سیاست کاهش آسیب اعتیاد

سیاست کاهش آسیب اعتیاد: در بسیاری از کشورها به‌خصوص کشورهایی اروپایی مُدل سومی (در کنار کاهش عرضه و جرم‌زدایی) برای سوءمصرف مواد رایج شده است، یعنی کاهش آسیب.

کاهش این مشکل به‌عنوان جایگزینی برای کاهش تولید –مبارزه شدید و فشار روی عوامل تولید- استراتژی کاهش تقاضا، درمان و پیشگیری ارائه‌شده است. سیاست کاهش آسیب اعتیاد سیاست کاهش آسیب اعتیاد سیاست کاهش آسیب اعتیاد

این مُدل جایگزین می‌گوید «با اینکه ترک اعتیاد خوشایند است، اما هدف واقعی نیست». این رهیافت آسیب‌ها را از دو جنبه بررسی می‌کند. آسیب‌های به جامعه و آسیب‌های به مصرف‌کننده.

آسیب‌های موردنظر مرتبط با مسائل بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی که فرد، جامعه و به‌طورکلی اجتماع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در بسیاری از موارد کاهش میزان مصرف، ممکن است یکی از مهم‌ترین اشکال کاهش این مبحث باشد. در موارد دیگر تغییر روش مصرف ممکن است مؤثر باشد.

سیاست کاهش آسیب اعتیاد
سیاست کاهش آسیب اعتیاد

به نظر آلن مالات و همکاران (۱۹۹۳) کاهش آسیب درصدد ممانعت از مطرود شدن مصرف‌کنندگان است، زیرا وقتی مصرف‌کنندگان به حالت عادی برگردند، کارهای زیادی برای کنترل رفتارهای مخرب آن‌ها می‌توان انجام داد.

باآنکه ترک هدف غایی است – که در شکل زیر نشان داده‌شده است – آن‌ها هر قدمی که این خطر را کاهش دهد ارزشمند می‌دانند.

شکل پیوستار خطر (آبادانسکی، ۲۰۰۴)

سیاست کاهش آسیب اعتیاد
سیاست کاهش آسیب اعتیاد

در این نوع سیاست گذاری تمرکز روی کاهش پیامد خطرناک مصرف مواد مخدر است تا کاهش خودمصرف. تأکید بر اقدامات کوچکی که آسیب را کاهش می‌دهد. به‌ عنوان‌ مثال مصرف درون‌رگی با برنامه مبادله سوزن امن‌تر می‌شود. مرحله بعد تشویق روش‌های سالم‌تر است. سیاست کاهش آسیب اعتیاد

با جایگزین کردن متادون به‌جای مواد غیرقانونی و سنگین. بنابراین این رهیافت با تعدیل مواد مخدر در صورت امکان به‌ سوی ترک پیش می‌رود. رفتارهای خطرناک مرتبط با مواد مخدر هم می‌توان موضوع مطالعاتی باشد که به بررسی ایدز یا دیگر بیماری‌های مقاربتی می‌پردازد و در این حالت تمرکز کاهش آثار این مسأله فراوانی فعالیت‌های جنسی پرمخاطره با جایگزین فعالیت‌های کم‌خطر تک‌همسری و جلوگیری از بارداری خواهد بود.

 

در مورد کاهش آسیب های اعتیاد بیشتر بدانید

درسته هیچ راه تضمینی برای جلوگیری از سوء مصرف مواد مخدر و الکل وجود ندارد، اما کارهایی وجود دارد که همه می توانند برای جلوگیری از سوء مصرف مواد انجام دهند. اگر جامعه به سمتی پیش برود که کارهایی برای پیشگیری و سطح اگاهی جامعه انجام دهد، تا حدودی می توانید اقدام به کاهش آسیب های اعتیاد کنید. در ادامه چندین راه مهم برای کاهش آسیب های اعتیاد به شما عزیزان معرفی کرده ایم:

• بالا بردن درک و آگاهی نسبت به مواد مخدر و اعتیاد

هرچه درک و آگاهی افراد نسبت به مصرف مواد بالا برود، در کاهش آسیب های اعتیاد تاثیرگذار است. مصرف مواد دقیقا از زمانی شروع می شود که افراد به صورت تفریحی شروع به استفاده از آن می کنند. هربار که از آن استفاده می کنید، وابستگی های روانی و جسمی درونتان ایجاد می شود که اعتیاد را در آخر در شما ایجاد می کند.

گاهی اوقات افراد به دلیل کمبود محبت، مشکلات خانوادگی، مشکلات جامعه، پایین بودن عزت نفس، افسردگی و غیره نیز به سمت مواد مخدر روی می آورند. اگر این مشکلات توسط پزشکی درمان شود، تا حدی می توان آسیب های اعتیاد را کاهش داد. در کل هرچه اطلاع رسانی در سطح جامعه بیشتر باشد، پیامد و ضررهای مواد مخدر کمتر خواهد بود.

• اجتناب از افرادی که مبتلا به اعتیاد هستند.

از وسوسه و فشار همسالان خود که شما را واردار می کنند از مواد مخدر به هر دلیلی استفاده کنید، خودداری کنید. با اجتناب از دوستان یا اعضای خانواده که شما را برای استفاده از مواد تحت فشار قرار می دهند، دوستی ها و روابط سالمی ایجاد نمایید.

احتمالا شنیده اید که ما بیشتر شبیه کسانی می شویم که با آنها ارتباط نزدیکی داریم. این به این معنی که اگر افراد نزدیکتان از مواد مخدر استفاده می کنند، احتمال دارد که روی شما هم اثرگذار باشند. فشار همسالان بخش عمده ای از زندگی نوجوانان و بزرگسالان است. اگر می‌خواهید عاری از مواد مخدر بمانید، روش خوبی برای نه گفتن ایجاد کنید تا بتوانید در برابر این مشکلات و آدم ها مقاوت داشته باشید.

فرشید خضری؛ مددکار اجتماعی و دکتری جامعه شناسی
پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا