هر آنچه که باید در مورد کوچینگ اجرایی بدانید

هر آنچه که باید در مورد کوچینگ اجرایی بدانید

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

هر آنچه که باید در مورد کوچینگ اجرایی بدانید: کوچینگ اجرایی در دهه گذشته با توجه به مزایایی که برای مشتریان فراهم نموده است بسیار محبوب گردیده است. با این حال، هنوز برخی تصورات غلط در مورد این نوع مربیگری در سطح بالا وجود دارد، بنابراین هر آنچه که باید در مورد آن بدانید در اینجا آورده شده است.

کوچینگ اجرایی Executive Coaching چیست؟

فدراسیون بین المللی کوچینگ توضیح می دهد که این یک استراتژی بسیار فردی است که بر کمک و الهام بخشیدن به افراد تمرکز دارد تا پتانسیل حرفه ای و شخصی خود را به حداکثر برسانند تا از جایی که اکنون هستند به جایی که می خواهند باشند برسند.

هدف از این کوچینگ، پرورش استعدادهای برتر است که هم برای مردم و هم برای سازمانهایشان مفید باشد. کوچینگ به مدیران، مدیران ارشد و دیگر رهبران کمک می‌کند تا یاد بگیرند، کار کنند، متعادل و سالم بمانند و با موفقیت تیم‌هایشان را برای رسیدن به اهدافشان و فراتر از انتظارات شرکتی و فردی هدایت کنند.

کوچینگ اجرایی  به رهبران این امکان را می‌دهد تا پتانسیل کامل خود را پیدا کرده و به کار گیرند تا به بهبود عملکرد خود و همچنین عملکرد سازمان‌هایی که به آنها خدمت می‌کنند کمک کنند و در نتیجه به ارزش و فراوانی بیشتری دست یابند.

بنابراین، اگر یک مدیر اجرایی یا هیئت مدیره تصمیم بگیرد که شما به عنوان یک مربی (کوچ) اجرایی همراهشان باشید، بدین معنی است که آنها به توانایی ها و پتانسیل شما اعتقاد دارند و می خواهند شما برای مدت طولانی در کنار آنها بمانید.

مربیان اجرایی چه می کنند؟

این متخصصان واجد شرایط به مدیران اجرایی و سایر کارمندان دارای پتانسیل بالا در شفاف سازی اهداف، به دست آوردن خودآگاهی، مبسوط نمودنِ پتانسیل کاملشان، دستیابی به اهدافشان و عمل به عنوان یک تابلوی صدا کمک می کنند.

مربیان اجرایی درمانگر یا مشاور نیستند، بنابراین معمولاً به مشتریان خود مشاوره نمی دهند یا مشکلات آنها را حل نمی کنند. کاری که آنها انجام می دهند این است که برای کمک به مردم و باهدف کشف و حل و رفع مشکلاتشان سؤالاتی از آنها می پرسند.

این متخصصان یک تابلوی صوتیِ حمایتی و محرمانه برای مشتریان خود فراهم می کنند. به گفته Balance Careers، مربیان اجرایی سوالاتی می پرسند، کمک می کنند تا به وضوح دست پیدا کنند، مفروضات را به چالش بکشند، منابع را فراهم کنند، و گاهی اوقات حتی اگر اجازه داشته باشند، توصیه ای می کنند.

آنها با مشتری خود رابطه نزدیک برقرار می کنند و محیطی امن، قابل اعتماد و ساختار یافته را فراهم می نمایند. هنگامی که آنها به مشتریان خود کمک می کنند تا اهداف خود را کشف و روشن کنند، به آنها کمک می کنند تا گام های صحیح را برای رسیدن به آن اهداف بردارند.

آیا کوچینگ اجرایی ارزشش را دارد؟

کوچینگ اجرایی به رهبران و سازمان ها کمک می کند تا به نتایج باورنکردنی دست یابند. تعداد شرکت‌های کوچینگ اجرایی هر روز افزایش می‌یابد، که نشان می‌دهد کوچینگ واقعاً می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

سرمایه گذاری روی یک مربی اجرایی حرفه ای عملکرد سازمان ها و مدیران اجرایی را بهبود می بخشد.

فوربس ۶ مزیت اصلی کوچینگ اجرایی را توضیح می دهد که به شرح زیر است:

به شما کمک می کند خود را واضح تر ببینید
به شما کمک می کند دیگران را واضح تر ببینید
به شما کمک می کند راه های جدیدی برای پاسخ گویی بیاموزید
به شما کمک می کند تا از نقاط قوت فعلی خود استفاده کنید
به شما کمک می کند تا روابط قوی تر و سازنده تری ایجاد کنید
به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید

کوچینگ اجرایی Executive Coaching چیست؟
هر آنچه که باید در مورد کوچینگ اجرایی بدانید

همه اینها نشان می دهد که کوچینگ اجرایی ارزشش را دارد.

اگر تصمیم دارید این کار را انجام دهید، گام بعدی دستیابی به تعداد لازم ساعات تجارب مربیگری و سپس یافتن یک سرمربی جهت همکاری است. آخرین مرحله این است که نشان دهید که اخلاق، تکنیک‌ها و شایستگی‌های اصلیِ مربیگری را می‌دانید و تسلط دارید.

ICF یا فدراسیون بین المللی کوچینگ، یک سازمان پیشرو در جهان است که تنها برنامه معتبر مستقل را برای مربیانی که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده اند، ارائه می دهد.

یک مربی اجرایی که از طریق ICF به اعتبار می‌رسد به این معنی است که آنها مربیان حرفه‌ای هستند، به مشتریان این حوزه اختصاص داده شده‌اند، مهارت‌های مربیگری را درک کرده و به آنها مسلط می‌شوند و به یکپارچگی متعهد هستند.

چه چیزی یک مربی اجرایی عالی را می سازد؟

وقتی صحبت از ویژگی‌های مربیان خوب می‌شود، آنها باید ماهر، با تجربه، قاطع، توانمند در برقراری ارتباط موثر، انعطاف‌پذیر، شفاف در مورد کل فرآیند و آماده پاسخگویی به همه سؤالات شما باشند.

آنها باید به شما در درک و یادگیری مهارت های رهبری از طریق مثال های واقعی از نحوه کمک آنها به مشتریان قبلی کمک کنند.

آنها باید در حین جمع‌آوریِ بازخورد از مدیران و اعضای تیم، به چالش‌ها و نگرانی‌های شما گوش دهند تا تصویر کاملی را به دست آورند و به شما در یافتن نقاط کور کمک کنند.

مربیان اجراییِ عالی قابل اعتماد، صادق، انعطاف پذیر و با اخلاق هستند.

چه چیزی باید از یک مربی اجرایی بپرسید؟

اگر قصد دارید یک مربی اجرایی استخدام کنید یا با یکی از آنها کار کنید، مطمئن شوید که سوالات زیر را از آنها پرسیده باشید تا بتوانید یکی را با شرایط مناسب انتخاب کنید:

تجربه شما چیست و به چه مشتریانی خدمات داده اید؟

تجربه برای کوچینگ اجرایی بسیار مهم است و تماس با مشتریان قبلی می تواند به شما کمک کند تا روند کوچینگِ آن کوچ خاص یا شرکت کوچینگ را پیدا کنید.

“چه نوع روش مربیگری را به کار می گیرید؟”

یک مربی با تجربه و ماهر باید بتواند رویکرد خود و نتایجی که باید انتظار داشته باشید را توضیح دهد.

موفقیت در رابطه مربی و مشتری را چگونه تعریف و اندازه گیری می کنید؟

شما باید بدانید که آیا هر دو طرف روی کلید موفقیت یکسانی تمرکز کرده‌اند تا بتوانید نتایج مشابه مربیان را انتظار داشته باشید که به روشی خاص و از پیش تعیین‌شده اندازه‌گیری می‌شوند.

“آیا تجارب تجاری مرتبط و گواهینامه معتبر دارید؟”

همانطور که اشاره کردیم، گواهینامه معتبر برای مربی شدن کسی اجباری نیست، اما داشتن یک مدرک به شما اطمینان بیشتری می دهد که آموزش های مناسبی را گذرانده اند. این، همراه با تجربه در این زمینه، اطمینان بیشتری به شما می دهد که مربی مناسبی را انتخاب کرده اید.

“در فرایند کوچینگ و برگزاری جلسات با مربی (کوچ) چه نوع فعالیت هایی را  انجام خواهید داد؟”

در ابتدا، ممکن است چند روز را با مربی برای جمع‌آوری اطلاعات، ارزیابی‌های خاص و برنامه‌ریزی صرف کنید. اما پس از آن، ممکن است نیاز به پیشرفت داشته باشید و دائماً با مربی خود از طریق تلفن، حضوری یا از طریق ویدئو کنفرانس در ارتباط باشید.

کوچینگ اجرایی Executive Coaching
کوچینگ اجرایی Executive Coaching

چرا شرکت ها مربیان اجرایی استخدام می کنند؟

در گذشته، شرکت ها مربیانی را برای توانمندسازی و یا بازتوانیِ مدیران خسته و چه بسا از کار افتاده استخدام می کردند. اما امروزه آنها مربیان اجرایی را استخدام می کنند تا روی کارمندانِ با پتانسیل بالا و مدیران ارشد خود سرمایه گذاری کنند.

حتی اگر صاحبان کسب و کار یا مدیران عامل می توانند مربیان خود را استخدام کنند، معمولاً این بخش منابع انسانیِ یک شرکت است که یکی از مدیران اجرایی را به عنوان بخشی از برنامه توسعه اجرایی توصیه می کند.

مُدل مربیگری رشد چیست؟

این یک مُدل کوچینگ اثبات شده است که به جلسات مربیگری را ساختار می بخشد. این مدل شامل چهار مرحله است که به یک هدف نهایی دقیقاً تعیین شده منجر می شود.

مربی در شناخت مشکلات و ارائه ایده هایی جهت گزینش راه حل های برطرف شدن مشکل نقش دارد.

این مُدل مربیگری در مورد یادگیری از طریق تجربه است.

چهار مرحله عبارتند از: هدف (به کجا می روید)، واقعیت (موقعیت فعلی شما چیست)، گزینه ها (مسیرها و راه های مختلف رسیدن به مقصد کدامند) و اراده (انتخاب تنها یک گزینه). به عبارت دیگر، شامل موارد زیر است. هر چیزی که برای برنامه ریزی سفر نیاز دارید.

انواع کوچینگ

انواع بیشتری از کوچینگ نسبت به کوچینگ اجرایی وجود دارند و این به نیازهای مشتریان بستگی مستقیم دارد.

به گفته موسسه توسعه سازمان، آنها شامل کوچینگ اجرایی، کوچینگ کسب و کار، کوچینگ زندگی، مربیگری شغلی، کوچینگ عملکرد، کوچینگ گروهی، مربیگری روابط، مربیگری توسعه، کوچینگ رفتاری هدف، مربیگری رهبری و غیره می باشند.

در یادداشتهای بعدی، مطالبی پیرامون برخی از رایج ترین آنها در کنار کوچینگ اجرایی مطرح خواهیم کرد.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا