پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 86457 |
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴ |
44 بازدید
۰
2
پ

پیش نوجوانان و نوجوانان اغلب احساسات قوی را احساس و ابراز می کنند. برای مثال، ممکن است برای موردی که ناعادلانه به نظر برسد واقعاً عصبانی شوند یا اگر چیزی آنطور که می‌خواهند پیش نرود واقعاً ناامید شوند.

کمک به آرامش و ایجاد تاب آوری

آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری

کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

نکات کلیدی در این مطلب:

پیش از نوجوانان و نوجوانان ممکن است احساسات قوی داشته باشند یا بدون فکر کردن به احساسات واکنش نشان دهند.
هنگامی که نوجوانان برای آرام شدن در برابر احساسات شدید به کمک نیاز دارند، به آن احساس توجه کنید، آن را نام ببرید و مکث کنید.
پس از آرام شدن نوجوانان، رفتار مربوطه و یا مشکل او را حل کنید.
یادگیری آرام کردن، بخش مهمی از یادگیری درک و مدیریت احساسات است.

همچنین در این مطلب میخوانید:

آرام شدن در برابر احساسات قوی: چرا پیش نوجوانان و نوجوانان به کمک نیاز دارند؟

پنج مرحله از کمک به آرامشِ پیش نوجوانان و نوجوانان:

۱. توجه کنید و احساسات را شناسایی کنید
۲. نام و پیوند احساس را مطرح کنید
۳. مکث کنید و چیزی نگویید
۴. تا زمانی که کودک آرام است از او حمایت کنید
۵. به رفتار یا حل مسئله بپردازید

آرام شدن: کمک گرفتن

آرام شدن از احساسات قوی: چرا نوجوانان و نوجوانان به کمک نیاز دارند

پیش نوجوانان و نوجوانان اغلب احساسات قوی را احساس و ابراز می کنند. برای مثال، ممکن است برای موردی که ناعادلانه به نظر برسد واقعاً عصبانی شوند یا اگر چیزی آنطور که می‌خواهند پیش نرود واقعاً ناامید شوند.

آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری
آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری

این احساسات می تواند طاقت فرسا باشد. در عین حال، به دلیل رشد مغز نوجوانان، نوجوانان همیشه مهارت تفکر منطقی در مورد مسائل را ندارند. آنها ممکن است در حل مشکلات، مسائلی داشته باشند. آنها همچنین ممکن است کارها را بدون فکر کردن انجام دهند.

پیش‌نوجوانان و نوجوانان ممکن است به این شیوه‌ها رفتار کنند، حتی اگر در دوران نوجوانی مشکلات کمتری در این زمینه‌ها داشته باشند.

مُدل منحصر به فرد شخصیت فرزند شما یا شرایط خاص مانند تغییرات خانوادگی یا استرس ناشی از تکالیف مدرسه یا روابط نیز می تواند بر توانایی های پیش از نوجوانانی و نوجوانان برای مقابله با احساسات تأثیر بگذارد.

یادگیری برای آرام کردن بخش مهمی از یادگیری درک و مدیریت احساسات برای نوجوانان و نوجوانان است.

پنج مرحله از کمک به آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان

در اینجا پنج گام برای کمک به فرزندتان برای آرام شدن از یک احساس قوی وجود دارد:

توجه کنید و احساسات را شناسایی کنید.
نام و پیوند احساس.
مکث کن و چیزی نگو
تا زمانی که کودک آرام است از او حمایت کنید.
رسیدگی به این مسئله.

۱. توجه کنید و احساسات را شناسایی کنید

اگر کودک شما به نظر می رسد که برای آرام شدن به کمک نیاز دارد، دست از کار بکشید. قبل از انجام یا گفتن هر چیز دیگری به آنچه رفتار فرزندتان درباره احساساتش به شما می گوید توجه کنید.

در اینجا چند ایده وجود دارد که به شما کمک می کند تا احساسات کودک خود را شناسایی کنید:

سعی کنید آرام بمانید و به صحبت های فرزندتان گوش دهید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما در ارزیابی عملکرد بدی داشته باشد، ممکن است احساس ناامیدی کند. اما ممکن است شکایت کنند که معلم از آنها متنفر است یا اینکه حجم کارهایشان وقت کافی برای مطالعه را به آنها نمی دهد.
سعی کنید «در کفش آنها بایستید» با یادآوری یا تصور خود در موقعیتی مشابه. به عنوان مثال، ممکن است به احساس خود در هنگام اشتباه در محل کار فکر کنید.
صبور باش. ممکن است برای شناسایی احساسات فرزندتان به تمرین زیادی نیاز داشته باشید.

۲. نام و پیوند احساس

مرحله دوم، برچسب زدن به احساس و ارتباط آن با رویداد است. به عنوان مثال، “من فکر می کنم شما ممکن است از این نمره احساس یأس و ناامیدی کنید”. این به کودک شما کمک می کند تا بفهمد چه احساسی دارد و چرا. همچنین به آنها کمک می کند تا بفهمند وقتی چنین احساسی دارند در بدنشان چه اتفاقی می افتد.

آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری
آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری

برچسب زدن به این احساس همچنین به فرزندتان نشان می دهد که شما احساس او را درک می کنید و این احساس خوب است، حتی اگر رفتارش خوب نباشد.

زمانی که کودک بسیار ناراحت است، تشخیص اینکه چه احساسی دارد، ممکن است سخت باشد، به خصوص اگر هنوز در حال یادگیری تشخیص احساسات خود باشد. به همین دلیل است که بهتر است به جای سوال کردن در مورد آن، برچسبی به این احساس بدهید. بنابراین ممکن است بگویید، “به نظر می رسد واقعا عصبانی هستید” به جای “آیا احساس عصبانیت می کنید؟”

۳. مکث کنید و چیزی نگویید

مکث کردن و چیزی نگفتن برای چند ثانیه به کودک شما فرصت می دهد تا آنچه را که گفتید بپذیرد. نپریدن و شروع به صحبت کردن سخت است. ممکن است دریابید که در حین صبر کردن، شمارش آهسته تا پنج در ذهن تان به شما کمک می کند.

این مکث ممکن است برای آرام شدن کودک شما کافی باشد. یا ممکن است خودشان مشکل را حل کنند. برای مثال، «فکر می‌کنم تلاش زیادی برای مطالعه نکردم. برای تکلیف بعدی تلاش بیشتری خواهم کرد.»

همچنین، یک مکث گاهی اوقات می تواند به کودک شما فرصت دهد تا بیشتر در مورد اینکه چرا این احساسات قوی را احساس می کند، فکر کند. اگر آنها می خواهند از طریق افکار خود صحبت کنند، ممکن است لازم باشد کمی بیشتر صبر کنید.

۴. تا زمانی که کودک آرام است از او حمایت کنید

اگر کودک شما بسیار ناراحت است، ممکن است به زمان بیشتری برای آرام شدن نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، آنها ممکن است به فریاد زدن یا رفتار فیزیکی ادامه دهند. یا ممکن است خودشان را در اتاقشان حبس کنند یا منزل را ترک کنند.

اگر فرزندتان به زمان بیشتری نیاز دارد چه کاری باید انجام دهید:

مطمئن شوید که آنها ایمن هستند، شما در امان هستید و افراد اطرافتان در امنیت هستند.
در صورت نیاز از کسی بخواهید که به شما کمک کند (برای مثال، شریک زندگی خود) اگر یکی از آنها را دارید.
آرام بمان. اگر انجام این کار بی خطر است، به کودک خود نزدیک بمانید. نزدیک ماندن به فرزندتان نشان می دهد که شما درک می کنید و می توانید احساسات او را کنترل کنید. همچنین به آنها کمک می کند تا بفهمند که احساسات نباید طاقت فرسا باشند.
منتظر بمانید تا احساس قوی بگذرد. صبور باش. اگر شما آرام بمانید و احساسات او را بپذیرید، احتمال آرام شدن فرزندتان بیشتر است.
اگر فرزندتان می‌خواهد کمی فضا بدهید، اما به او بگویید که در نزدیکی اش هستید (برای مثال، “من فقط بیرون درب خانه شما می‌نشینم”)
اگر فرزند شما منزل را ترک می کند، پاسخ خود را با مقطع سنی و شرایط بلوغ فرزندتان مطابقت دهید. به عنوان مثال، می‌توانید آنها را دنبال کنید، اجازه دهید چند دقیقه «آن را کنار بگذارند» و سپس با آنها تماس بگیرید، یا فقط منتظر بمانید تا برگردند.
اگر به نظر نمی رسد که احساسات فرزندتان در حال گذر است، به مرحله ۱ برگردید – برای مثال، “می توانم ببینم که شما واقعاً از این بابت عصبانی هستید”.

گفتن جملاتی مانند “چرا پیاده روی نمی روی؟” یا “سعی کنید نفس عمیق بکشید” وسوسه انگیز است. اما ممکن است فرزند شما تا زمانی که احساساتش از بین نرود، نتواند به این پیشنهادات پاسخ دهد. اغلب بهتر است فقط منتظر بمانید و اگر آنها به شما نیاز دارند پیامی بفرستید که آنجا هستید.

آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری
آرامش پیش نوجوانان و نوجوانان و تاب آوری

مهم است که به کودک خود بفهمانید که درک کردنِ احساسات قوی مشکلی ندارد. هنگامی که کودک شما آرام است، ممکن است لازم باشد به کودک خود کمک کنید تا تفاوت بین احساسات و رفتار را درک کند. برای مثال، «اشکال ندارد که احساس یأس و ناامیدی کنید. اما خوب نبود که به من توهین کنی و به دیوار لگد بزنی.»

۵. به رفتار یا حل مسئله بپردازید

کودک شما قبل از اینکه بتوانید به او کمک کنید تا مشکلی را حل کند یا رفتاری را که دوست ندارید تغییر دهید، باید آرام شود. کاری که بعد از آرام شدن فرزندتان انجام می دهید به موقعیت بستگی دارد (برای مثال، چه چیزی باعث طغیان و رفتار کودک شما شده است.)

در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد:

اگر مناسب است، از فرزندتان بپرسید که آیا برای حل مشکل کمک می‌خواهد. اولین قدم در حل مسئله، شناسایی مشکل است. به عنوان مثال، “شما دو تکلیف بزرگ دارید که قرار است چهارشنبه آینده باشد”.
اگر فرزندتان از قانونی ناراحت است که شما نمی‌خواهید یا نمی‌توانید آن را تغییر دهید، احساسات فرزندتان را بپذیرید اما از بحث و جدل بپرهیزید. به عنوان مثال، “من می دانم که شما عصبانی هستید زیرا نمی توانید به آن مهمانی بروید.” اما ما راحت نیستیم که شما در مهمانی هایی شرکت کنید که در آن نظارت بزرگسالان وجود ندارد.
اگر فرزندتان رفتارهای مضر فیزیکی یا کلامی دارد، به او بگویید که این رفتار غیرقابل قبول است. به عنوان مثال، «اشکال ندارد که با من اینطور صحبت کنی»، یا «ما باید آخر هفته آن سوراخ را در گچ وصله و رنگ کنیم. هزینه مواد لازم برای این کار از جیب شما پرداخت می شود.
در صورت نیاز به فرزندتان آرامش و اطمینان بدهید. به عنوان مثال، “این یک اتفاق ترسناک بود” یا “متاسفم که شما را بسیار غمگین می بینم.” دوست داری تو را در آغوش بگیرم؟

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید