رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی چیست؟

درباره رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی بیشتر بدانیم

رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی چیست؟

مددکاری گروهی – گیزلا کونوپکا (۱۹۶۳) بیان می کند که مددکاری اجتماعی گروهی روشی از مددکاری اجتماعی است که به افراد کمک می کند تا عملکرد اجتماعی خود را از طریق یک تجربه گروهی هدفمند افزایش دهند. با این حال، آلن و براون و دیگران نیز خاطرنشان کرده‌اند که کار گروهی می‌تواند بر کُنش و تأثیر و همچنین واکنش و پذیرش تأکید کند، از این رو استدلال می‌کنند که مددکاری گروهی بستری را فراهم می‌کند که در آن افراد به یکدیگر کمک می‌کنند. طبق گفته لارنس شولمن (۱۹۷۹) کار گروهی به عنوان یک سیستم کمک متقابل، مددکار به دنبال کمک به افراد برای کمک به یکدیگر است. برای درک واضح گروه، اجازه دهید تعاریف مختلف مددکاری گروهی اجتماعی را بررسی کنیم.

درباره رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی بیشتر بدانیم

در مددکاری اجتماعی گروهی، دانش همیشه توسط مددکار از طریق استفاده خردمندانه از «برنامه‌ها» در میان اعضای گروه بیان می‌شود. برنامه‌هایی که به‌عنوان ابزاری شگفت‌انگیز برای تقویت روابط گروهی عمل می‌کنند، شامل اهداف مختلف دیگری مانند دستیابی به بهبود شرایط محیطی خود اعضا، ارتقای حس موفقیت، تصعید، و کانال‌گذاری برخی انگیزه‌ها، به فعلیت رساندن مشکلات در یک موقعیت اجتماعی جاری و کار می‌شوند.

از طریق بیان نمادین مشکلات و احساساتی که اعضا قادر به بیان شفاهی آنها نیستند. برنامه مفهومی است که وقتی به طور کلی تصور می شود، شامل کل طیف فعالیت ها، روابط، تعاملات و تجربیاتی است که به طور آگاهانه با کمک مددکار برای رفع نیازهای افراد و گروه انجام شده است. برنامه مفهومی است که به طور گسترده شامل طیف وسیعی از فعالیت ها، روابط، تعاملات و تجربیاتی است که به صورت آگاهانه با کمک مددکاران جهت رفع نیازهای افراد و همچنین گروه ها برنامه ریزی و اجرا شده است.

رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی چیست؟
رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی چیست؟

استفاده از رسانه برنامه عمدتاً به دلیل پیوندهای اولیه آن با حوزه تفریح، به مددکاری گروهی ارزش تفریحی و مشارکتی بخشیده است.

اغلب، مددکاران گروه بسته به ترکیب و اهداف گروه، وظایف و رسانه های مختلفی را برای تکمیل بحث ها معرفی می کنند. به عنوان مثال، از آنجایی که توانایی های کلامی در میان کودکان کوچکتر کمتر توسعه یافته است، بازی ها و فعالیت های صنایع دستی به طور موثر به عنوان بخشی از برنامه های آنها مورد استفاده قرار گرفته است.

از سوی دیگر، در نوجوانان و بزرگسالان، چندین فعالیت اجتماعی و برنامه ریزی برای اقدام گروهی مؤثر است. در داخل مؤسسات می توان به گروه های مراجعین کمک کرد تا مشکلات محیط اجتماعی را با اجازه انجام خودگردانیِ محدود بررسی کنند.

پیام های بسیاری برای توسعه اجتماعی و وجدان سازی با استفاده از رسانه های بومی محلی در روستاها و گروه های اجتماعی شهری داده می شود. همه این فعالیت‌های برنامه فرصت‌های تعامل معنادار بین مراجعین، مشارکت قابل توجه در وظایف اجتماعی و کسب مهارت‌های ارزشمند بین فردی را افزایش می‌دهد.

اصول برنامه ریزی برنامه

  • برنامه ریزی برنامه باید بر اساس تحلیل دقیق یک وضعیت واقعی باشد.
  • مشکلات برای اقدام بر اساس نیازهای شناخته شده افراد انتخاب می شوند.
  • اهداف و راه حل ها باید امکان پذیر باشد و رضایت را در پی داشته باشد.
  • برنامه باید دائمی و منعطف برای پاسخگویی به یک موقعیت بلند مدت، تغییرات کوتاه مدت و شرایط اضطراری باشد.
  • برنامه باید دارای تعادل و تأکید باشد.
  • برنامه باید یک برنامه کاری مشخص داشته باشد.
  • برنامه ریزی برنامه یک فرآیند پیوسته و هماهنگ است.
  • برنامه ریزی برنامه باید آموزشی بوده و در جهت ایجاد تغییرات مطلوب باشد.
  • برنامه ریزی برنامه باید پیش بینی هایی برای ارزیابی نتایج داشته باشد.

انواع رسانه برنامه در مددکاری گروهی

رسانه های برنامه انواع مختلفی دارند. برای هر یک از مُدل‌ها یا رویکردها یا گروه‌هایی که در هر مجموعه‌ای از تمرین کار گروهی ارجاع می‌شوند، می‌توان از یک یا ترکیبی از رسانه‌های برنامه زیر برای اهداف تشخیصی، حل مسئله یا درمانی استفاده کرد. بازی‌ها، قصه‌گویی، موسیقی، آثار هنری، آماده‌سازی کلاژ، صحنه‌بازی، بازی‌های خیابانی، نقش‌آفرینی، نمایش عروسکی و غیره انواع مختلفی از رسانه‌های برنامه هستند که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۱- بازی/بازی

بازی ها به عنوان رسانه برنامه، بیشترین و ملموس ترین نتایج را دارند. رسیدگی به اینها نیز ساده است. استفاده از انواع بازی های متناسب با سن (فیزیکی، فکری، حافظه ای، حسی) شامل بازی با بلوک، اسباب بازی، شن و آب در گروه قابل استفاده است. چندین بازی در فضای باز و محیط داخلی را می توان سازماندهی کرد. به غیر از بازی های پرطرفدار که اکثر آنها نیاز به منابع پرهزینه ندارند، مددکار می تواند از خلاقیت خود در طراحی بازی های جدید و اصلاح بازی های رایج استفاده کند. به عنوان مثال: در برنامه ریزی های هندی می توان از بازی های فضای باز مانند کریکت، فوتبال، کبادی، Hide&Sek، Treasure Hunt، Kho Kho و غیره به دلیل محبوبیت آن به راحتی استفاده کرد. بازی‌های رومیزی، بازی‌هایی که در آن‌ها می‌توان وظایفی مانند جمع‌آوری توپ‌های کوچک با رنگ‌های مختلف، گذاشتن نخ در مجموعه‌ای از سوزن‌ها، پر کردن آب در یک بطری با استفاده از اسپک کوچک به هر تیم اختصاص داد.

۲- درام، میم، استفاده از عروسک و ماسک و نقش آفرینی

در این موارد از اعضای گروه خواسته می شود تا در بخش های مختلفی که به مشکلات یا دشواری های آنها اهمیت دارد عمل کنند. از این طریق افراد، بینشی را نسبت به رفتار خود و دیگران پیدا می کنند

مثال: در گروهی از نوجوانان، جایی که قرار است مهارت‌های زندگی به آنها منتقل شود، از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تا برای شبیه‌سازی مهارت تصمیم‌گیری برای غلبه بر فشار همسالان، نقش‌آفرینی کنند.

۳- آواز و داستان سرایی

اینها رسانه های دیگری هستند که می توان اعضا را تشویق کرد تا داستان ها و قافیه های خود را در مورد موضوعات خاص ایجاد کنند. همچنین می توان نیمی از داستان را به آنها داد و از آنها خواست که بقیه داستان را تکمیل کنند. مطمئناً ورزش عامل سرگرمی را دارد. این را می توان در هر گروه سنی اعمال کرد. می توان از زیر گروه ها خواست که داستان را به صورت خودجوش ادامه دهند. گروه ها برای تکمیل سکانس داستان به رقابت می پردازند. جدا از سرگرمی، ماهیت شخصیت اعضای گروه را آشکار می کند. نگرش آنها نسبت به موقعیت های زندگی به طور طبیعی و خود به خود از طریق شخصیت های داستان جاری می شود.

درباره رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی بیشتر بدانیم
درباره رسانه برنامه در مددکاری اجتماعی گروهی بیشتر بدانیم

۴- موسیقی و هنر و صنایع دستی

اولی که می تواند آوازی یا مبتنی بر ساز باشد، به صورت تکی یا گروهی، انواع احساسات انسانی را به تصویر می کشد و راه خروجی برای آن فراهم می کند، در حالی که دومی، از طریق کار با مواد مختلف مانند چوب، خاک رس، کاغذ، نی، یا رنگ، به اندازه کافی داده می شود. فضایی برای ابراز وجود، خلاقیت، تعادل و هماهنگی. هنر و کاردستی به‌عنوان واسطه‌ای در مددکاری گروهی برای درگیر کردن اعضا و کمک به آن‌ها برای ابراز وجود استفاده می‌شود. ساخت پوستر، آماده سازی کلاژ و غیره رسانه های قدرتمندی برای تمرکز توجه بر روی هر مشکل مرتبط با امور اجتماعی هستند.

۵. صحبت کردن

این اقدامی است که بیشتر افراد بلافاصله با فعالیت های گروهی به ویژه با ماهیت حل مسئله یا درمانی مرتبط با موضوعات مهم مرتبط با زندگی شخصی مشتری مرتبط می شوند. در این فعالیت بحث های گروهی کوچک، سخنرانی ها، سمینارها، گفتگوها، بازی های حساسیت و جلسات برخورد گنجانده شده است. (یک روش ارتباطی که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، صحبت کردن بخش اساسی بیشتر فعالیت های دیگر است).

۶- حرکت

این نوع فعالیت، برخلاف ارتباطات کلامی که قبلاً به آن اشاره شد، استفاده می‌شود. فعالیت‌ها شامل اکتشاف لمس، ارتباط غیرکلامی، رقص، میم و برخورد فیزیکی است.

۷- کار

این فعالیت به خودی خود صحبت می کند و پروژه ها و وظایفی با انواع پیچیدگی را پوشش می دهد که شامل یک روند مداوم از تلاش های مشترک است.

What is Program Media in Social Group Work
What is Program Media in Social Group Work

ویژگی های رسانه برنامه

  • ساده و آسان برای درک
  • قابل استفاده برای هر نوع گروهی از جمله کودکان، سالمندان، بزرگسالانِ، دارای توانایی های متفاوت و غیره.
  • تکثیر آسان
  • قبل از اجرا به درستی برنامه ریزی شده است
  • ضریب تفریح ​​زیاد است
  • بسیار مقرون به صرفه
  • به شدت پیام را در بین اعضای گروه منتقل می کند

استفاده از رسانه برنامه

  • این فرصت را برای افراد فراهم می کند تا دریابند که شخصیت او تا چه اندازه باید تغییر کند تا از نظر اجتماعی قابل قبول باشد.
  • اجتماعی شدن در بین اعضای گروه را بهبود می بخشد.
  • اهداف و دستاوردهای اعضای گروه را ادغام می کند.
  • اعضا را برای دستیابی به هدف مشترک متحد می کند.
  • رابطه خوب بین اعضا
  • به حل و فصل اختلافات بین مردم و کنترل درگیری آنها با یکدیگر کمک می کند.
  • تفریح را فراهم می کند
  • ارتباطات را بهبود می بخشد
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا