خودارزیابی و تاب آوری دانش آموزان
هفت پیشنهاد جهت ایجاد فرایند خودارزیابیِ موثر در کلاس درس
خودارزیابی و تاب آوری دانش آموزان: در مورد اینکه چگونه خودارزیابی می تواند به طور قابل توجهی یادگیری را در هنگام استفاده در ارزیابی جهت یادگیری افزایش دهد، بیشتر بخوانید.
فهرست عناوین
- ۱ خودارزیابی و تاب آوری دانش آموزان
- ۲ هفت پیشنهاد ایجاد فرایند خودارزیابی موثر در کلاس درس
- ۲.۱ مزایای خودارزیابی را توضیح دهید
- ۲.۲ صریحاً به دانشآموزان بیاموزید که چگونه خودارزیابی کنند و حمایت مستمر ارائه دهند
- ۲.۳ به دانش آموزان اجازه دهید تا در ایجاد استانداردها یا معیارها مشارکت کنند
- ۲.۴ یک فرهنگ کلاس درس مثبت و قابل اعتماد ایجاد کنید
- ۲.۵ از خودارزیابی به عنوان یک ابزار ارزیابیِ تکوینی و نه جمعی استفاده کنید
- ۲.۶ استفاده از یک روبریک را در نظر بگیرید
- ۲.۷ خودارزیابی ها را با مکالمات یادگیری دانش آموز و معلم دنبال کنید
خودارزیابی و تاب آوری دانش آموزان
خودارزیابی یک استراتژی یادگیری قدرتمند است. دانش آموزانی که می توانند کیفیت یادگیریِ خود را ارزیابی کنند، یادگیرندگان موثرتری هستند.
آنها با انگیزهتر و درگیرتر هستند، باور بیشتری دارند که میتوانند موفق شوند، و اگر یادگیری مؤثر نباشد، میتوانند رویکرد خود را تطبیق دهند.
دانش آموزانی که توانایی ارزشیابی دارند، پیشرفت بیشتری نشان می دهند. در حالی که در بلندمدت خودارزیابی یادگیری، خودراهبری دانش آموزان را تسهیل می کند، ایجاد خودارزیابی موفق مستلزم ورودی قابل توجهی از سوی معلمان است.
نیاز به آموزش مستقیم مستمر در مورد چگونگی انجام آن و پشتیبانی بعدی دارد. معلمان همچنین باید شرایط مناسبی را در کلاس ایجاد کنند تا دانش آموزان با احساس قضاوت در معرض تهدید قرار نگیرند.
هفت پیشنهاد ایجاد فرایند خودارزیابی موثر در کلاس درس
هفت پیشنهاد زیر می تواند به شما در ایجاد فرآیندهای خودارزیابی موثر در کلاس درس کمک کند:
مزایای خودارزیابی را توضیح دهید
دانشآموزانی که بیشتر از مزایای یادگیری خودارزیابی متقاعد شدهاند و احساس میکنند در انجام خودارزیابی حمایت میشوند، احتمالاً هنگام انجام خودارزیابیِ دقیقتر و موثرتر عمل میکنند.
صریحاً به دانشآموزان بیاموزید که چگونه خودارزیابی کنند و حمایت مستمر ارائه دهند
بسیاری از دانش آموزان ذاتاً نمی دانند چگونه خودارزیابی کنند. معلمان باید به طور مستقیم به دانشآموزان بیاموزند که چگونه خودارزیابی کنند و فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنند تا بتوانند خودارزیابی را تمرین کنند و بازخورد و کمک دریافت کنند. دانشآموزان، بهویژه دانشآموزانِ با پیشرفتهای پایینتر، برای تأمل در یادگیری خود نیاز به حمایت دارند و اغلب از شیوه نامه ها یا دستورالعملهایی بهره میبرند که میتوانند از آنها پیروی کنند. ارائه بازخورد به دانش آموزان در مورد پیشرفت آنها تأثیر خودارزیابی را افزایش می دهد. همچنین، فراهم کردن فرصتهایی برای مشارکت دانشآموزان در بحثهای گروهی و ارزشیابی، از دقت و تأثیر خودارزیابی حمایت میکند.
به دانش آموزان اجازه دهید تا در ایجاد استانداردها یا معیارها مشارکت کنند
وقتی دانشآموزان در ایجاد استانداردها یا معیارها مشارکت میکنند، تمایل بیشتری به مشارکت و سرمایهگذاریِ بیشتر در فرآیند خودارزیابی دارند. آنها همچنین زمان بیشتری را صرف ارزیابی خود میکنند و دقیقتر هستند.
یک فرهنگ کلاس درس مثبت و قابل اعتماد ایجاد کنید
دانشآموزان زمانی که احساس میکنند کلاسشان فضای امنی است و مورد قضاوت قرار نمیگیرند، بیشتر به ارزیابیِ دقیق خود میپردازند. خصوصی نگه داشتنِ خودارزیابی ها را در نظر بگیرید.
از خودارزیابی به عنوان یک ابزار ارزیابیِ تکوینی و نه جمعی استفاده کنید
خودارزیابی زمانی بیشترین موفقیت را دارد که از آن به عنوان یک ابزار ارزشیابی تکوینی استفاده شود و دانش آموزان بدانند که در نمرات آنها به حساب نمی آید. دانشآموزان بیشتر به ارزیابی دقیق خود میپردازند، و همچنین فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم میکند تا رویکرد خود را برای یادگیری تطبیق دهند و تجدیدنظر نمایند.
استفاده از یک روبریک را در نظر بگیرید
تحقیقات، نتایج یادگیریِ بیشتری را از خودارزیابی، زمانی که قضاوت های پیچیده تری استفاده می شود، پیدا کرده اند. روبریک ها (روبریک به انگلیسی: Rubric به مجموعهای از سیستمهای امتیازدهی و نمرهدهی در سامانههای آموزشی گفته میشود که مطابق با معیارها و استانداردهای مشخص برای ارزیابی کیفی به کار میروند) یکی از راه های دستیابی به این هدف هستند. با این حال، دانشآموزان تمایل دارند به دستورالعملهای صریح در مورد چگونگی تفسیر مؤثر و استفاده از روبریکها نیاز داشته باشند. ترکیب معیارها و استانداردهای عملکرد با نمونههای خاص محصول نهایی یا نمونههای کار شده نیز میتواند از تأثیر روبریکها پشتیبانی کند.
خودارزیابی ها را با مکالمات یادگیری دانش آموز و معلم دنبال کنید
فراهم کردن فرصتهایی برای دانشآموزان جهت بحث درباره خودارزیابی شان با معلم، تأثیر خودارزیابی را افزایش میدهد. بحث در مورد هر گونه تفاوت بین خودارزیابیِ دانش آموز و ارزیابی معلم شان می تواند یک رویکرد آموزشی قدرتمند برای افزایش یادگیری دانش آموز باشد.