تاب آوری نوجوانان در برابر عوامل خطر خودکشی

چرا لازم است عوامل خطر خودکشی در نوجوانان را بشناسیم؟

تاب آوری نوجوانان در برابر عوامل خطر خودکشی: در این یادداشت بر آن هستیم به درک عوامل خطر و نشانه‌هایی بپردازیم که بر تمایل بروز خودکشی در بین نوجوانان اثرگذار هستند؛ ارتقای آگاهی در این خصوص برای همه شهروندان به ویژه افرادی که ارتباط اجتماعی بیشتری با این گروه سنی دارند (والدین و معلمان) نجات بخش و راهگشا است.

تاب آوری نوجوانان در برابر عوامل خطر خودکشی

چرا لازم است عوامل خطر خودکشی در نوجوانان را بشناسیم؟
فاطمه زوارموسوی نیاکی؛ کارشناس ارشد جامعه شناسی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زده است سالانه در سراسر جهان حدود یک میلیون نفر بر اثر خودکشی می میرند؛ آمارها نشان می‌دهند که خودکشی پانزدهمین علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است؛ عوامل جمعیت شناختی و اجتماعی متعددی زمینه ساز بروز رفتار خودکشی و یا داشتن افکار دائمی اقدام به خودکشی است.

در این یادداشت بر آن هستیم به درک عوامل خطر و نشانه‌هایی بپردازیم که بر تمایل بروز خودکشی در بین نوجوانان اثرگذار هستند؛ ارتقای آگاهی در این خصوص برای همه شهروندان به ویژه افرادی که ارتباط اجتماعی بیشتری با این گروه سنی دارند (والدین و معلمان) نجات بخش و راهگشا است.Resilience of Adolescents Against Suicide Risk Factors

شرایط سنی، ساختار خانواده، اختلالات روانی و تجربه ناامنی های اقتصادی و اجتماعی از جمله مهم ترین عوامل خطر خودکشی در بین نوجوانان هستند.

شناخت خُلقیات و کسب آگاهی نسبت به بحران‌های دوران بلوغ می تواند به والدین کمک کند تا با ایجاد ارتباطات سازنده با فرزند نوجوان خود، از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری نمایند؛ تلاش برای حفظ ارتباط صمیمانه، تلاش برای درک تفاوت‌های بین نسلی و رعایت احترام، گام های مثبتی در جهت کاهش بحران های دوران بلوغ در دوره نوجوانی هستند.

گذار از تلاطمات این دوران، در خانواده‌هایی که دچار گسیختگی در روابط  هستند به ویژه زمانی که والدین درگیر طلاق رسمی یا عاطفی شده اند با پیچیدگی های بیشتری همراه است.

ضروری است والدین تلاش نمایند فرزندان در این سنین مواجهه کمتری با اختلافات و کشمکش های درون خانواده داشته باشند.

یافته‌ها نشان داده است افزایش خطر خودکشی در افرادی که خشونت بین فردی از جمله بدرفتاری، قلدری و خشونت را تجربه کرده اند، بیشتر از افراد دیگر است.

تاب آوری نوجوانان در برابر عوامل خطر خودکشی
تاب آوری نوجوانان در برابر عوامل خطر خودکشی

بیش از ۸۰ درصد از خودکشی ها با اختلالات روانی مرتبط هستند

ابتلا به اختلالات روانی از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز رفتار خودکشی در بین نوجوانان است؛ بیش از ۸۰ درصد از خودکشی ها با اختلالات روانی مرتبط هستند، اختلالاتی نظیر: اختلالات عاطفی، اختلالات مرتبط با مصرف مواد مخدر، اختلالات شخصیت و … ضروری است که والدین و همه کسانی که با نوجوانان در تعاملات اجتماعی قرار دارند نشانه های اولیه ابتلا به اختلالات روانی را درک نمایند و با مداخله بموقع از شدت‌گیری این اختلالات پیشگیری نمایند.تاب آوری نوجوانان در برابر عوامل خطر خودکشی

به یاد داشته باشیم بسیاری از علائم هشداردهنده خودکشی، علائم افسردگی هستند که لازم است نسبت به آن ها هشیار باشیم.

در پایان، تاکید بر این نکته ضروری است هر فرد نوجوانی که افکار خودکشی را ابراز می کند نباید بدون دریافت حمایت به حال خود رها شود و ضروری است که در سریع ترین زمان ممکن از طریق تماس با اورژانس اجتماعی (شماره گیری۱۲۳) مورد ارزیابی تخصصی قرار گیرد. Resilience of Adolescents Against Suicide Risk Factors

منابع

_ Gvion, Y and Apter, A (2012) Suicide and suicidal behavior
public Health Reviews

_ Mental Health commission of Canada (2018) Research on Suicide and its prevention

_ Lemmings, V and Bantjes, J (2016) Suicide and poverty in low _ income and middle_ income countries

Resilience of Adolescents Against Suicide Risk Factors

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا