دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-20
کد خبر: 86520 |
تاریخ انتشار : ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸ |
57 بازدید
۰
2
پ

زمانی که در شرایط سختی در زندگی ام قرار می گیرم، سه راهبرد مقابله ای وجود دارد که به نظرم مفید هستند. آنها استراتژی‌های شخصی من هستند و ممکن است برای همه کارساز نباشند، اما اگر بخواهید آنها را امتحان کنید، آنها را با شما به اشتراک می گذارم.

تاب آوری در شرایط دشوار

سه راهبرد اساسی جهت تاب آوری در شرایط دشوار

یادداشت اختصاصی از یلدا فتوحی؛ دکتری علوم ارتباطات

زمانی که در شرایط سختی در زندگی ام قرار می گیرم، سه راهبرد مقابله ای وجود دارد که به نظرم مفید هستند. آنها استراتژی‌های شخصی من هستند و ممکن است برای همه کارساز نباشند، اما اگر بخواهید آنها را امتحان کنید، آنها را با شما به اشتراک می گذارم. Three Strategies for Dealing with Difficult Situations

استراتژی اول: احساسات خود را بپذیرید

به خود این اجازه را بدهید که احساس کنید. احساسات شما منبع بازخورد شما در مورد هرآنچه برای شما مهم هستند می باشند. بنابراین به جای نادیده گرفتن یا کنار زدن آنها، چند روز وقت بگذارید تا آنها را تجربه کنید و به این فکر کنید که چه چیزی باعث این واکنش شدید شده است و این که چگونه با ارزش های شما یا روایت های شخصی شما مرتبط است. زمانی که این فرآیند را طی کردید، ادامه کار برای شما آسان تر خواهد بود.

سه راهبرد اساسی جهت تاب آوری در شرایط دشوار
سه راهبرد اساسی جهت تاب آوری در شرایط دشوار

استراتژی دوم: از خود دیگری الهام بگیرید

من واقعاً مفهوم خودهای ممکن را دوست دارم، به این معنی که همه ما دارای هویت های چندگانه ای هستیم. به عنوان مثال، من ممکن است یک حرفه ای منابع انسانی باشم، اما همچنین یادگیرنده ای هستم که از تسلط بر یک هنر یا مهارت جدید لذت می برد. من همچنین هنرمندی هستم که کنجکاو، خلاق و بازیگوش هستم. همه ما نسخه های ممکنی از خود داریم که ممکن است برای دنیا فاش کنیم یا خیر.

بنابراین تمام هویت های مختلف خود را در درون خود در نظر بگیرید، و زمانی که یکی از آن هویت ها تحت تأثیر قرار گرفت، به دنبال الهام و حمایت در هویت های دیگر باشید.

چند سال پیش در شرایط شخصی بسیار چالش برانگیزی بودم. برای کمک به خودم جهت کنار آمدن با آن شرایط، به هویت «هنرمند» خود روی آوردم و یک مجموعه لباس طراحی و تولید کردم. این مجموعه هرگز در جهان منتشر نشد! اما این تجربه یک خروجی شگفت‌انگیز برای یادگیری مهارت‌های جدید، فشار آوردن به خودم و همچنین تمرکز مجدد و جدا شدن از وضعیت موجودم بود. من واقعاً از این پروژه الهام گرفتم و فکر می کنم به من کمک کرد تا مقداری قدرت درونی و تاب آوری را پیدا کنم که تقریباً فراموش کرده بودم.

استراتژی سوم: خود را به عنوان یک شخصیت خیالی تصور کنید

سومین استراتژی من از دوران کودکی ام سرچشمه می گیرد. از کودکی عاشق خواندن کتاب هایی در مورد سفرها و ماجراهای خارق العاده بودم. یادم می‌آید می‌توانستم چشمانم را ببندم و جهان‌های عجیب و غریب بی‌پایانی را تصور کنم. بنابراین وقتی مجبور بودم در زندگی واقعی با موقعیت‌های چالش برانگیز روبرو شوم، تصور می‌کردم که فقط در حال تماشای یک فیلم یا خواندن کتاب هستم و همه این موارد در واقع برای من اتفاق نمی‌افتد، بلکه برای یک قهرمان در آن فیلم اتفاق می‌افتد! آن‌ها موقعیت‌های نامطلوب را تجربه می‌کردند و من بیشتر شبیه به یک کارگردان فیلم بودم که تصمیم می‌گرفت داستان به کدام سمت برود یا قهرمانم چگونه می‌خواهد واکنش نشان دهد.

من هنوز این استراتژی ها را امروز مفید می دانم! زیرا نشان دهنده فرصتی برای جدا شدن از موقعیت و در نظر گرفتن راه های مختلف داستان است.

سه راهبرد اساسی جهت تاب آوری در شرایط دشوار
سه راهبرد اساسی جهت تاب آوری در شرایط دشوار

آیا می توانید راهی برای نوشتن یک پایان متفاوت پیدا کنید یا به یک چرخش غیرمنتظره از رویدادها فکر کنید؟ حتی می توانید از دریچه خلاقیت یا هنر به آن نگاه کنید.

به عنوان مثال، می توانم از خودم بپرسم: “با این وضعیت غم انگیز چه کنم تا آن را زیبا کنم؟” اگر من یک فیلمبردار بودم، روی چه زاویه ای می توانستم تمرکز کنم تا نشان دهم زیبایی در هر لحظه از زندگی ما وجود دارد؟ این ملاحظات باچاشنی بازیگوشی، یادآوری قدرتمند از دیدگاه های متعددی می باشد که هر داستانی دارد!

بنابراین شما می روید – با این سه استراتژی برای امتحان دفعه بعدی که با یک موقعیت چالش برانگیز روبرو شدید، امیدوارم این موارد برای شما مفید باشند!

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری اجتماعی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید