که بذر تاب آوری قدیمی پایه گذاری شده از گذشته در آن قرار دارد. از خود بپرسید؛ آیا ساختار ارتجاعیِ قدیمی به اندازه کافی تاب آور است؟ اگر نه، با شبکه مورد اعتماد خود ارتباط برقرار کنید و با هم فکر کنید.

به دنبال الگوهای رفتاریِ همگن باشید زیرا آنها می توانند اطلاعات مهمی را در مورد درجه رقیق شدنِ تاب آوری در سیستم شما آشکار کنند. این مرحله بسیار مهم است زیرا شما در حال لمس مرزهای آینده جدید هستید. در صورت لزوم به عقب برگردید زیرا اگر الگوهای همگن دارید احتمالاً منابع را نیز قفل کرده اید. (به دنبال انسداد باشید).

فاصله خود را از بینایی به روز کنید. اگر انسدادهای زیادی در سیستم خود داشتید، خاصیت ارتجاعی سیستم شما از بین رفته است. یا اگر منابع موجود را مدیریت نکرده‌اید، سیستم شما از نظر ساختاری آسیب‌پذیر است. با ذینفعان، کاربران سیستم خود ارتباط نزدیک داشته باشید و بوروکراسی را کنترل کنید.

Resilience Management: The Art of Shrinking back to Expand in the desirable direction
Resilience Management: The Art of Shrinking back to Expand in the desirable direction

به دنبال الگوهای اتلاف منابع باشید. باید به این نکته اشاره کنیم که اطلاعات و دانش نیز ارجاعی هستند، پس ببینید کجا پراکنده می شوند. نشتی در چرخه انطباق پذیری تاب آوری نشانه یک “مرحله سازماندهی مجدد” است. در این مرحله افزایش ناگهانی انفجاری در عدم قطعیت، یک قاعده سرانگشتی است. مراقب باشید زیرا مرزهای سیستم بسیار ضعیف هستند، بنابراین زمینه مناسبی برای هدایت سیستم به سمت شکوفایی وجود دارد.مدیریت تاب آوری

در نهایت عملیاتی شدن مدیریت تاب آوری مستلزم درک عمیق منطقه تاب آوری است. موضوعاتی که در مطالب بعدی به آنها خواهیم پرداخت. Resilience Management: The Art of Shrinking back to Expand in the desirable direction

– ایده های استخراج شده، نسخه ساده شده دکترای یک متخصص روانشناسی در مورد تاب آوری سیستم های پیچیده.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا