مزایای ذهنیت رشد برای تاب آوری و صلابت

The Benefits of Having a Growth Mindset for Resilience and Grit

مزایای ذهنیت رشد برای تاب آوری و صلابت

در این مطلب به مزایای ذهنیت رشد برای تاب آوری و صلابت خواهیم پرداخت. امید است مورد استفاده مخاطبین رسانه تاب آوری ایران واقع گردد.

طرز فکر رشد چیست؟

ذهنیت رشد برعکس ذهنیت ثابت است، یعنی این باور که توانایی های شما ثابت است و نمی تواند تغییر زیادی کند. افرادی که ذهنیت ثابتی دارند از چالش ها اجتناب می کنند، به راحتی تسلیم می شوند، بازخوردها را نادیده می گیرند و از موفقیت دیگران احساس خطر می کنند.

از سوی دیگر، افرادی که ذهنیت رشد دارند، چالش ها را پذیرفته، در مواجهه با موانع پافشاری می کنند، به دنبال بازخورد هستند و موفقیت دیگران را جشن می گیرند. آنها ناکامی ها و شکست ها را فرصت هایی برای یادگیری و رشد می دانند، نه به عنوان شاخصی از ارزش یا پتانسیل خود.

چرا طرز فکر رشد برای تاب آوری و صلابت مفید است؟

برخورداری از یک طرز فکر رشد می تواند به شما کمک کند تاب آوری و صلابت را توسعه دهید، که توانایی هایی برای پس زدن از مشکلات و دنبال کردنِ اهداف خود با اشتیاق و پشتکار است. هنگامی که ذهنیت رشدی دارید، به احتمال زیاد به چالش ها به صورت مثبت و به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه می کنید، در مواجهه با ناکامی ها پافشاری می کنید، به دنبال بازخورد هستید و از اشتباهات درس می گیرید و موفقیت دیگران را جشن می گیرید.

ارزیابی چالش ها، سخاوت، خودتنظیمی و یادگیری اجتماعی همگی می توانند عملکرد، خلاقیت، رفاه، موفقیت، مهارت ها، دانش و اعتماد به نفس شما را افزایش دهند. علاوه بر این، این استراتژی ها می توانند شبکه منابع و فرصت های شما را گسترش دهند.

چگونه می توانید یک ذهنیت رشد ایجاد کنید؟

ایجاد یک ذهنیت رشد چیزی نیست که در یک لحظه اتفاق بیفتد، بلکه فرآیندی است که به تمرین و آگاهی نیاز دارد. برای پرورش ذهنیت رشد در خود و دیگران، افکار و رفتارهای ذهنی ثابت را بشناسید و به چالش بکشید. جملات منفی را با عبارات مثبت و واقع بینانه جایگزین کنید و اهداف قابل دستیابی تعیین کنید که بر یادگیری و بهبود شما تمرکز دارد.

علاوه بر این، به دنبال بازخورد سازنده باشید و از آن برای بهبود عملکرد و استراتژی های خود بدون قضاوت خود یا دیگران استفاده کنید. در نهایت، پیشرفت و دستاوردهای خود و دیگران را جشن بگیرید و تلاش و آموخته‌ای را که برای آنها انجام شده است را تشخیص دهید.

مزایای ذهنیت رشد برای تاب آوری و صلابت
مزایای ذهنیت رشد برای تاب آوری و صلابت

چگونه می توانید ذهنیت رشد را در دیگران تقویت کنید؟

به عنوان یک رهبر، مدیر، معلم، والدین یا مربی، می توانید با ایجاد یک محیط حمایتی و تشویقی که برای یادگیری و بهبودی ارزش قائل است، ذهنیت رشد را در دیگران تقویت کنید. با به اشتراک گذاشتن چالش ها، شکست ها و آموخته های خود، ذهنیت رشد خود را الگوبرداری کنید.

ارائه بازخورد خاص و قابل اجرا که نقاط قوت و زمینه های بهبودی دیگران را برجسته می سازد و آنها را برای یافتنِ راه حل ها و منابع راهنمایی می کند.

تلاش ها، فرآیندها و استراتژی های دیگران را به جای توانایی ها یا ویژگی های ذاتیِ آنها تحسین کنید. دیگران را تشویق کنید تا با چالش ها روبرو شوند، موارد جدید را امتحان کنند و از تجربیات آنها بیاموزند.

فرهنگ همکاری و تعاون را ایجاد کنید که در آن دیگران بتوانند ایده ها، بینش ها و بازخوردهای خود را به اشتراک بگذارند. به ناکامی ها و شکست ها به عنوان فرصت هایی برای رشد، به جای دلایلی همچون ترک گفتن یا اجتناب ورزیدن نگاه کنید.

چگونه می توانید ذهنیت رشد خود را اندازه گیری کنید؟

برای اندازه گیری ذهنیت رشد خود، می توانید از یک ابزار خودارزیابی مانند مقیاس ذهنیت رشد که توسط کارول دوک و همکارانش توسعه یافته است استفاده کنید. این مقیاس از شما می خواهد که موافقت یا مخالفت خود را با عبارات مربوط به باورها و نگرش های خود در مورد توانایی ها و یادگیری رتبه بندی کنید.

علاوه بر این، می توانید افکار، احساسات و رفتارهای خود را در رابطه با اهداف و چالش ها منعکس کنید. از خود سوالاتی بپرسید مانند چگونگیِ واکنش شما به چالش ها، کنار آمدن با موانع، پاسخ به بازخوردها و جشن گرفتن موفقیت.

با اندازه گیری ذهنیت رشد خود، می توانید آگاهی بیشتری از نقاط قوت و ضعف خود به دست آورید و اهدافی را برای ایجاد یک ذهنیت مثبت و سازگارتر تعیین کنید که این مهم می تواند تاب آوری و قدرت را افزایش دهد.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا