سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 85768 |
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۲ |
123 بازدید
۰
2
پ

ارتش، اصول اولیه روانشناسی مثبت را جهت توسعه برنامه جامع ارتقاء توانمندی های فیزیلوژیکی و روانشناختی سربازان گنجانده است. حوزه های تمرکز روانشناسی مثبت شامل ایجاد سرسختی ذهنی و همچنین شناسایی نقاط قوت، معنا، هدف و روابط مثبت است.

تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای (MRT) مورد استفاده در ارتش

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

ارتش، اصول اولیه روانشناسی مثبت را جهت توسعه برنامه جامع ارتقاء توانمندی های فیزیلوژیکی و روانشناختی سربازان گنجانده است.

حوزه های تمرکز روانشناسی مثبت شامل ایجاد سرسختی ذهنی و همچنین شناسایی نقاط قوت، معنا، هدف و روابط مثبت است.

این برنامه با مشارکت مارتین سلیگمن و مرکز روانشناسی مثبت دانشگاه پنسیلوانیا توسعه داده شد (سلیگمن، ۲۰۱۱).

این مرکز به عنوان مرکز آموزشی برنامه آموزش تاب آوری حرفه ای برای افسران درجه دار عمل می کند.

سربازان یک سری مهارت را برای افزایش تاب آوری خود از طریق تمریناتی که در اینجا ذکر شده است یاد می گیرند:

فعالیت ABC

تکنیک بازآفرینی شناختی ABC شامل شناخت افکار ناشی از رویدادها و درک واکنش هایی است که توسط آن افکار هدایت می شوند.

سربازان یاد می گیرند که یک رویداد فعال کننده (A)، باورهای خود (B) در مورد رویداد، و پیامدهای عاطفی و رفتاری (C) آن افکار را تشخیص دهند.

مثال‌های ارائه‌شده به شما آموزش می‌دهند که چگونه رویدادها را از صحبت با خود در کوران لحظات وقوع رویداد جدا کنید و همچنین تبیین این موضوع که چگونه این افکار بر احساسات و رفتارها تأثیر می‌گذارند. آنها یاد می گیرند که آندسته از الگوهای فکری را که منجر به نتایج انطباقی و همچنین نتیجه معکوس می شوند، شناسایی کنند.

سبک های توضیحی و تله های تفکر

شرکت‌کنندگان یاد می‌گیرند که چگونه الگوهای تفکر توضیحی و دیگر می‌توانند رهبری، عملکرد و سلامت روان را افزایش دهند یا آنها را تضعیف کنند.

تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای مورد استفاده در ارتش
تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای مورد استفاده در ارتش

تله های فکری مانند نتیجه گیریِ سریع به عنوان مثال شناسایی می شوند و می توانند تاب آوری را کاهش دهند.

شرکت‌کنندگان نمونه‌هایی از تله‌های تفکر و تأثیرات آن ها بر دیگران را در نظر می‌گیرند. با انجام این کار، آن‌ها می‌توانند باورهای عمیق خود را که به عنوان کوه یخ شناخته می‌شوند (مثلاً «من می‌توانم از پس هر کاری برآیم» یا «درخواست کمک نشانه‌ای از ضعف است») و ارزش‌های اصلی خود (مثلاً «با مردم باید با عزت و احترام رفتار شود» یا «باید برای بخشش و رحمت تلاش کنیم» را شناسایی کنند.

آنها یاد می گیرند تشخیص دهند که این کوه های یخ چه زمانی در ایجاد احساسات نامتناسب نقش دارند.

هنگامی که کوه یخ شناسایی شد، آنها ارزیابی می کنند:

  • اگر کوه یخ همچنان برای آنها معنادار باشد
  • اگر کوه یخ در موقعیت داده شده دقیق باشد
  • اگر کوه یخ بیش از حد سفت و سخت باشد، و
  • اگر کوه یخ مفید است.

شرکت کنندگان در مورد چگونگی تقویت یا تضعیف این باورها و اثربخشی آنها فکر می کنند.

مدیریت انرژی

شرکت کنندگان اهمیت جوان سازی برای حفظ انرژی و تاب آوری را یاد می گیرند. آنها استراتژی هایی را برای بازیابی و پر کردن منابع خود (نماز، ورزش، مدیتیشن، آرام سازی پیشرونده عضلانی و غیره) یاد می گیرند.

حل مسئله

این فعالیت شامل یک مُدل شش مرحله ای از حل مسئله است که برای شناساییِ عللِ تقویت کننده یک مشکل و شناسایی استراتژی های راه حل استفاده می شود. شرکت‌کنندگان در مورد جهت گیری تأیید (تمایل به جستجو یا تفسیر اطلاعات به گونه‌ای که آنچه را قبلاً باور دارد تأیید می‌کند) و اینکه چگونه از عینیت مساله می‌کاهد را فرا می‌گیرند.

تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای مورد استفاده در ارتش
تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای مورد استفاده در ارتش

به حداقل رساندن تفکر فاجعه آمیز

شرکت کنندگان همچنین در مورد تفکر فاجعه آمیز یا نشخوار فکری در شرایط  بدترین سناریوها موارد مهمی را فرا می گیرند.

آنها فیلم ها را تماشا می کنند و نمونه هایی از تفکر فاجعه آمیز را مورد بحث قرار می دهند و تأثیر این تفکر بر انرژی، تمرکز، حل مسئله و احساسات را ارزیابی می کنند.

در همین خصوص یک مُدل سه مرحله ای آموزش داده می شود:

  • تسخیر تفکر فاجعه آمیز
  • فراهم آوردن یک امکان از بهترین حالت، و
  • مبارزه با افکار معکوس در زمان واقعی.

آنها یاد می گیرند که افکار منفی را به روشی سیستماتیک به چالش بکشند.

پرورش شکرگزاری

شرکت کنندگان یک فرم سپاسگزاری یا “سه برکت” را تکمیل می کنند. این فعالیت به عنوان “شکار چیزهای خوب” نامیده می شود. هدف از این تمرین تقویت احساسات مثبت، به ویژه سپاسگزاری است.

شناسایی نقاط قوت شخصیت

شرکت‌کنندگان نقاط قوت شخصیت خود و دیگران را شناسایی می‌کنند و با استفاده از نقاط قوت فردی و تیمی برای غلبه بر چالش ها و رسیدن به یک هدف اصلی تمرین می‌کنند.

تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای مورد استفاده در ارتش
تمرینات و آموزش تاب آوری حرفه ای مورد استفاده در ارتش

تقویت روابط

به سربازان کارابزارهای عملی ارائه می شود که به ایجاد روابط انسانی آنها کمک می کند. آنها فرآیند به چالش کشیدن باورهایی را که با ارتباطات مثبت تداخل می کنند را فرا می گیرند. آنها از همین طریق نقش آفرینیِ الگوهای ارتباطی و تأثیرات آنها را بررسی می کنند.

آنها تمریناتی را به انجام می رسانند که روش‌های معمول پاسخ‌گویی خود را مشخص می‌کنند و همچنین از برگه‌هایی استفاده می‌کنند تا به روشن شدنِ چگونگیِ استفاده از نقاط قوت خود در مسیر پاسخگوییِ سازنده‌تر کمک کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید