شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 86530 |
تاریخ انتشار : ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۹ |
38 بازدید
۰
1
پ

در این مطلب، به بررسی رابطه بین رسانه‌های اجتماعی، تاب آوری و سلامت روان، بررسی تأثیرات و انگیزه‌های مثبت و منفی پشت استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نیز شناخت نشانه‌های مسائل مربوط به سلامت روان خواهیم پرداخت.

تأثیرات رسانه بر تاب آوری و سلامت روان

رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد

کاری از کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و سایرین، شیوه ارتباطات و تعاملات ما با یکدیگر را متحول کرده‌اند، از گروه‌های کوچک گرفته تا جنبش‌های جهانی. این پلتفرم‌ها نحوه اشتراک‌گذاری و بیان “خود” را تغییر داده‌اند، اما متأسفانه بر سلامت روان ما نیز تأثیرات منفی گذاشته‌اند.

ظهور پلتفرم های رسانه های اجتماعی به طور قابل توجهی نحوه ارتباطات و تعاملات ما را تغییر داده است. پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و X تبدیل به هاب های مجازی برای اشتراک گذاری افکار و تجربیات و ارتباط با دوستان و خانواده شده اند.

در حالی که رسانه های اجتماعی بدون شک شیوه زندگی و تعامل ما را متحول کرده اند، نگرانی های فزاینده ای در مورد تأثیرات آنها بر سلامت روان وجود دارد.

در این مطلب، به بررسی رابطه بین رسانه‌های اجتماعی و سلامت روان، بررسی تأثیرات و انگیزه‌های مثبت و منفی پشت استفاده از رسانه‌های اجتماعی، شناخت نشانه‌های مسائل مربوط به سلامت روان، و استراتژی‌هایی برای اصلاح استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بهتر شدن سلامت روان خواهیم پرداخت.Media resilience and mental health of people

درک این جنبه ها در جهت یابی در دنیای دیجیتال و در عین حال محافظت از بهزیستی و رفاه ذهنی ما بسیار مهم است.

رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد
رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد

نقش رسانه های اجتماعی در تاب آوری و سلامت روان

قبل از بررسی تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان، درک نقش مهم رسانه‌های اجتماعی در شکل‌دهی بهزیستی عاطفی ما ضروری است. پلتفرم های رسانه های اجتماعی این قدرت را دارند که به طُرق مختلف بر سلامت روان تأثیر بگذارند.

اثرات رسانه های اجتماعی بر تاب آوری و سلامت روان می تواند هم مثبت و هم منفی باشد و بررسی جنبه های مختلف این مبحث برای به دست آوردن درک جامع مهم است.Media resilience and mental health of people

تأثیرات مثبت رسانه های اجتماعی بر تاب آوری و سلامت روان

پلتفرم های رسانه های اجتماعی به عنوان ابزار قدرتمندی برای آگاهی از سلامت روان و حمایت از جوامع ظاهر شده اند. آنها به افراد اجازه می دهند با دیگرانی که تجربیات مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند و حس تعلق و حمایت عاطفی را تقویت نمایند.

از طریق این شبکه‌های اجتماعی، افراد می‌توانند مشاوره داشته باشند، استراتژی‌های مقابله ای را به اشتراک بگذارند، و حمایت همدلانه ارائه دهند که در نهایت با وجود فاصله فیزیکی بین افراد، بهزیستی روانی را بهبود می‌بخشند.

علاوه بر این، پلتفرم های رسانه های اجتماعی دسترسی به منابع و اطلاعات ارزشمند سلامت روان را ارائه می دهند. این پلتفرم‌ها به افراد اجازه می‌دهند تا متخصصان، سازمان‌ها و منابع سلامت روان را کشف و دنبال کنند و دانش و پشتیبانی زیادی را ارائه نمایند.

حامیان و متخصصان سلامت روان می توانند از رسانه های اجتماعی برای گسترش آگاهی، آموزش عمومی و به اشتراک گذاری استراتژی هایی برای مدیریت چالش های سلامت روان استفاده کنند.

رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد
رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد

تعاملات مثبت رسانه های اجتماعی نیز به افزایش حمایت عاطفی و رفاه کمک می کند. ارتباطات معنادار و روابط بین فردی که در پلتفرم های رسانه های اجتماعی شکل می گیرد می تواند حس همراهی و اعتبار عاطفی را ایجاد کند.

درگیر شدن در گفتگوهای سازنده، ابراز محبت و حمایت در رسانه های اجتماعی می تواند تجربیات عاطفی مثبت را پرورش دهد و تاب آوری و سلامت روان کلی را ارتقاء بخشد.Media resilience and mental health of people

به اشتراک گذاری داستان ها و تجربیات شخصی در رسانه های اجتماعی می تواند باعث کاهش اَنگ و همدلی گردد.

هنگامی که افراد آشکارا درباره سفرهای سلامت روان خود صحبت می کنند، مبارزات و چالش های مرتبط با مسائل مربوط به سلامت روان را عمومی کرده و یک محیط حمایتی برای دیگران ایجاد می نماید. این افزایش همدلی و درک به شکستن موانع شرم و انزوا پیرامون سلامت روان کمک زیادی می‌کند و در نهایت یک جامعه آنلاین فراگیرتر و حامی تر را تقویت می‌کند.

تأثیرات منفی رسانه های اجتماعی بر تاب آوری و بهزیستی روانشناختی

استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی با افزایش علائم افسردگی و احساس انزوای اجتماعی همراه است.

مشارکت در مقایسه اجتماعی در بسترهای مختلف می تواند به طور قابل توجهی بر عزت نفس تأثیر بگذارد و منجر به بروز ادراکات منفی نسبت به خود شود.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض محتوای منفی یا محرک در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مشکلات موجود سلامت روان را تشدید کند و بر سلامت روانی بزرگسالان جوان و افراد در تمام گروه‌های سنی تأثیر بگذارد.

مقالات تحقیقاتی نشان می‌دهند که آزار و اذیت اینترنتی یا آزار و اذیت آنلاین در پلت‌فرم‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند اثرات مضری بر سلامت روان فرد داشته باشد و منجر به احساس طرد شدن و کاهش حمایت اجتماعی از سوی اعضای خانواده و دوستان گردد.

رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد
رسانه تاب آوری و سلامت روان افراد

علاوه بر این، اتکای بیش از حد به رسانه‌های اجتماعی با هدف اعتبارسنجی و خودارزش‌مندی می‌تواند منجر به اشتراک گذاری پست‌های منفی و به موازات آن دوستان کمتر شود و در نهایت به پیامدهای سلامت روانی ضعیف کمک کند.

مطالعات اخیر، جنبه‌های منفی استفاده بیش از حد از تلفن و تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روانی و عاطفی انسان‌ها را برجسته می‌کند.

Media resilience and mental health of people

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید