تاب آوری دیجیتال چیست؟

استراتژی‌های تاب آوری دیجیتال

تاب آوری دیجیتال چیست؟

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری

تاب آوری دیجیتال چیست؟ هنگامی که محصولات و خدمات دیجیتال ما کار نمی کنند یا در دسترس کسانی که به آنها نیاز دارند نیست، عواقب ناخواسته ای رخ می دهد. در این مطلب، در خصوص موضوعاتی چون: تاب آوری دیجیتال چیست، چرا باید به آن اهمیت دهید و چگونه آن را در سازمان خود بگنجانید، بررسی خواهیم کرد.

در این حوزه، رایج ترین چالش های مراجعین ما معمولاً به سه چیز مربوط می شود:

  • منابع: آنها فناوری، زیرساخت، بودجه یا سایر منابع لازم برای تغییر پایدار سازمان خود در عصر دیجیتال را ندارند.
  • ظرفیت: تیم‌هایی که بیش از حد کار می‌کنند، قدرت لازم برای اجرای فرآیندهای خوب را ندارند که در طول زمان از این تحول حمایت کنند.
  • دانش: تیم‌ها برای همگام شدن با «بهترین شیوه‌ها» همواره در حال تغییر در چشم‌انداز تکنولوژیکیِ در حال تحول تلاش می‌کنند.

این چالش‌ها در سازمان‌های آن‌ها اشکال مختلفی دارد. به طور روزانه، شاید آنها نتوانند به طور موثر بازاریابی، ارتباطات یا وب سایت خود را مدیریت کنند. اما در درازمدت، مشکلات بزرگتری ایجاد می شود:

  • خطرات امنیتی: محصولات و خدمات دیجیتالِ نادیده گرفته شده قدیمی شده و منجر به نقض احتمالی امنیتی می شود (مانند هک وب سایت) که داده های مهم سهامداران را در معرض خطر قرار می دهد.
  • دسترسی به اطلاعات: تیم هایی که نمی توانند به طور موثر محصولات یا خدمات دیجیتال خود را مدیریت کنند، بعید است که دسترسی، زمان به روز، تجربه کاربر، یا سایر استراتژی هایی را که دسترسی فوری به اطلاعات کلیدی را فراهم می کنند، اولویت دهند.
  • بدهی فنی: با گذشت زمان، بدهی فنی محصولات را کُند می کند و آنها را غیرقابل پیش بینی یا پاسخگو می سازد و توانایی کاربران را برای انجام وظایف تضعیف می نماید.
تاب آوری دیجیتال چیست
تاب آوری دیجیتال چیست

در صورت عدم کنترل، این مسائل برای سازمان ها شامل هزینه هایی همچون زمان، پول و منابع می شود. در موارد شدید، جریمه های گزاف یا دعوی قضایی اتفاق می افتد.

این موضوع آشنا به نظر می رسد؟ بیایید بررسی کنیم که چگونه استراتژی‌های تاب آوری دیجیتال تأثیرگذار می‌توانند به شما در پرداختنِ به این مسائل کمک کنند.

تاب آوری دیجیتال چیست؟

همانطور که سرعت و فرکانس اختلال همچنان در حال افزایش است، فن آوری های دیجیتال عنصر حیاتی تداوم کسب و کارها و تاب آوری سازمانی در برابر شوک های خارجی ناگهانی را تشکیل خواهند داد. تحول دیجیتال تنها به خوبیِ ایده هایی است که آن را هدایت می کند. (توموکو یوکوی، تمرکز بر تاب آوری دیجیتال در سال ۲۰۲۱، فوربس)

به زبان ساده تر، تاب آوری دیجیتال مستلزم آن است که محصولات و خدمات دیجیتال در زمان‌ها و مکان‌هایی که مردم بیشتر به آنها نیاز دارند، عمل کنند.

این موضوع یکی از شش اصل مهم و اساسی پایداری دیجیتال است که در مانیفست وب پایدار بیان شده است.

تاب آوری دیجیتال همچنین با اصول مسئولیت دیجیتال شرکتی (CDR) همخوانی دارد و یک جزء کلیدی برای یک استراتژی آب و هوای بلندمدت موثر است.

در حالی که ایده حفظ پایداری طولانی مدت بسیار ساده است، در عمل، تاب آوری دیجیتال پیچیده تر است.

سیستم های فیزیکی تاب آور می توانند با هر تعداد از شرایط در حال تغییر سازگار شوند و تکامل یابند.

هفت اصل سیستم های اجتماعی و اکولوژیکی تاب آور

به عنوان مثال، طبق گفته مرکز تاب آوری استکهلم، سیستم های اجتماعی و اکولوژیکی تاب آور بر هفت اصل استوار است:

  • حفظ تنوع و افزونگی
  • مدیریت اتصال
  • مدیریت متغیرهای کند و بازخورد
  • پرورش تفکر سیستمی پیچیده و سازگار
  • تشویق به یادگیری
  • گسترش مشارکت
  • ترویج حکومت چند مرکزی

به طور مشابه، زیرساخت دیجیتال تاب آور به سیاست‌ها و رویه‌هایی نیاز دارد که با رشد و تکامل یک سازمان، به VUCA (نوسانات، عدم قطعیت، پیچیدگی، ابهام)  رسیدگی می‌کنند.

تاب آوری دیجیتال چیست
تاب آوری دیجیتال چیست

پرورش سیستم های دیجیتال تاب آور

اجزای کلیدی سیستم های دیجیتال تاب آور عبارتند از:

  • امنیت سایبری
  • حریم خصوصی داده ها
  • دسترسی
  • حکومت
  • عملکرد و کارایی
  • ارتباطات و ظرفیت سازی
  • و غیره …

تاب‌آوری دیجیتال نیز اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده است، زیرا سازمان‌ها در طول همه‌گیری کووید- ۱۹، اکثر تجارت خود را به صورت آنلاین انجام می‌داده اند.

برای اطمینان از تداوم کسب‌وکارها، سازمان‌های تاب‌آور نه تنها در دسترس بودنِ محصولات و خدمات دیجیتالی را که ایجاد می‌کنند، بلکه آن‌هایی را که در زنجیره‌های تأمین دیجیتالی‌شان هستند (سخت‌افزار، نرم‌افزار، محصولات نرم‌افزار شخص ثالث به‌عنوان سرویس (SaaS)، مشارکت، فروشندگان، تأمین کنندگان و غیره) را نیز اولویت‌بندی می‌کنند.

مهمتر از همه، شیوه های حکمرانی خوب، سازمان های تاب آور را هدایت می کند. با توجه به سطح خطر و پیامدهای بالقوه گسترده، این تعجب آور نیست.

 

====================================================

How to Improve Your Digital Resilience

When our digital products and services don’t work or aren’t available to those who need them, unintended consequences occur. In this post, we explore what digital resilience is, why you should care, and how to incorporate it into your own organization

How to Improve Your Digital Resilience
How to Improve Your Digital Resilience

At Mightybytes, our clients’ most common challenges typically relate to three things

  1. Resources: They don’t have the technology, infrastructure, budgets, or other resources necessary to sustainably transform their organization in the digital age
  2. Capacity: Overworked teams don’t have the people power to implement good processes that will support this transformation over time
  3. Knowledge: Teams struggle to keep up with always-changing “best practices” in an ever-evolving technological landscape

These challenges take many forms within their organizations. On a day to day basis, perhaps they can’t effectively manage their marketing, communications, or website. Longer term, however, bigger problems arise

  • Security Risks: Neglected digital products and services become outdated, leading to potential security breaches—like a website hack—that put important stakeholder data at risk
  • Access to Information: Teams that can’t effectively manage their digital products or services are unlikely to prioritize accessibility, uptime, user experience, or other strategies that provide instant access to key information
  • Technical Debt: Over time, technical debt slows down products, making them unresponsive or unpredictable, undermining users’ ability to accomplish tasks

Left unchecked, these issues cost organizations time, money, and resources. In extreme cases, exorbitant fines or lawsuits happen

Does this sound familiar? Let’s explore how impactful digital resilience strategies can help you address these issues

What is Digital Resilience

As the pace and frequency of disruption continues to increase, digital technologies will constitute a critical element of business continuity and organizational resilience to sudden external shocks. Digital transformation is only as good as the ideas that drive it

Tomoko Yokoi, Focused on Digital Resilience in 2021, Forbes

What is Digital Resilience
What is Digital Resilience

Put simply, digital resilience requires that digital products and services function in the times and places where people need them most. It is one of six core digital sustainability principles outlined in the Sustainable Web Manifesto. Digital resilience also aligns with Corporate Digital Responsibility (CDR) principles and is a key component to an effective long-term climate strategy

While the idea of maintaining long-term viability is pretty straightforward, in practice, digital resilience is more complex. Resilient physical systems can adapt and evolve to any number of changing circumstances. For example, according to the Stockholm Resilience Center, resilient social and ecological systems are based on seven principles

  1. Maintaining diversity and redundancy
  2. Managing connectivity
  3. Managing slow variables and feedback
  4. Fostering complex, adaptive systems thinking
  5. Encouraging learning
  6. Expanding participation
  7. Promoting polycentric governance

Similarly, resilient digital infrastructure requires policies and procedures that address VUCA—volatility, uncertainty, complexity, ambiguity—as an organization grows and evolves

Nurturing Resilient Digital Systems

Key components of resilient digital systems include

  • Cybersecurity
  • Data privacy
  • Accessibility
  • Governance
  • Performance and efficiency
  • Communications and capacity building
  • And so on

Digital resilience has also become increasingly important as organizations started conducting the majority of their business online during the COVID-19 pandemic

To ensure business continuity, resilient organizations prioritize the availability of not only the digital products and services they create, but also those in their digital supply chains—hardware, software, third-party software-as-a-service (SaaS) products, agency partnerships, vendors, suppliers, and so on

Most importantly, good governance practices drive resilient organizations. Given the level of risk and far-reaching potential consequences, this is not surprising

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا