دوشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-17
کد خبر: 84690 |
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۹ |
256 بازدید
۰
1
پ

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی بدانید، مورد بررسی قرار داده ایم. ما در این مطلب در مورد اینکه  چگونه مددکاران اجتماعی می‌توانند تاب‌آوری عاطفی خود را تقویت کنند و همچنین راه‌هایی که سازمان‌ها باید از مددکاران اجتماعی خود حمایت نمایند تا مددکاران شاغل در آن سازمانها همراه با انگیزه بالا و رشد و پیشرفت قابل ملاحظه فعالیتشان را ادامه دهند مطرح خواهیم کرد.

راههای ایجاد و تقویت تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

همانطور که می دانیم ضمن جذابیت بالای یک شغل، فعالیت در حوزه اجتماعی در پاره ای مواقع می تواند چالش برانگیز باشد. این بدان معناست که تقویت و توسعه توانمندیِ انعطاف پذیریِ عاطفی در حرفه مددکاری اجتماعی یک کیفیت فوق العاده شغلی ایحاد می نماید.

در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی بدانید، مورد بررسی قرار داده ایم. ما در این مطلب در مورد اینکه  چگونه مددکاران اجتماعی می‌توانند تاب‌آوری عاطفی خود را تقویت کنند و همچنین راه‌هایی که سازمان‌ها باید از مددکاران اجتماعی خود حمایت نمایند تا مددکاران شاغل در آن سازمانها همراه با انگیزه بالا و رشد و پیشرفت قابل ملاحظه فعالیتشان را ادامه دهند مطرح خواهیم کرد.

تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی چیست؟

تاب‌آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی، توانایی مدیریت مشکلات و موقعیت‌های دشوار است به‌گونه‌ای که از تأثیرات منفی آنها بر بهداشت روانی و رشد حرفه ای مددکاران پیشگیری کند.

وقتی از نظر عاطفی انعطاف‌پذیر هستید، این توانایی را دارید که اجازه دهید ناملایمات نحوه برخورد شما با موقعیت‌های آینده را مشخص کند. این به شما کمک می‌کند تا یک قدم به عقب بردارید و بینشی در مورد چگونگی شکل‌دهی موقعیت‌های دشوار به هویت تان به همراه با آنچه که جهت ارائه به دیگران دارید، به دست آورید.

چرا تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی مهم است؟

به عنوان یک مددکار اجتماعی، اغلب با افرادی که مشکلاتی را تجربه می کنند، از نزدیک کار خواهید کرد. همانطور که از آنها در جهت مدیریت مطلوب این موقعیت‌های چالش‌برانگیز حمایت می‌کنید، مهم است که بتوانید از خود و متخصصان اطرافتان نیز حمایت کنید و  در این لحظات سخت بر همکاران خود تأثیر مثبتی داشته باشید و از آنها حمایت کنید.

انعطاف پذیری عاطفی در مددکاری اجتماعی به شما کمک می کند تا استرس خود را کاهش داده و به موازات آن، اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. با این توانمندی به نوبه خود می تواند بر گروه هدف و نیز همکارانی که با آنها کار می کنید تأثیرات مثبت بگذارید. انعطاف پذیری عاطفی همچنین می تواند به شما کمک کند تا به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید و همچنین بتوانید به سرعت از هر گونه ناکامی که در حین کار رخ می دهد عبور کنید.

چگونه تاب آوری عاطفی را ایجاد کنیم و آن را توسعه دهیم؟

بسیاری از روش های مختلف می توانند به شما در ایجاد انعطاف پذیری عاطفی در کار اجتماعی کمک کنند. برخی از آنها راهبردها و تکنیک های جدید را به شما می آموزند. با گذشت زمان، همانطور که این مهارت های جدید را در کار روزمره خود تمرین می کنید و انعطاف پذیری عاطفی خود را تقویت می نمایید، این ظرفیت یا قابلیت جدید، چه از نظر حرفه ای و چه از نظر شخصی به عنوان یک مزیت (برتری) برای شما تبدیل و محسوب خواهد شد.

راههای ایجاد و تقویت تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی
راههای ایجاد و تقویت تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی

در اینجا چند روش امتحان شده برای افزایش تاب آوری عاطفی به عنوان یک مددکار اجتماعی آورده شده است:

۱. یک شبکه پشتیبانی قوی ایجاد کنید

وقت خود را با افرادی بگذرانید که بتوانید به صورت متقابل در شرایط خاص از همدیگر حمایت کنید. به این مبحث حمایت همتایان نیز گفته می‌شود، که یک تمرین اجتماعی است و در آن شخصی که در نقش یا موقعیتی مشابه شما است، شرکت می‌کند. این تمرین را می توانید با برقراری تماس با همسالان، همکاران و آشنایان شروع کنید. همچنین می توانید با پیوستن به انجمن ها چه به صورت آنلاین و چه واقعی (غیرمجازی) و همچنین شرکت در رویدادها و گردهمایی های اجتماعی، شبکه پشتیبانی خود را گسترش دهید.

هنگام ایجاد شبکه پشتیبانی، به عنوان یک مددکار اجتماعی تمرکزتان را بر روی کیفیت شبکه قرار دهید تا کمیّت. تلاش کنید یک مشت اتصالات قوی داشته باشید!

در شبکه پشتیبانی تان، برای گوش دادن به مسائلی که هر یک از شما با آن سروکار دارید، وقت بگذارید. صادق، باز و حامی یکدیگر باشید. همچنین بر کمک به یکدیگر در یافتن راه حل ها و تعیین اهداف تمرکز کنید. به طور منظم با یکدیگر تماس بگیرید و از تطبیقِ شبکه پشتیبانی تان در زمانی که نیازهای شما به عنوان یک مددکار اجتماعی تغییر می کند نهراسید.

۲. مرزهای مشخصی را خارج از محل کار تعیین کنید

برقراری تعادل مطلوب مابین کار و زندگی، باهدف جلوگیری از فرسودگی شغلی و تقویت انعطاف‌پذیری عاطفی در مددکاری اجتماعی بسیار مهم است.

البته، علاقه وافر شما به شغل و حرفه تان باعث می شود که بخواهید بهترین کار را انجام دهید و گاهی اوقات ممکن است شرایطی پیش بیاید که از آن فراتر هم بروید. با این حال، مهم است که درک کنید با میزان وقت و انرژی و خصوصاً منابعی که در اختیار دارید چقدر توانایی خواهید داشت.

دستیابی به تعادل و داشتن مرزها ممکن است چالش برانگیز به نظر برسد، اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای ایجاد آنها انجام دهید:

تعیین مرز را به عنوان یک ضرورت تشخیص دهید. فرسودگی شغلی می تواند در مددکاری اجتماعی اتفاق بیفتد، بنابراین تعیین حد و مرز برای آرامش، کارایی و انعطاف پذیری عاطفی شما بسیار اهمیت دارد.
به این فکر کنید که با چه چیز یا چیزهایی راحت و یا ناراحت هستید. این به شما کمک می کند تا مرزهای شخصی خود را شناسایی و تعیین کنید.
آنچه را که از نظر در دسترس بودن، زمان پاسخگویی و روابط کاری از دستتان بر می آید بدون تعارف و رودربایستی با طرف مقابل بیان کنید.
ساعات کاری مشخصی را برای فعالیت حرفه ای تان تعیین و تنظیم نمایید. و سپس از تماس یا پاسخ دادن به ایمیل ها و … خارج از محدوده زمانی تعیین شده خودداری کنید.
برای حفظ سلامتی‌تان، مراقبت از خود را تمرین کنید. ما موارد مهمی را در مورد نحوه مراقبت از سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی تان در زیر آورده ایم.

تشخیص دهید چه زمانی برای هر چالش مرزی به کمک نیاز دارید. اگر برای برآورده کردن انتظارات خاصی از کار مربوط به نقش و جایگاه حرفه ای تان، ناگزیر به درخواست حمایت هستید، از آوردن دیگران و همکاری با یکدیگر نهراسید.

یادگیری چگونگی تعیین مرزهای مشخص و شفاف به شما در بسیاری از جنبه های زندگی کمک می کند.

۳. مراقبت از خود را تمرین کنید

وقتی نوبت به تقویت انعطاف‌پذیری عاطفی‌تان به‌عنوان یک مددکار اجتماعی می‌رسد، باید نسبت به خودتان دلسوزی داشته باشید و برای حفظ و تثبیت آرامش و رفاه جسمی و روانی تان گامهای موثری بردارید.

در کنار تعیین مرزها، فعالیت های دیگری نیز وجود دارند که می توانید به عنوان بخشی از مراقبت از خود انجام دهید:

اول، مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. آن را به بخشی غیرقابل تغییر یا تجدیدنظر از برنامه روزانه تان تبدیل کنید.
فعالیت هایی را بیابید که برای شما مفید هستند، چه ورزش باشد، چه خواندن کتاب و یا گذراندن وقت با خانواده و دوستان.
ذهن آگاهی را در زندگی روزمره خود بگنجانید، ذهن آگاهی می تواند از طریق تمرینات تنفس عمیق، تکنیک های ذهن آگاهی مانند اسکن بدن یا مدیتیشن باشد.
در محل کار استراحت کنید، زیرا حتی یک استراحت کوتاه هم می تواند به میزان انرژی و تمرکز شما کمک شایانی نماید.

راههای ایجاد و تقویت تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی
راههای ایجاد و تقویت تاب آوری عاطفی در مددکاری اجتماعی

برنامه های خودمراقبتی برای مددکاران اجتماعی یکسان نیستند

برای مددکاران اجتماعی هیچ برنامه ای برای خودمراقبتی یکسان وجود ندارد. هر فردی زندگی و چالش های خاص خود را دارد و همچنین اولویت ها و ترجیحات خود در مورد عوامل استرس زا، بنابراین نحوه برخورد شما با موضوع مراقبت از خود، با مدل برخورد سایر مددکاران اجتماعی که به دنبال ایجاد انعطاف پذیری عاطفی برای خود هستند متفاوت می باشد.

هنگامی که به راه‌های بهتری برای ورود دادنِ مبحث خودمراقبتی در برنامه‌های روزانه‌تان فکر می‌کنید، بر روی فعالیت‌هایی که به سلامت جسمانی شما، مدیریت و کاهش استرس، برآورده کردن نیازهای عاطفی‌‌تان و نیز حمایت از روابط و مجموعاً ایجاد تعادل مطلوب و منطقی مابین کار و زندگی شما کمک می‌کنند، تمرکز کنید.

منبع:

https://www.liquidpersonnel.com/news/ways-to-build-and-strengthen-emotional-resilience-in-social-work

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.