آنچه ما نیاز داریم جامعه تاب آور است

آنچه ما نیاز داریم جامعه تاب آور است

کارگروه تولید محتوای رسانه تاب آوری اجتماعی

آنچه ما نیاز داریم جامعه تاب آور است: تاب آوری را می توان به عنوان توانایی جامعه یا سازمان برای انطباق با بحران ها و رویدادهای غیرمنتظره و همچنان قادر به دستیابی به هدف خود توصیف کرد.

ما اغلب در سطح فردی خوب هستیم، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در سطح سازمانی و اجتماعی وجود دارد. انعطاف‌پذیری به یک کلمه رایج تبدیل شده است و تفاسیر متفاوت است، به ویژه به این دلیل که این اصطلاح جنبه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد.

دگرمن، محقق می‌گوید: «من معتقدم که این توانایی یک سیستم، یک سازمان یا جامعه است که با وجود شرایط مختلف، بحران‌ها و هر چیز دیگری که در چارچوب نیست، سازگار شود و بتواند به اهداف خود دست یابد.

در مورد ایمنی و تاب آوری عمومی سوال بسیار مرتبط است. چگونه می‌توانیم با شرایط مبهم جدیدی که قبلاً هرگز با آن‌ها مواجه نشده‌ایم کنار بیاییم؟ به ویژه در مورد تغییرات آب و هوا و پیامدهای آن؟

تصور سناریوهای مختلف بر اساس تجربیات قبلی و ترسیم برنامه‌های بحران بر اساس آن کافی نیست، زیرا به خوبی می‌توانیم با حوادث مختلفی روبرو شویم که پیش‌بینی نکرده بودیم.

– «وقتی پس از طوفان گودرون در سال ۲۰۰۵ مصاحبه‌هایی انجام دادم، یک هماهنگ‌کننده ایمنی مقامات محلی گفت که آنها سعی کرده‌اند بدترین چیزی را که ممکن است اتفاق بیفتد تصور کنند، اما هرگز نتوانسته‌اند میزان فاجعه‌ای را که رخ داده است تصور کنند. قبل از این، آنها برای قطعی برق حداکثر سه روزه آماده شده بودند، اما برخی از ساکنان قطعی برقی که بیش از یک ماه به طول انجامید تجربه کردند.”

نمی توان از قبل به رویه ها گره خورد، ما همچنین تحت تأثیر چندین آتش سوزی بزرگ جنگلی، سیل و یک بیماری همه گیر قرار گرفته ایم که همه جامعه را تحت تأثیر قرار داده است.

آنچه ما نیاز داریم جامعه تاب آور است
آنچه ما نیاز داریم جامعه تاب آور است

برای مدیریت این نوع چالش‌های بزرگ نمی‌توانیم خیلی به رویه‌های موجود وابسته باشیم، باید جرأتمندی به خرج دهیم کنیم و راههای جدیدی را امتحان کنیم.

– «اگر به بخش دولتی نگاه کنیم، می‌توانیم ببینیم که افرادِ دورتر در سازمان، جهت حل چالش‌های جدیدی که به وجود می‌آیند بسیار با استعداد هستند. اما بالاتر، در مدیریت، اغلب ساختارهایی برای مقابله با توانایی انعطاف پذیری آنها وجود دارد. هنگامی که یک بحران یا حادثه رخ می دهد، متداول است که متعاقباً وارد شوید و بگویید “سلام، شما قوانین را زیر پا گذاشته اید”. این باعث ترس مردم می شود. بنابراین، ما باید به گونه ای تحقیق و اقدام کنیم، بطوری که اهمیت سازگاری را بشناسیم، پذیرش داشته باشیم و از آن ها عبرت بگیریم.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا