مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان
تروما و تاب آوری
فهرست عناوین
مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان
مراقبت آگاهانه از تروما و تاب آوری کودکان: مراقبت از خانواده نقش مهمی در ارائه حمایت و ثبات برای کودکانی دارد که آسیب، غفلت یا بدرفتاری را تجربه کردهاند.
از آنجایی که بسیاری از این کودکان با تجربیات نامطلوب مواجه شده اند، ضروری است که با حساسیت و درک بالا به مراقبت از آنها بپردازیم.
مراقبت از تروما (TIC) یک رویکرد کل نگر است که تأثیر تروما را بر رفاه روانی یک فرد تأیید می کند و در محیط های مراقبت از خانواده اهمیت فزاینده ای پیدا کرده است (اداره خدمات سوء مصرف مواد و بهداشت روان [SAMHSA]، ۲۰۱۴).
در این مطلب، نقش مراقبت از تروما (TIC) در مراقبت از خانواده را بررسی و مزایای آن را برجسته میکنیم و مثالهای عملی از نحوه اجرای آن ارائه خواهیم کرد.
مراقبت از تروما چیست؟
مراقبت آگاهانه از تروما رویکردی است که هدف آن ایجاد یک محیط امن و حمایتی برای افرادی است که تروما را تجربه کرده اند (SAMHSA, 2014). این موضوع شامل درک، شناخت و پاسخ به اثرات تروما بر سلامت جسمی، روانی و عاطفی فرد می باشد. مراقبت از تروما (TIC) تصدیق می کند که تجربیات آسیب زا می تواند تأثیرات پایداری بر توانایی فرد برای مقابله، ایجاد روابط و پیشرفت داشته باشد (کو و همکاران، ۲۰۰۸).
اهمیت TIC در تنظیمات مراقبت از خانواده
کودکان تحت سرپرستی اغلب سابقه تجارب آسیب زا، مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، غفلت، یا شاهد خشونت را دارند (منن و همکاران، ۲۰۱۰).
این تجربیات می تواند منجر به طیفی از چالش های عاطفی، رفتاری و شناختی، از جمله افسردگی، اضطراب، مشکلات دلبستگی و تاخیر در رشد شود. (کوک و همکاران، ۲۰۰۵).
با اجرای TIC، ارائه دهندگان مراقبت از خانواده می توانند نیازهای پیچیده این کودکان را بهتر درک کنند و به آنها رسیدگیِ بیشتر و بهتری داشته باشند و همچنین بهبودی و تاب آوری را ارتقا دهند. (کو و همکاران، ۲۰۰۸).
اصول کلیدی TIC در مراقبت از خانواده
- ایمنی: اطمینان از ایمن بودن محیط فیزیکی و عاطفی هم برای کودک و هم برای مراقب، اساس TIC است (SAMHSA، ۲۰۱۴). این شامل ایجاد یک محیط قابل پیش بینی، پرورشی و ساختاریافته است که حس امنیت را برای کودک پرورش می دهد (بات، ۲۰۰۸).
- قابل اعتماد بودن و شفافیت: ارائه دهندگان مراقبت از خانواده باید با حفظ ارتباط منسجم، مبسوط و صادقانه با کودک و اعضای خانواده زیستی (بیولوژیکی) آنها اعتماد ایجاد کنند (SAMHSA، ۲۰۱۴). این موضوع شامل شفافیت در مورد انتظارات و تصمیمات است که به ایجاد حس ثبات و قابلیت اطمینان کمک می کند (بات، ۲۰۰۸).
- حمایت از همتایان: تشویق به برقراری ارتباط با سایر کودکان و خانواده هایی که چالش های مشابهی را تجربه کرده اند، می تواند جزء ضروری TIC باشد. حمایت همتایان میتواند احساس تعلق ایجاد کند و به کاهش احساس انزوا کمک کند (SAMHSA، ۲۰۱۴).
- همکاری و متقابل: TIC شامل همکاری با کودک، خانواده او و سایر متخصصان برای توسعه و اجرای یک برنامه مراقبت جامع است که نیازهای منحصر به فرد کودک را برطرف می کند (SAMHSA، ۲۰۱۴).
- توانمندسازی: پرستاران باید از کودک در ایجاد عزت نفس، تاب آوری و احساس کنترل بر زندگی خود حمایت کنند. این شامل ایجاد فرصت هایی برای کودک جهت انتخاب و بیان احساسات و ترجیحات خود می شود (SAMHSA، ۲۰۱۴).
- حساسیت فرهنگی: TIC اهمیت احترام و درک پیشینه فرهنگی، ارزش ها و باورهای کودک را تصدیق می کند. این شامل تطبیق شیوه های مراقبت برای همسویی با نیازها و ترجیحات فرهنگی کودک است (کو و همکاران، ۲۰۰۸).
نتیجه گیری
مراقبت آگاهانه از تروما یک رویکرد حیاتی در رسیدگی به نیازهای پیچیده کودکان در مراکز نگهداری است. با ایجاد محیطهای ایمن و پرورشدهنده و حمایت از کودکان در ایجاد تابآوری و توانمندسازی، TIC میتواند به کودکان پرورشدهنده کمک کند تا بر تأثیرات تروما غلبه کنند و به پتانسیل کامل خود دست یابند.
منابع
اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA). (2014). مفهوم تروما و راهنمایی SAMHSA برای یک رویکرد آگاهانه از تروما. شماره انتشار HHS (SMA) 14-4884. Rockville، MD: سوء مصرف مواد و اداره خدمات بهداشت روانی.
Ko, S. J., Ford, J. D., Kassam-Adams, N., Berkowitz, S. J., Wilson, C., Wong, M., … & Layne, C. M. (2008). ایجاد سیستم های آگاه از تروما: رفاه کودکان، آموزش، اولین پاسخ دهندگان، مراقبت های بهداشتی، عدالت نوجوانان. روانشناسی حرفه ای: تحقیق و عمل، ۳۹ (۴)، ۳۹۶-۴۰۴.
Mennen، F. E.، Kim، K.، Sang، J.، & Trickett، P. K. (2010). بی توجهی به کودک: تعریف و شناسایی تجارب جوانان در گزارش های رسمی بدرفتاری کودک آزاری و غفلت، ۳۴ (۹)، ۶۴۷-۶۵۸.
Cook, A., Spinazzola, E., Ford, J., Lanktree, C., Blaustein, M., Cloitre, M., … & Mallah, K. (2005). ترومای پیچیده در کودکان و نوجوانان. Psychiatric Annals، ۳۵ (۵)، ۳۹۰-۳۹۸.
باث، اچ (۲۰۰۸). سه ستون مراقبت از تروما. بازیابی کودکان و جوانان، ۱۷(۳)، ۱۷-۲۱.