چالش ها و مشکلات رایج برنامه ریزی تاب آوری

The Common Challenges and Pitfalls of Resiliency Planning

چالش ها و مشکلات رایج برنامه ریزی تاب آوری

در این مطلب درباره چالش ها و مشکلات رایج برنامه ریزی تاب آوری اطلاعات مفیدی ارائه خواهیم داد. امیدواریم مورد استفاده علاقمندان این مبحث واقع گردد.

عدم حمایت رهبری

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های برنامه‌ریزی تاب‌آوری، جلب رضایت و تعهد از مدیریت ارشد و هیئت‌مدیره است. بدون حمایت آنها، ممکن است در تأمین منابع، همسو کردن اهداف و برقراری ارتباط با برنامه های خود با مشکل مواجه شوید. برای غلبه بر این چالش ها، باید ارزش و مزایای برنامه ریزی تاب آوری را برای سازمان خود نشان دهید، مانند بهبود مزیت رقابتی خود، کاهش قرار گرفتن در معرض خطرات و رعایت مقررات و استانداردها. همچنین باید آنها را در فرآیند برنامه ریزی مشارکت دهید، بازخورد آنها را بخواهید و از پیشرفت و نتایج خود گزارش دهید

ارزیابی ریسک ناکافی

یکی دیگر از چالش های برنامه ریزی تاب آوری، انجام یک ارزیابی ریسک جامع و واقع بینانه است که تمام منابع و سناریوهای احتمالی اختلال را پوشش می دهد. اگر برخی از خطرات را نادیده یا دست کم بگیرید، ممکن است با برنامه‌های ناکارآمد یا ناقصی روبرو شوید که نیازها و اولویت‌های حیاتی شما را برآورده نکنند. برای غلبه بر این چالش، باید از یک رویکرد سیستماتیک و ساختاریافته برای شناسایی و تجزیه و تحلیل خطرات خود استفاده کنید، مانند استاندارد ISO 31000 یا چارچوب NIST SP 800-30. همچنین باید عوامل داخلی و خارجی مانند فرآیندها، دارایی ها، افراد، تأمین کنندگان، مشتریان، رقبا، تنظیم کننده ها و بلایای طبیعی را در نظر بگیرید.

مشارکت ناکافی ذینفعان

سومین چالش برنامه‌ریزی تاب‌آوری، درگیر کردن ذینفعان، مانند کارمندان، مشتریان، تامین‌کنندگان، شرکا و قانون‌گذاران است. بدون مشارکت و ورودی آنها، ممکن است برخی از دیدگاه ها، انتظارات و الزامات مهمی را که بر برنامه های تاب آوری شما تأثیر می گذارد، از دست بدهید. همچنین ممکن است هنگام اجرا یا فعال کردنِ برنامه های خود با مقاومت یا سوء تفاهم روبرو شوید. برای غلبه بر این چالش، باید اهداف و برنامه های تاب آوری خود را به طور واضح و مکرر با ذینفعان خود در میان بگذارید و نظرات و پیشنهادات آنها را جویا شوید. همچنین باید کارکنان خود را در مورد نقش ها و مسئولیت هایشان در برنامه ریزی و واکنش تاب آوری آموزش دهید.

برنامه های غیر واقعی یا قدیمی

چهارمین چالش برنامه ریزی تاب آوری این است که اطمینان حاصل کنید که برنامه های شما واقع بینانه و به روز هستند. اگر برنامه های شما خیلی بلندپروازانه یا پیچیده باشد، ممکن است نتوانید آنها را به طور موثر یا کارآمد در یک بحران اجرا کنید. اگر برنامه های شما قدیمی یا نامربوط باشد، ممکن است نتوانید با شرایط در حال تغییر یا نیازهای سازمان و محیط خود کنار بیایید. برای غلبه بر این چالش، باید برنامه های خود را بر اساس ارزیابی ریسک و منابع و قابلیت های موجود خود قرار دهید. همچنین باید برنامه های خود را به طور منظم بررسی و به روز کنید، به خصوص زمانی که تغییراتی در سازمان، عملیات یا زمینه شما وجود دارد.

چالش ها و مشکلات رایج برنامه ریزی تاب آوری
چالش ها و مشکلات رایج برنامه ریزی تاب آوری

عدم تست و اعتبار سنجی

پنجمین چالش برنامه‌ریزی تاب‌آوری، آزمایش و اعتبارسنجی برنامه‌های شما است تا اطمینان حاصل شود که طبق برنامه‌ریزی عمل می‌کنند و می‌توانند به نتایج دلخواه شما دست یابند. اگر برنامه های خود را آزمایش یا اعتبار سنجی نکنید، ممکن است نتوانید هیچ شکاف، نقص یا ضعفی را در برنامه های خود شناسایی و برطرف کنید. همچنین ممکن است نتوانید عملکرد و بلوغ تاب آوری خود را اندازه گیری و بهبود بخشید. برای غلبه بر این چالش، باید آزمایش ها و تمرین های برنامه های خود را به طور منظم انجام دهید، مانند شبیه سازی، تمرین یا ممیزی. همچنین باید نتایج و درس های آموخته شده خود را ارزیابی و مستندسازی کنید و از آنها برای اصلاح و ارتقای برنامه های خود استفاده کنید.

عدم بهبود مستمر

ششمین چالش برنامه ریزی تاب آوری، حفظ و بهبود تاب آوری شما در طول زمان است. اگر فعالیت ها و نتایج تاب آوری خود را نظارت و اندازه گیری نکنید، ممکن است نتوانید پیشرفت و ارزش خود را ردیابی و نشان دهید. اگر از تجربیات و بهترین شیوه های خود درس نگیرید، ممکن است نتوانید استراتژی ها و اقدامات تاب آوری خود را تطبیق داده و نوآوری کنید. برای غلبه بر این چالش، باید شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) و معیارهایی را برای نظارت و گزارش عملکرد تاب آوری و بلوغ خود ایجاد و استفاده کنید. شما همچنین باید فرهنگ یادگیری و بهبود را تقویت کنید که بازخورد، همکاری و خلاقیت را تشویق کند.

در اینجا موارد دیگری را در نظر بگیرید

این بخش برای به اشتراک گذاشتن مثال‌ها، داستان‌ها یا بینش‌هایی است که در هیچ یک از بخش‌های قبلی نمی‌گنجد. چه چیز دیگری می خواهید اضافه کنید؟ The common challenges and pitfalls of resiliency planning

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا