بررسی برخی از مهمترین پژوهش های تاب آوری

بررسی برخی از مهمترین پژوهش های تاب آوری

بررسی برخی از مهمترین پژوهش های تاب آوری: امروزه پژوهش های تاب آوری در حوزه های مختلفی انجام می شود اما در ابتدای شروع پژوهش در این حوزه محققان بیشتر بر میزان تاب آوری کودکان تحقیق می کردند.

پژوهش های تاب آوری

بررسی برخی از مهمترین پژوهش های تاب آوری

اگر روزی به موضوع مهم تاب آوری علاقمند شدید می توانید اطلاعات جامع و کاملی را از میان پژوهش های تاب آوری کسب نمایید. تحقیقات در حوزه علوم انسانی و پیرامون بحث تاب آوری توانسته تا حد زیادی به درک مفهوم و رفع ابهامات این موضوع کمک نماید.

نظریه پردازان در حوزه های مختلف با بررسی مفهومی موضوع تاب آوری توانسته اند استدلال های قابل قبولی را در این زمینه ارائه دهند. امروزه هر موضوعی که وابسته به عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد می تواند موضوع قابل بحث پیرامون تاب آوری در نظر گرفته شود.

شاید نکته مشترکی که در تمامی این مقالات و پژوهش های صورت گرفته مشاهده می شود بررسی نقاط خطر آفرین در پژوهش ها است. آموزش روش‌های حفاظتی در برابر خطرات و بهبود شرایط و بیان نتایج حاصل از پژوهش برخی از امور ثبت شده در این مقالات می باشد.

پژوهش های تاب آوری
پژوهش های تاب آوری

روش های به کار رفته در ارائه مقالات تاب آوری

آنچه مشخص است برای بررسی موضوع تاب آوری و نگارش مقالات پیرامون این موضوع نیاز به اجرای پژوهش های میدانی است. بسیاری از پژوهش های حوزه تاب آوری برای گردآوری اطلاعات در مقالات از آمارهایی که در شرایط بحرانی گردآوری شده اند استفاده می کنند.

شرایط بحرانی می تواند مجموعه ای گسترده از شرایط ناخوشایند انسانی را شامل شود. تغییر در وضعیت اقتصادی افراد، بحران های اجتماعی مانند طلاق، فوت عزیزان، بیماری های سخت و هر گونه شرایط ناگواری که در نهایت بتواند آرامش روانی فرد را تحت تاثیر قرار دهد را می توانیم در این دسته بندی موضوعی قرار داد. اما در ابتدا تنها پژوهشهای صورت گرفته در حوزه تاب آوری مربوط به بررسی تحمل کودکان می شد. به تدریج پژوهشگران عامل افزایش تاب آوری را موضوعی فراتر از ذات وجودی انسان معرفی نمودند.

در این پژوهش ها عموماً عوامل مختلفی مانند فرهنگ حاکم بر جامعه را به عنوان مهمترین عامل در بحث تاب آوری عمومی مطرح نمودند. در نهایت پژوهش های امروزی تاب آوری را به عنوان یک فرآیند معرفی می نمایند. در واقع در این پژوهش ها عنصر تاب آوری را از آسیب های تاریخی که در گذشته رخ داده است می دانند.

آنها حوادثی که گذشتگان با آن مواجه شده اند را به عنوان عاملی اثر گذار در افزایش تاب آوری عمومی جامعه معرفی می نمایند. در نتیجه می توانیم اینگونه بگوییم که انتقال تجارب از نسل های گذشته می تواند سبب افزایش تاب آوری در نسل های کنونی شود.

مقالات تاب آوری
مقالات تاب آوری

نتایج پژوهش های صورت گرفته چگونه قابل استنباط می باشند؟

امروزه محققان که علاقمند به بررسی سلامت اجتماعی و روانشناختی جوامع هستند موضوع تاب آوری را برای پژوهش های خود برمی گزینند. در نتیجه محققان امروزه تاب آوری را نه تنها یک موضوع فردی بلکه یک موضوع گسترده اجتماعی در نظر می گیرند.

همانگونه که در متن نیز به آن اشاره نمودیم برای نگارش پژوهش های تاب آوری و افزایش اعتبار یک پژوهش صورت گرفته در این حوزه نیاز به ارائه نتایج قابل استنباط می باشد. در نهایت می توانیم پژوهشی را از نظر مبنای علمی در این حوزه در صدر قرار دهیم که در شرایط آماری مناسب و با در نظر گرفتن چالش های متعدد گردآوری شده است.

شاید بتوانیم چالش های صورت گرفته در مسیر پژوهش ها را به چالش هایی دسته بندی نماییم که در آن شاهد فقدان تفکر سیستمی مناسب در زمینه رفع مشکلات می باشیم. در نتیجه مطالعات صورت گرفته در این حوزه را می توانیم به عنوان مطالعاتی جامع و کاربردی در پیرامون موضوع  تاب‌آوری در نظر بگیریم. زیرا در این شیوه محقق پتانسیل رفع ابهامات موجود در بحث را نیز در نظر گرفته است.

کتاب های تاب آوری
کتاب های تاب آوری

معرفی برخی از کتاب های تاب آوری

امروزه پژوهشگران با گردآوری پژوهش های تاب آوری توانسته اند مجموعه های گسترده ای را در زمینه تاب آوری پدید آورند. در نهایت فعالان در عرصه سلامت روان می‌توانند از مجموعه این مقالات که در کتاب های تاب آوری گرد هم آمده اند به منظور افزایش انعطاف‌پذیری و سرسختی ذهنی مشتریان خود با توسعه مهارت‌های مقابله آنها در برابر ناملایمات بیشترین بهره را ببرند.

در این مقاله ما بسیاری از کتاب‌های نگارش شده در حوزه تاب آوری را که بینش عمیقی در مورد مفاهیم تاب‌آوری و سرسختی ذهنی ارائه می‌دهند را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

مجموعه مهارت‌های زندگی دانشگاه هاروارد یکی از کتاب های نگارش شده در حوزه تاب آوری است که با استفاده از مجموعه پژوهش های تاب آوری تدوین گردیده است. کتاب دیگری که در این حوزه نگاشته شده است کتاب مایکل نینان تحت عنوان رویکردهای شناختی و رفتاری است که می تواند برای پژوهشگران فعال در این حوزه بسیار کاربردی باشد.

از دیگر مجموعه های نگاشته شده در حوزه تاب آوری مجموعه راهنمای عملی مربیان می باشد که توسط کارول پمبرتون گردآوری شده است. در نهایت استفاده از این منابع می تواند در توسعه این دانش میان محققان حوزه تاب آوری بسیار کاربردی باشد.

منابع

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0145213419302753

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2956753

https://positivepsychology.com/resilience-books

بررسی برخی از مهمترین پژوهش های تاب آوری

نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان
بنیانگذار مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا