بحران های روزگار، استرس و لزوم آرامش

بحران های روزگار، استرس و لزوم آرامشبحران های روزگار، استرس و لزوم آرامش
احمدعلی جبارزاده؛ مددکار اجتماعی

تاریخ بشر را که ورق می زنی از انسان نئاندرتال گرفته تا انسان مدرن! از طبیعت بکر گرفته تا ازدحام میلیاردی جوامع و حتی در میان زندگی حیوانات، همیشه و همیشه بحران و اضطراب بخشی از بدنه جدی زندگی بوده است.
بحران ها گاه خفیف بوده اند و گاه شدید! گاه می آیند و می روند، گاه می آیند و ویران می کنند!
بنا به اصل قانون بقا در آمد و شد این بحران ها موجوداتی زنده می مانند که قوی ترند.
بررسی ها نشان می دهد که یکی از عوامل جدی قدرت در بقا، توانمندی های روانی، تاب آوری و حفظ امید و آرامش در میانه بحران هاست.
افرادی که امید خود را از دست می دهند. درگیر مداوم افکار منفی می شوند، تاب آوری شان را پایین می آورند و مدام در حال ترشح هورمون های کورتیزون و آدرنالین هستند، بدن خود را در حالت آماده باش مداوم قرار داده که نتیجه آن آسیب به سیستم دفاعی بدن و فرسوده شدن جسم و روان است.

پس پیشنهاد می شود:

ریلکسین را یاد بگیریم
افکار منفی را متوقف کنیم
مثبت اندیش باشیم
و در صورت ادامه اضطراب حتماً با یک مشاور در ارتباط قرار گیریم.

می گذرد روزگار تلخ تر از زهرمار
چون شکر آرد بدون بار در روزگار

کنترل اضطراب و ترس با تکنیک:
” حساسیت زدایی با حرکات چشم” emdr

شرایط زندگی در حال و گذشته و آینده خواهی نخواهی، گاهی وقت ها افکاری را در ذهن مان پدید می آورد که باعث ترس و اضطراب می گردد.
متخصصین پیشنهاد های مختلفی برای کنترل آن می دهند که تکنیک حرکات چشم از ساده ترین و در عین حال تاثیر گذار ترین این روش هاست!
در تکنیک حرکات چشم، مغز با انفجارهای نورونی ناشی از این حرکات چشم، اطلاعات منفی، ترسناک و مختل کننده زندگی را از طریق تغییرات سیناپسی متوقف می کند.
بنابراین هر زمان با فکری مختل کننده نگران شدیم برای متوقف کردن آن از روش زیر استفاده کنیم:

به محض اینکه متوجه شدیم که ترس داریم، همان لحظه سه چهار بار به فاصله ۳۰ ثانیه، چشم ها را به آرامی و متناوب از راست به چپ و از چپ به راست حرکت دهیم.
نهایتاً آن فکر بدون حس آزار دهنده گذر خواهد کرد.

برندگان و بازندگان کرونا چه کسانی اند؟ !!
چگونه با حداقل آسیب روانی از کرونا گذر کنیم؟

ویکتور فرانکل روانپزشک یهودی که ۴ سال در اردوگاههای کار اجباری هیتلر – آشوویتس – زندانی و دوران وحشتناک و مرگباری را پشت سر گذراند، می گوید: در شرایطی که هر روز زنده ماندن مستلزم یک معجزه بود و با مصائب باور نکردنی چون: سرمای استخوان سوز بدون سرپناه و لباس، کوره های آدم سوزی، گرسنگی غیر قابل تحمل، بیگاری توام با شکنجه و … روبرو بودیم. افراد به دو بخش تقسیم شدند:
گروهی ناامید از رهایی و آینده نجات بخش، که این گروه به سرعت تسلیم مرگ می شدند و به سرعت جان شان را از دست می دادند و گروهی دیگر که به هر روزنه و دلیلی امید و هدفی برای خود پیدا می کردند.
این دسته انسان هایی بودند که از آشویتس زنده بیرون آمدند!
بنابراین در بحران های زندگی – همانند کرونایی که هم اکنون درگیرش هستیم – آنانی برنده اند که در کنار تلاش فردی با نگاهی امیدوارانه و مثبت به آینده در انتظار پایان سختی و رسیدن آرامش و زندگی با نشاطی باشند.
بنابراین بهتر است تا همگی:

تصویری زیبا از آینده در ذهن بسازیم.
خاطرات خوب گذشته را مرور کنیم.
یادمان باشد که این مشکل مشترک است و باید بهم کمک کنیم و همدلی داشته باشیم.
به روزهای مان شادی تزریق کنیم و یکی از بهترین شادی ها کمک به همنوع های خودمان است.
و …

اضافه بار اطلاعاتی در کرونا! مساوی با افزایش استرس و اضطراب

بخش هیجانی شخصیت آدمی ظرفیت محدود و مشخصی برای تحمل رویدادهای منفی دارد. و این طبیعی است.
غیرطبیعی آنجاست که ما خود را درگیر اطلاعات سنگین و بیش از تحمل خود بکنیم.
اضافه کردن بار اطلاعاتی در خصوص کرونا یکی از عوامل مخرب در روان و همینطور جسم است.
بنابراین:
پیگیری اخبار در حد معمول و کمی کمتر
پرت کردن حواس به اتفاقات مثبت
گپ زدن با خانواده و دور هم فیلم دیدن
کتاب خواندن
و …

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

مرکز پژوهش های فرهنگی اجتماعی در رسانه تاب آوری ایران

رسانه تاب آوری ایران

رسانه تاب آوری ایران، اولین رسانه تاب آوری اجتماعی، مرجع رسمی آموزش، پژوهش، نشر کتاب، یادداشتها و مقالات تاب آوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا