بررسی رابطه روانشناختی تاب آوری و کارآفرینی

تاب آوری و کارآفرینی: روانشناختی مهمترین دیدگاه رابطه بین تاب آوری و کارآفرینی می باشد که شامل قرار گرفتن در معرض ناملایمات و واکنش نهادها به این ناملایمات می شود.

بررسی رابطه روانشناختی تاب آوری و کارآفرینی

پیگیری موفقیت آمیز تلاش های یک کارآفرین تاب آور به طور کلی چالش برانگیز می باشد. کارآفرینان اغلب با شکست مواجه می‌شوند و مجبور هستند عوامل مختلفی از ناملایمات، از جمله مشکلات مالی، خروج اعضای تیم یا مسائل حاشیه ای اجتماعی را مدیریت کنند.

علاوه بر این، شوک‌های برون‌زا، مانند شوک‌هایی که در طول همه‌گیری COVID-19 تجربه شدند، فشار بیشتری را بر ظرفیت‌ تاب آوری کارآفرینان برای ایجاد و رهبری سرمایه‌گذاری‌های موفق جدید وارد می‌کنند.

بنابراین، درک چگونگی برخورد موفقیت آمیز کارآفرینان با عوامل ناملایم برای تسهیل سلامت و موفقیت کارآفرینی بسیار مهم است. در این راستا، محققان بر نقش منابع روانشناختی کارآفرینان و به ویژه تاب آوری روانی تاکید کرده اند.

ادبیات تاب آوری و کارآفرینی در سال های اخیر به سرعت رشد کرده است. بنابراین، نیاز فوری به بررسی و شناسایی عوامل شخصی و روانشناختی موثر جهت پرورش تاب آوری کارآفرینان آینده وجود دارد .

تاب آوری روانی کارآفرینان

تاب آوری روانشناختی دو عنصر تعیین کننده را در بر می گیرد. اول، تجربه ناملایمات یا چالش های مهم، و دوم، سازگاری مثبت با وجود این ناملایمات. تاب‌ آوری کارآفرینان را به‌عنوان فرآیندی تعریف می‌کنیم که طی آن یک کارآفرین “مواهب توانایی (خود) را برای تعامل با محیط ایجاد می‌کند و از آن برای تعامل با محیط استفاده می‌کند، به‌گونه‌ای که بر عملکرد قبل از آن تاثیر مثبتی داشته باشد.”

مهم ترین دیدگاه رابطه تاب آوری و کارآفرینی، روانشناختی است. این دیدگاه هم شامل قرار گرفتن در معرض ناملایمات و هم نحوه واکنش نهادها به این ناملایمات می شود. این واکنش ها از طریق مکانیسم‌های عاطفی، شناختی و رفتاری بر اساس ظرفیت‌های ذاتی کارآفرینان، جهت دستیابی به نتایج مثبت و منعطف به دست می آید.
به عبارت دیگر، دیدگاه روانشناختی شامل ویژگی، ظرفیت و نتیجه است. همچنین این دیدگاه جهت شناسایی مکانیسم‌های عاطفی، شناختی و رفتاری که سازگاری مثبت با ناملایمات را برمی‌انگیزد، مورد بررسی قرار گرفت.

تاب آوری و کارآفرینی
تاب آوری و کارآفرینی

چه عوامل شخصی و زمینه ای تاب آوری کارآفرینان را پرورش می دهد؟

ویژگی های شخصیتی در ارتباط با تاب آوری کارآفرینان توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه به برخی از این نتایج اشاره می کنیم:

پشتکار و ثبات علاقه، به عنوان دو بعد از ویژگی های شخصیتی انعطاف پذیر، رابطه مثبتی با تاب آوری دارند.

افزایش مشارکت در فعالیت های یادگیری و توسعه تاب آوری کارآفرینان با یکدیگر رابطه مستقیم دارند.

به عنوان مثال، محققان ارتباط مثبتی بین برنامه‌های توسعه کارآفرینی و تاب‌آوری پیدا کرده‌اند. به‌ویژه زمانی که این برنامه‌ها بر همکاری، مربیگری و تسهیل بصری تمرکز دارند. یک مطالعه نیمه تجربی نشان داد که دانشجویانی که در یک کلاس تجاری کارآفرینی شرکت کردند انعطاف پذیری بیشتری داشتند. این رابطه با کنترل رفتاری درک شده، نگرش ها و هنجارهای ذهنی مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر این، تجربیات فردی کارآفرینان در زمینه های خصوصی و کارآفرینی نشان داده شده است که موجب تقویت تاب آوری می شود.

به عنوان مثال، تجربه و غلبه بر چالش‌های شخصی یا مشکلات اولیه هنگام شروع یک کسب‌وکار باعث تقویت انعطاف‌پذیری می‌شود. مطالعات کارآفرینی منجر به افزایش تاب آوری کارآفرینان می شود.

افزایش مشارکت در یادگیری
افزایش مشارکت در یادگیری

حتما بخوانید : تاب آوری زلزله زدگان

https://iraniansocialworkers.ir/site/%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a2%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%88-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%db%8c/

منبع: خانه تاب آوری ایرانیان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا