ایجاد تاب آوری

آموزش مغزمان برای تاب آوری بیشتر در شرایط دشوار

ایجاد تاب آوری

ایجاد تاب آوری: همه ما در زندگی با ناملایمات روبرو هستیم. یک کتاب جدید نشان می دهد که چگونه می توان با مشکلات و موانع به روشی مثبت و تاب آورتر برخورد کرد.

همه ما در زندگی با ناملایماتی روبرو هستیم. گاهی اوقات این چیز کوچکی است، مانند ارزیابی ضعیف کار یا سوء تفاهم بین دوستان. گاهی اوقات بزرگ است، مانند تشخیص بیماری مزمن یا مرگ یکی از عزیزان. گاهی اوقات، این اتفاق جمعی و آسیب زا است، مانند بمباران در ماراتن بوستون یا یک فاجعه طبیعی.

کتاب بازگشت به عقب: سیم کشی مجدد مغز به مغز شما

به‌عنوان انسان، ناچاریم با شکست‌هایی روبه‌رو شویم، که برخی از آنها می‌تواند بسیار دشوار باشد، چه رسد به بهبودی. درمانگر ازدواج و خانواده در کتاب بازگشت به عقب: سیم کشی مجدد مغز به مغز شما برای حداکثر تاب آوری و رفاه، نشان می‌دهد که چگونه با سختی‌ها به شیوه‌ای مثبت‌تر و تاب آورتر کنار بیایید.

لیندا گراهام با طراحی از تحقیقات علوم اعصاب به ما نشان می دهد که مغز ما چگونه تحت استرس یا فشار عمل می کند و سپس ابزارهایی را در اختیار ما قرار می دهد که می توانیم از آنها برای آموزش مغزمان برای تاب آوری بیشتر استفاده کنیم.

Bouncing Back: Rewiring Your Brain for Maximum Resilience and Well-being
Bouncing Back: Rewiring Your Brain for Maximum Resilience and Well-being

مغز انسان آماده است تا به موقعیت های تهدیدآمیز واکنش نشان دهد، به طور خودکار انتقال دهنده های عصبی و هورمون ها را در مواجهه با خطر آزاد می کند تا واکنش های مبارزه یا فرار ما را تنظیم کند. با این حال، همین سیستم‌های واکنشی می‌توانند در صورت آسیب دیدگی یا در حالت اضطرابِ دائمی ناکارآمد شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، کمتر می‌توانیم به بخش‌هایی از مغزمان دسترسی پیدا کنیم که در یافتنِ راه‌حل‌های خلاقانه یا برنامه‌ریزی برای بهبودی خوب هستند، به همین دلیل است که باید یاد بگیریم این واکنش‌های استرس را مدیریت کنیم و آنها را برای ایجاد حالت‌های آرام‌تر هدایت کنیم.

نوروپلاستیسیتی (توانایی مغز برای رشد و تغییر در پاسخ به تجربه)

همه ما می‌توانیم از نوروپلاستیسیتی (توانایی مغز برای رشد و تغییر در پاسخ به تجربه) تشکر کنیم که به ما اجازه می‌دهد تا پاسخ‌های استرس خودکار را هدایت کنیم و مغزمان را برای تاب آوری بهتر سیم‌کشی کنیم. با تمرین بیشتر ارتباط انسانی مثبت، درمان‌های بدن‌محور و انواع مختلف تمرین‌های آرامش‌بخشی، از جمله تکنیک‌های دیگر، می‌توانیم سیم‌کشی مغز خود را تغییر دهیم تا کمتر واکنش‌پذیر شویم و نسبت به پردازشِ سالم استرسِ عاطفی بازتر شویم.

به عنوان مثال، گراهام پیشنهاد می کند که وقتی استرس داریم، می توانیم به اطرافیان خود نگاه کنیم و به دنبال کسانی باشیم که آرام هستند تا به ما کمک کنند تا خود را آرام کنیم. انسان ها به دنیا آمده اند تا با احساسات یکدیگر طنین انداز شوند. بنابراین، اگر یاد بگیریم روی اطرافیانمان تمرکز کنیم که در مواجهه با سختی‌ها آرام هستند، در واقع می‌توانیم خودمان را آرام کنیم – درسی که اغلب در کودکی آموخته می‌شود، اما به نوعی در بزرگسالی فراموش می‌گردد.

هورمون تمایل و دوستی

لمس ایمن راه دیگری برای حفظ آرامش است، زیرا باعث ترشح اُکسی توسین می شود که گاهی اوقات به دلیل نقشش در مراقبت و اعتماد به دیگران، “هورمون تمایل و دوستی” نامیده می شود. هر لمس محبت آمیزی – چه در آغوش گرفتن، در آغوش گرفته شدن، ماساژ یا تمرین بدن – می تواند به ترشح اُکسی توسین کمک کند و بدن را به حالتی آرام و و متعادل برساند.

ذهن آگاهی، راهی برای مدیریت ناملایمات

گراهام همچنین ذهن آگاهی را به عنوان راهی برای مدیریت ناملایمات ترویج می کند. ذهن آگاهی – تمرینی برای باز ماندن در برابر تجربه فعلیِ خود بدون قضاوت – می تواند به شما کمک کند زمانی که اوضاع خراب می شود آرام و حاضر باشید. یادگیری درگیر شدن با احساسات منفی – مانند درد، خشم یا ترس – به جای فرار از آنها یا انکار آنها می تواند به شما کمک کند تا با این احساسات هوشمندانه تر مذاکره کنید.

جفت کردنِ تداعی های مثبت با تجربیات منفی گاهی اوقات می تواند مغز را مجدداً آموزش دهد تا با سختی ها بهتر کنار بیاید. به عنوان مثال، اگر از امتحان کردنِ چیز جدیدی می‌ترسید، می‌توانید آگاهانه دفعات زیادی را به یاد بیاورید که با چیزی خوب برخورد کرده‌اید و به بدن خود اجازه دهید آن احساس را به روشی تمرین‌شده تجربه کند. صرفِ وقت گذراندن با احساسات اعتماد به نفس، باعث ایجاد «عضله» اعتماد به نفس در مغز می شود، دقیقاً مانند اینکه فرد می تواند از طریق ورزش یک عضله واقعی را پرورش دهد.

ایجاد تاب آوریBuilding Resilience
ایجاد تاب آوری Building Resilience

کتاب گراهام و راههای متعدد دسترسی به مرکز آرامش

صدها راه برای دسترسی به مرکز آرامش ما وجود دارد، و کتاب گراهام ایده های زیادی را ارائه می دهد. هر توصیه همراه با توضیحی در مورد علوم اعصاب پشت آن و یک تمرین ساده برای تقویت مسیر عصبی به سمت تاب آوری است. بنابراین، چه با درمان‌های بدن‌محور ارتباط بهتری داشته باشید، چه با تمرین شفقت به خود، یا نشان دادنِ مهربانی نسبت به شخص دیگری، می‌توانید چیزی را در این کتاب بیابید که به شما کمک کند در زندگی خود تاب آوری داشته باشید و به سختی‌های آینده بهتر پاسخ دهید.

Building Resilience

There are hundreds of ways to access our calm center, and Graham’s book provides a wealth of ideas. Each recommendation comes with an explanation of the neuroscience behind it and a simple exercise for strengthening the neural pathway to resilience. So, whether you relate better to body-oriented therapies, practicing self-compassion, or showing kindness toward another person, you can find something in this book to help you gain resilience in your life and respond better to future adversity
ایجاد تاب آوری Building Resilience

ایجاد تاب آوری Building Resilience

درباره چگونگی ایجاد تاب آوری و اهمیت آن در رسانه تاب آوری ایران می خوانید.
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا