سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای
سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای
سواد رسانه ای و تاب آوری رسانه ای: در این مقاله ما قصد داریم به این پرسش مهم که سواد رسانه چیست؟
شاید برای شما هم این سوال مهم پیش آید که<span style=”color: #333333;”> سواد رسانه چیست؟ ما در این مقاله ما سعی داریم تا پاسخ مناسبی برای این پرسش و نقش سواد رسانه ای در بحث تاب آوری ارائه نماییم.
انسانها زمانی که با مشکلات قابل لمس و غم فراوان مواجهه می شوند از خود رفتارهایی گاها احساسی بروز می دهند. انسان های آموزش دیده که سطح تحمل خود را در برابر مشکلات افزایش داده اند کمترین میزان فوران احساسات را در شرایط پیش بینی نشده از خود به نمایش می گذارند.
ارتقاء تاب آوری در انسان می تواند سبب رشد و تعالی فکری او شود. همچنین توسعه تاب آوری به افزایش خود مدیریتی فرد نیز کمک می نماید.</strong>
افزایش تاب آوری در انسان به وسیله آموزش ارائه شده توسط والدین، مدرسه، رسانه ها، خرده فرهنگ و سنت های قبیله ای صورت می پذیرد. حال در این مقاله ما سعی داریم تا با شما عزیزان به بررسی تاثیر متقابل افزایش سواد رسانه ای در بحث تاب آوری بپردازیم. در نهایت نیز به این پرسش اساسی که سواد رسانه چگونه موجب تاب آوری رسانه ای میشود؟ پاسخ خواهیم داد.
بررسی این پرسش اساسی که سواد رسانه ای چیست؟
پیش از پرداختن به نقش سواد رسانه در بحث تاب آوری بهتر است تا به این پرسش که <strong>سواد رسانه چیست؟ </strong>پاسخ دهیم. در تعریف کلی مفهوم سواد رسانه ای می توانیم اینگونه بیان نماییم که سواد رسانه ای نوعی درک متکی بر مهارت فردی تلقی می شود.
در بحث سواد رسانه فرد به شناخت کاملی نسبت به انواع رسانه ها و تولیدات شکل گرفته در آنها رسیده است. این شناخت به فرد کمک می نماید تا مطالب دریافت شده را به راحتی تجزیه و تحلیل نماید. سپس او می تواند بر اساس رسالت محوله بر رسانه مطالب تولید شده توسط آنها را بپذیرد و یا نسبت به تکذیب آنها اقدام نماید.
در بحث سواد رسانه ای فرد خود تعیین می کند تا چگونه اطلاعاتی را دریافت نماید و یا از پذیرش آنها اجتناب کند. در نهایت زمانی که فرد میزان سواد رسانه ای خود را افزایش می دهد نقش موثرتری را در تولید محتوا ایفا خواهد نمود.. چنین فردی از پویایی بیشتر در زمینه تولید محتوای کاربردی برخوردار خواهد بود.
بررسی نقش سواد در شناخت رسانه ها در ارتقاء میزان آگاهی جمعی
ما قصد داریم تا به بررسی نقش سواد رسانه در تسهیل مشارکت رسانه ای افراد جوان در مراودات اجتماعی بپردازیم. در ادامه به بررسی نتایج تحقیقات سفارت ایالت متحده آمریکا در لندن که توسط محققان مطرح در این حوزه صورت پذیرفته می پردازیم.
در این بررسی استدلالی محققان دریافتند که با افزایش سواد رسانه به شیوه انتقادی و توسعه این شیوه در سیستم آموزشی مدارس، دانش آموزانی که با این روش تدریس رشد کرده اند از میزان تاب آوری رسانه بیشتری در زمان مخابره اطلاعات نادرست برخوردار می باشند.</p>
همچنین بررسی ها نشان داد که افراد مسن جامعه نیز به دلیل سواد رسانه پایینی که دارند در برابر بسیاری از اخبار جعلی میزان تاب آوری کمی از خود نشان می دهند. در نهایت طی بررسی ها صورت گرفته مشاهده شد که با آموزش سواد رسانه ای به مسن ترها میزان تاب آوری در آنها از ۶۴ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافت.
<div class=”entry-content entry clearfix”><strong>سواد رسانه چگونه</span> موجب تاب آوری رسانه میشود؟<p>امروزه بسیاری از سازمان های بین المللی، دانشگاه های معتبر دنیا و حتی رسانه های نشر دهنده اطلاعات بر ضرورت افزایش سواد رسانه برای درک بهتر و ارزیابی انتقادی اطلاعات دریافتی توسط کاربران تاکید می نمایند. آنها معتقد هستند که آموزش می تواند تا حد زیادی به جبران بی سوادی در زمینه رسانه و تحلیل داده ها کمک نماید.
در واقع دانش کسب شده در این زمینه می تواند به افزایش تاب آوری ما در دنیایی که از انبوه اطلاعات جعلی پوشیده شده است کمک شایانی نماید. به شکلی که یونسکو نیز در سال ۲۰۲۰ در بیانیه خود که در سئول مطرح نمود بر افزایش سواد رسانه ای انتقادی میان انسان ها تاکید نموده است.
در این بیانه بر سواد رسانه و دانش تحلیل انتقادی اطلاعات برای همه ی انسان ها تاکید شده است. در نهایت میان این دو رابطه مستقیمی وجود دارد. در نتیجه افزایش سواد رسانه می تواند به افزایش میزان تاب آوری در جامعه کمک نماید.
- نویسنده: جواد طلسچی یکتا
- <strong>مدیر و موسس رسانه های تاب آوری ایرانیان
منابع
https://hrcak.srce.hr/ojs/index.php/medijske-studije/article/view/8786