تاب آوری چیست؟

توسعه تاب آوری برای زندگی ضروری است

تاب آوری چیست؟

توسعه تاب آوری برای زندگی ضروری است
What Is Resilience

تاب آوری چیست: تغییر همیشه وجود دارد، بنابراین ایجاد تاب آوری بسیار مهم است. رکود مرگ است، تغییر برای زندگی لازم است. بنابراین، توسعه تاب آوری نیز برای زندگی ضروری است.

تاب آوری یعنی بقا

تاب آوری توانایی سازگاری با تجربیات دشوار است. همه ما تا حدودی تواناییِ ریکاوری، سازگاری را داریم. من در زندگی ام شکست ها یا شگفتی هایی داشته ام، اتفاقات کوچک و بزرگی که مرا تغییر داده است.

من با نحوه برخوردم با هر حادثه تغییر می کنم، گاهی با موفقیت، گاهی شاید نه آنطور که دوست داشتم. من به روش خودم بهبود یافته و برنامه ریزی شده ام. من در این فرآیند تاب آوری را توسعه داده ام. از طریق تجربیاتِ خودِ شما نیز همینطور. ایجاد تاب آوری بخشی طبیعی از زندگی است.

ما بازماندگانِ تغییر هستیم

ما از طریق تجربه زیسته همانی هستیم که هستیم. همه ما محصولِ تغییرات جزئی و بزرگِ بی پایان هستیم، برخی آگاهانه، برخی مفید و موثر، برخی مضر، همه به شیوه خود شکل دهنده هستند. ما بازماندگانِ تغییر هستیم و به خاطر آن تاب آور هستیم.

این موضوع به صورت فردی صادق است و می تواند در مورد گروه هایی که با هم در رابطه هستند صادق باشد.تاب آوری چیست     تاب آوری چیست 

تاب آوری مولد است

تاب‌آوری فرآیندی از شکل‌گیریِ الگو، در طول زمان، مرتبط با تغییر است – الگوهای رشد و سازگاریِ ناشی از تنش و رها شدن از آن. چنین تنش‌هایی ناشی از تصمیم‌های روزمره و گاهی از سناریوهای مخرّب و دشوار است. منشاء تنش هرچه که باشد، و هر چقدر هم که استرس زا باشد، تغییر در حرکت است.

زمانی که ما به دنبال تغییر خاصی نیستیم، ممکن است به عنوان یک امر ناخواسته یا حتی گاهی اوقات کاملاً مضر دیده شود.

در روانشناسی، تاب‌آوری چیزی است که به فرد اجازه می‌دهد از سختی‌ها رهایی یابد و در عین حال تبدیل به فردی قوی‌تر و مدبرتر شود.

در نظر بگیرید که چگونه می توان آن مفهوم تاب آوری را به گروهی از افراد، یک سازمان یا شبکه ای که افراد و تعاملات آنها با محیطشان را در بر می گیرد، تقسیم کرد.

تاب آوری چیست؟
تاب آوری چیست؟

این موضوع مولّد بودن را تعریف می کند. صرف نظر از مقیاس، تاب آوری زمانی مولّد است که از بازگشت به حالت قبلی، از پاسخ‌های قدیمی فراتر برویم، اما از تجربه برای قوی‌تر شدن و آمادگی بهتر برای اتفاقات بعدی استفاده کنیم.

مولد بودن مستلزم ایجاد گزینه های جدیدی است که اقدامات آینده نگرِ قانع کننده و عملی را برانگیزد.

تاب آور بودن مستلزم مولد بودن است

تغییر همیشه وجود دارد، بنابراین ایجاد تاب آوری بسیار مهم است. رکود مرگ است، تغییر برای زندگی لازم است. بنابراین، توسعه تاب آوری نیز برای زندگی ضروری است.

هر چیزی که انسان با آن روبرو می شود را نمی توان تغییر داد. اما تا زمانی که با آن روبرو نشود، هیچ چیز تغییر نمی کند.» -جیمز بالدوین (حقیقت، به اندازه ای که بتوان تحمل کرد، نیویورک تایمز)

تاب آوری ظرفیت سازگاری است

تاب آور بودن در طول زمان به این معنی است که ما ظرفیت انطباقی داریم – مهارتی که از تجربه برای انطباق، استفاده از تحقیق، تأمل و عمل برای پاسخ مناسب به هر چیزی که سر راهمان قرار می گیرد، ایجاد شده است.

ما این مهارت را زمانی یاد می گیریم که چالش های اضطراریِ خود را پشت سر بگذاریم. ظرفیت سازگاریِ ما از طریق زندگی ظاهر می شود.

سازگاری، یک استراتژی ضروری جهت بقا

سازگاری، امروزه یک استراتژی ضروری جهت بقا است. تغییرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناوری و فرهنگی همه ما را تحت تأثیر قرار می دهد، برای جلب توجه و ایجاد منابع ما رقابت می کند و می تواند در هر لحظه غلبه کند.

تاب آوری چیست؟
تاب آوری چیست؟

سازگاری از قدرت افراد و گروه ها در سیستم های پیچیده استفاده می کند تا به ما کمک کند فرصت ها را ببینیم، گزینه های عمل را درک کنیم، عاقلانه انتخاب کنیم و نتایج را ارزیابی نماییم. برای عبور از این موضوع در طول زمان، بهبود و ارزیابیِ مجدد ماهیتِ ظرفیت تطبیقی ​​است.

عملکرد تاب آوری در خصوص  کسب و کار هاروارد

«افراد تاب آور دارای سه ویژگی هستند: پذیرش قاطعانه واقعیت. یک باور عمیق، که اغلب توسط ارزش ها قویاً حمایت شده است، که زندگی معنادار است. و توانایی عجیب و غریب در بداهه گویی. شما می توانید تنها با یک یا دو مورد از این ویژگی ها از سختی ها عقب نشینی کنید، اما فقط با هر سه ویژگی واقعاً تاب آور خواهید بود. این سه ویژگی برای سازمان‌های تاب‌آور نیز صادق است …. افراد و شرکت‌های تاب‌آور با استحکام با واقعیت روبرو می‌شوند، به جای فریاد زدن نسبت به ناامیدی، سختی را معنا می‌کنند، و راه‌حل‌هایی را بداهه ارائه می‌نمایند. دیگران این کار را نمی کنند.»

نمونه هایی از تاب آوری در عمل

ممکن است در بحبوحه جنگ گروهها برای عدالت ترمیمی کار کنید. شما به دنبال تاب آوری برای خود و جامعه تان هستید در حالی که راه هایی را برای تغییر شرایطی که تشکیل باند را تشویق می کند، آغاز می کنید.

ممکن است برای توسعه سیاست های عاقلانه با مقامات منتخب درگیر باشید، با این حال مناطق کنترل شده از وضعیت سیاستمداران محافظت می کنند تا جایی که تلاش های شما بی فایده به نظر می رسد. متوجه می‌شوید که این موضوع می‌تواند یک مسئله طولانی‌مدت باشد که مستلزمِ استقامت و حل‌وفصل مسائل است، و افراد دیگری را با اهداف مشابه برای همسویی و یادگیری از آنها بیابید.

ممکن است در سازمان کاری خود احساس خفقان کنید، جایی که نوآوری خطرناک تلقی می شود. شما روابط تان را با افراد حاضر در جامعه گسترده تر خود به عنوان خروجی جهت خلاقیت خود پرورش می دهید، و مراقب فرصت های نوظهور برای مجموعه مهارت های خود هستید.

ممکن است با عواقب یک طوفان بزرگ دست و پنجه نرم کنید، جایی که شما و بسیاری دیگر آسایش خانه و اطمینان از ایمنی را از دست داده اید. شبکه‌های جدیدی از داوطلبان پس از آن پدیدار می‌شوند و منابع خلاقانه و بداهه سازی شده و به روش‌های شگفت‌آوری به اشتراک گذاشته می‌شوند.

تاب آوری خود را بسازید

بنابراین ما در این دوره چه چیزی ارائه می دهیم – تاب آوری خود را بسازید: در میان هرج و مرج رشد کنید؟

ما می‌خواهیم به شما کمک کنیم گزینه‌های جدیدی را برای ایجاد تاب آوری مؤثر برای خودتان و تلاش‌هایی که به آن علاقه دارید پیدا کنید.

ما کاوش در مفاهیم، ​​ابزارها و مُدل‌های مبتنی بر HSD را تسهیل می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا تاب آوری را توسعه دهید و بسازید که علیرغم تنش‌ها و تغییراتی که با آن مواجه می‌شوید، شما را قوی و سرکوب‌ناپذیر نگه می‌دارد. در پایان دوره شما:

  • الگوهای زندگی و جامعه خود را در رابطه با تغییر و تاب آوری معنا کنید.
  • درک چگونگی دیدن و درک تنش ها برای ایجاد گزینه های موثرتر برای اقدام عاقلانه.
  • تفاوت در دیدگاه ها، باورها و ادراکات را بررسی کنید.
  • بدون توجه به تفاوت‌هایی که شما را از هم جدا می‌کند، شرایط مولد ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند در طول تغییر به طور موثر با دیگران کار کنید.
  • نحوه بازی در داخل مرزها و همچنین بازی با خود را درک کنید.
  • توسعه تاب آوری خود را به یک عمل بازتابی تبدیل کنید.

What Is Resilience

We will facilitate an exploration of HSD-based concepts, tools, and models that help you develop and build resilience that keeps you strong and irrepressible in spite of the tensions and change you encounter. At the end of the course you will

  • Make sense of the patterns in your life and community regarding change and resilience
  • Understand how to see and understand tensions to develop more effective options for wise action
  • Navigate differences in perspectives, beliefs, and perceptions
  • Create generative conditions that help you work effectively with others during change, regardless of the differences that divide you
  • Understand how to play within boundaries, as well as play with boundaries themselves
  • Stretch your resilience development into a reflexive action

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا