چگونه سازمان ها می توانند از مددکاران اجتماعی در تقویت تاب آوری عاطفی حمایت کنند؟
مددکاری اجتماعی و تاب آوری
چگونه سازمان ها می توانند از مددکاران اجتماعی در تقویت تاب آوری عاطفی حمایت کنند؟
کاری از کارگروه پژوهش در رسانه تاب آوری ایران
چگونه سازمان ها می توانند از مددکاران اجتماعی در تقویت تاب آوری عاطفی حمایت کنند؟ تاب آوری عاطفی چیزی نیست که مددکاران اجتماعی بتوانند خودشان آن را بیاموزند و پرورش دهند. کارفرمایان مسئول بهزیستی و رفاه کارکنان خود هستند، بنابراین مهم است که آنها ابزارها، فرآیندها و محیطی را فراهم کنند که امکان تاب آوری عاطفی را در مددکاران اجتماعی فراهم سازد.
در اینجا برخی از راههایی که کارفرمایان میتوانند تابآوری عاطفی را ارتقا و تقویت کنند، آورده شده است:
۱. شیوه های بازتابی
شیوههای انعکاسی، مددکاران اجتماعی را قادر میسازد تا به کارهای خود نگاه کنند و اعتماد به نفس، خودآگاهی و خودمختاری را توسعه دهند.
به این ترتیب، مهم است که آنها زمان داشته باشند تا بتوانند به طور منظم اعمال و انتخاب های خود را از طریق تمرین تأملی بررسی و ارزیابی کنند تا به تقویت تاب آوری عاطفی آنها کمک کند.مددکاری اجتماعی و تاب آوری
کارفرمایان می توانند از طریق:
- برپایی ۱۲۱ جلسه منظم بین مددکاران اجتماعی و مدیران
- ایجاد گروه های حمایت از همتایان
این فضاهای انعکاسی می توانند به مددکاران اجتماعی این توانایی را بدهند که به طور منظم در مورد پرونده های خود و هر چالشی که با آن ها روبرو هستند بحث کنند و همچنین بینش و بازخورد لازم را از طریق دیدگاه های مختلف به دست آورند.
این جلسات همچنین می تواند به توسعه ایده ها از طریق اشتراک گذاری بینش و نیز یادگیری کمک کند، و می تواند عملکرد اجتماعی آنها را بهبود بخشد و تحت تأثیر قرار دهد.مددکاری اجتماعی و تاب آوری
۲. فرهنگ تیمی ایمن
فرهنگ تیمی قوی میتواند حس جامعه را ایجاد کند، از خودمراقبتی حمایت کند و به مددکاران اجتماعی فرصتی برای یادگیری و توسعه بدهد.
به این ترتیب، یک تیم منسجم می تواند به افزایش تاب آوری عاطفی مددکاران اجتماعی در آن کمک کند.مددکاری اجتماعی و تاب آوری
فرهنگ تیم ایمن را می توان از طریق موارد زیر به دست آورد:
- ارتباط موثر، جایی که گشاده رویی، شفافیت و صداقت تشویق می شود
- فعالیت های تیم سازی که اعتماد و انسجام را تقویت می کند
- فراگیر بودن، که در آن به همه اعضای تیم و دیدگاه ها احترام گذاشته می شود
- تجلیل از موفقیت هایی که افراد و تیم به دست آورده اند
- یادگیری و توسعه مداوم، حمایت از کسب مهارت ها و دانش جدید
مهم است که مددکاران اجتماعی احساس کنند که در فضای امنی هستند.
کارفرمایان می توانند با ایجاد فرهنگی که در آن هیچ قضاوتی وجود ندارد، اما برعکس، گوش دادن فعال به صورت فراوان جاری می باشد، از چنین شرایطی حمایت کنند.
و در حالی که احساس راحتی در روابط کاری مهم است، به مددکاران اجتماعی همواره باید فضای لازم برای مقابله با چالش ها داده شود. با وجود زیرساختهای مناسب از سوی کارفرمایان، این موضوع می تواند به مددکاران اجتماعی کمک کند تا در نحوه مدیریت ریسک ها یا درک نتایج بالقوه احساس اطمینان کنند.
۳. مُدل سازی تاب آوری
مدیران و رهبران مددکاری اجتماعی نقش بسزایی در ایجاد و تقویت تاب آوری عاطفی تیم های خود دارند.
با مُدلسازی تاب آوری عاطفی، آنها میتوانند الهامبخش و انگیزه تیمهای خود باشند، استرس محل کار را کاهش دهند، محیط کار کلی را بهبود بخشند و تیم خود را قادر سازند تا مؤثرترین سطح پشتیبانی را برای کاربران خدمات خود ارائه نمایند.مددکاری اجتماعی و تاب آوری
مُدلسازی تاب آوری عاطفی همچنین میتواند به ایجاد روشهایی برای انجام کارها کمک کند که به مددکاران اجتماعی، مدیران و تیمهایشان این فرصت را می دهد که با هم شکوفا شوند. این موضوع به معنای تعیین استانداردهایی برای ایجاد اعتماد و تعهد به اهداف مشترک و همچنین همکاری و همراهی در هر چالشی است که رخ می دهد.