چگونه می توانید یک کسب و کار رسانه ای تاب آور بسازید؟

چگونه می توانید یک کسب و کار رسانه ای تاب آور بسازید؟

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

چگونه می توانید یک کسب و کار رسانه ای تاب آور بسازید؟ صنعت رسانه یک محیط تجاری و چه بسا مبتنی بر کسب و کار است که با تغییر و تحولات پی‌در‌پی و سریعِ رویکردهایی که اتخاذ می کند، فراز و نشیب های گوناگونی را شکل می دهد.

یک عنصر کلیدی که باعث موفقیت سازمانهای رسانه ای می شود، انعطاف پذیری و تاب آوری آنهاست. باید بررسی کنیم که چگونه سازمانهای رسانه ای می توانند فراز و نشیب های این صنعت را مدیریت کنند و با هرگونه شکست و یا ورشکستگی مقابله کنند؟ چگونه آنها می توانند پس از بحران به حالت عادی قبل بازگردند و از بحران هایی که تجربه نموده اند درس بگیرند؟

موفق ترین سازمانهای رسانه ای، رکوردهای انعطاف‌پذیری های خاصی را در برهه های مختلف در تاریخچه عملکردیِ خود ثبت نموه اند.

در شراطی که هنوز تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است، اما با این وجود می‌توانیم چند ویژگی کلیدی سازمانهای رسانه ایِ انعطاف‌پذیر (تاب آور) را شناسایی و عنوان کنیم:

رسانه تاب آور چیست؟
رسانه تاب آور چیست؟

تعدادی از پارامترهای توانمندی و شایستگی های یک کسب‌وکار انعطاف‌پذیر موفق شامل موارد ذیل می گردد که عبارتند از:

  • توانایی رویارویی با ریسک و متقابلاً تمایل به پذیرشِ ریسک به عنوان بخشی از بازی.
  • سطح خاصی از تحرکات (و چه بسا بازیگوشی های) یک رسانه هنگام درگیر شدن در صنعت می تواند همراه با طنز باشد.
  • شبکه ای قابل اعتماد از شرکا و برقراری روابط در داخل و خارج از صنعت رسانه.
  • تدوین یک چارچوب و فرهنگ سازمانی قوی که مهارت‌ها و شایستگی‌های فوق الذکر را تقویت می‌کند و به عنوان زیربنای حرکتی نیروهای آن سازمان رسانه ای محسوب شود.
  • برخی از مهارت ها و استعدادهای بسیار خاص در سازمان که در کیفیتِ سرویس ها و محصولات قابل ارائه آن سازمان مبتنی بر خلاقیت بوده و در هر زمانی، جذابیت خاص خودش را برای آن بازار کار داشته باشد.
  • علاوه بر این موارد ذکر شده، سازمانهای تاب آور می توانند اهدافی واقع بینانه را با سطح معینی از تعصباتِ خوش بینانه و مثبتِ حرفه ای به خوبی تعریف و تلفیق کنند.
  • آنها همچنین یک سیستم اعتقادی و باورمند بسیار قوی ایجاد می کنند که محصولات، خدمات قابل ارائه و مجموعاً کسب و کار آنها ارزش معناداری برای گروه های هدفشان و کارمندانشان پیدا می کند.

آخرین مورد که به اندازه خود حائز اهمیت می باشد این است که چنین شرکت هایی، مایل به بداهه سازی حرکتی هستند. آنها به دنبال یافتن راه حل ها یا راهکارهایی کامل و نهایی نیستند، اما با داشتن یک راه حل قابل اجرا موافق هستند: آنها بیشتر بر روی فرصت ها متمرکز هستند و راه های خلاقانه ای برای پرداختن به آنها (فرصت ها و فرصت سازی ها) پیدا می کنند.

رسانه تاب آور چیست؟
رسانه تاب آور چیست؟

موارد فوق الذکر یک لیست بسیار معمول و نسبی هستند که ما می‌توانیم در مورد هر یک از موارد و نیز تبعات ناشی از اجرای آنها به تفصیل بنویسیم. بهرحال، بهتر است به چگونگیِ ایجاد چنین ویژگی هایی در سازمان خود متمرکز شویم. سازمانها همیشه لازم است یک مجموعه یادگیرنده باقی بمانند – خصوصاً اینکه سازمانهای های تاب آور توانایی بالایی در یادگیریِ روش های جدید و سازگاری با محیط از خود نشان می دهند.

در این بخش فهرستی از آموخته های مبتنی بر این که چگونه می توانید انعطاف پذیریِ بیشتری را در سازمان خود ایجاد کنید مطرح خواهیم کرد:

روابط  و اتحاد بیشتری را توسعه و تقویت کنید: روابط قابل اعتماد و صادقانه با شرکای تجاری خود  ایجاد کنید. وقتی چنین رابطه ای با تأمین کنندگان، مخاطبین و گروههای هدف، ذینفعان و غیره دارید، در واقع شبکه ای دارید که می تواند در مواقع سختی از شما پشتیبانی کند.

همچنین فراتر از نکات اورژانسی کسب و کار خود به دنبال ایحاد روابطی باشید که منجر به الهام گرفتن از شرکای تجاری تان بشود تا اینکه از ابتدا مستقیماً به سراغ شان بروید.

همیشه بیاموزید: هر زمان که سازمان شما در کاری شکست خورد، باید به درس آموخته های آن مسیر طی شده بنگرید. در هر بحرانی فرصت یا فرصت های بسیاری وجود دارد، در هر بازی از دست رفته، فرصتی برای بهتر کردن بازی بعدی وجود دارد. یادگیری مداوم باید بخشی کلیدی از فرهنگ سازمانی شما باشد.

خوش بین باشید: اطمینان حاصل کنید که سازمان، تیم کاری شما و شرکای نزدیک به شما نگرش خوش بینانه ای دارند. به دنبال اهدافی غیرواقعی و دست نیافتنی نباشید، بلکه بر روی هدفهای واقع بینانه و دست یافتنی تمرکز کنید. موفقیت های کوچک را در زمان سخت جشن بگیرید. وقتی به موانع راه رسیدید تسلیم نشوید. اجازه دهید دیدگاه های منفی صرفاً شما را برای انتخاب مسیر درست راهنمایی کنند، اما روی شما تأثیر نگذارند. به محصولات و سرویسها  و تیم کاری تان ایمان قوی داشته باشید.

فعال باشید: مهم است که یاد بگیرید چگونه رهبری را به عهده بگیرید. منتظر نباشید که دیگران در مورد سرنوشت شرکت یا سازمان شما تصمیم بگیرند. وقتی می بینید مشکلی در راه است، زودتر اقدام کنید تا از آن جلوگیری کنید یا احتمالا وقوع آن را کاهش دهید. روی پای خود بایستید؛ زیرا این امر، باور و اعتقاد شما را به قدرت سازمانتان تقویت خواهد کرد. بنابراین، همیشه فعال باشید، حتی در کمترین و کوچکترین مراحل.

به استقبال تغییرات بروید و آن را در آغوش بگیرید. وقتی تغییر را دوست ندارید، نباید در عرصه رسانه باشید. تغییرات و فراز و نشیب های صنعت رسانه را به عنوان بخش مهمی از این کسب و کار بپذیرید. افراد و سازمان هایی که پذیرای تغییرات هستند و آن را به عنوان بخشی از فرهنگ سازمان خود می پذیرند، یقییناً از هر شکستی قوی تر بیرون می آیند.

چگونه یک سازمان رسانه ای تاب آور ایجاد کنیم؟
چگونه یک سازمان رسانه ای تاب آور ایجاد کنیم؟

انعطاف پذیری و تاب آوری یک نتیجه فوری نخواهد بود، بلکه مستلزم پرورش و توسعه مداوم است. شما به عنوان یک رهبر سازمان باید هوشیار و آگاه باشید که چه روندهایی بر سازمان رسانه ایِ شما تأثیر می گذارد و چگونه می توانید جهت مواجهه صحیح با آنها  آماده باشید. همچنین اگر همه چیز آنطور که برنامه ریزی کرده اید پیش نمی رود، باید مثبت باقی بمانید. این کسب و کار و یا حرفه مملو از آزمون و خطاهای بسیار است، آن را بخشی از استراتژی خود مدنظر قرار دهید تا مدت طولانی در این کسب و کار دوام بیاورید.

 

منبع:

How you can Build a Resilient Media Business

 

تهیه شده در

کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا