سه شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-06-18
کد خبر: 87268 |
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۶:۱۱ |
57 بازدید
۰
4
پ

مُدل تاب‌آوری فردی مبتنی بر مهارت چیزی بیش از مجموعه‌ای از مهارت‌های اثبات‌شده است. این موضوع یک رویکرد کامل برای آموزش مبتنی بر تئوری روان‌شناختی ارائه می‌کند، که مهارت‌های کلیدی تاب‌آوری را با فرآیندی ترکیب می‌کند که از شرکت‌کنندگان برای ایجاد تغییر رفتار پایدار پشتیبانی می‌کند.

چگونه به تاب آوری فکر می کنیم

مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت چیست؟

کاری از کارگروه آموزش در رسانه تاب آوری ایران

مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت چیست؟ ما تاب آوری را مجموعه ای از رفتارها یا ویژگی هایی می بینیم که می توان آموخت. همچنین تاب آوری یک فرآیند پویا است که از طریق قرار گرفتن در معرض ناملایمات ایجاد می شود. به عنوان مثال، هر چه بیشتر با آسیب‌ها و مصیبت‌ها مواجه می‌شویم و با موفقیت آن ها را مدیریت می‌کنیم، تاب آوری ما بیشتر می‌شود.

همانطور که مهارت‌های جدیدی را برای مدیریت چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شویم توسعه می‌دهیم، برای مدیریت چالش‌های آینده اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنیم. به این ترتیب تاب‌آوری چیزی فراتر از کنار آمدن با سختی‌ها یا بازیابی از آن است. همچنین تاب آوری در مورد رشد و توسعه از طریق روش هایی است که به ما این امکان را می دهد که در هنگام مواجهه با مشکلات جدید شکوفا شویم.

مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت چیست؟

ما یک رویکرد علمی را برای همه کارهایی که انجام می دهیم به کار می بریم. مهمتر از همه، این بدان معناست که مُدل ما شامل تمام مهارت‌ها و استراتژی‌هایی است که ثابت شده است در ایجاد تاب آوری و رفاه مؤثر هستند.

علاوه بر این، مُدل تاب‌آوری فردی مبتنی بر مهارت چیزی بیش از مجموعه‌ای از مهارت‌های اثبات‌شده است. این موضوع یک رویکرد کامل برای آموزش مبتنی بر تئوری روان‌شناختی ارائه می‌کند، که مهارت‌های کلیدی تاب‌آوری را با فرآیندی ترکیب می‌کند که از شرکت‌کنندگان برای ایجاد تغییر رفتار پایدار پشتیبانی می‌کند.

۱. مهارت ها

خودآگاهی

یک موضوع اصلی که در کل مُدل وجود دارد، در مورد ایجاد خودآگاهی و هوش هیجانی است. اگر بتوانیم علائم هشدار دهنده اولیه استرس خود را بشناسیم، می‌توانیم یک استراتژی برای مدیریت آن ایجاد کنیم.

مدیریت چالش ها در لحظه

افزایش سطح استرس می تواند تمرکز و حل مسئله را دشوار کند زیرا توجه ما تحت تأثیر تهدیدی است که احساس می کنیم. مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت بر مهارت های مورد نیاز برای مدیریت این احساساتِ تهدید در لحظه تمرکز دارد. یادگیری تنظیم احساسات با استفاده از تنفس ریتمیک آهسته، زمان استراحت و تمرکز حواس به ما در انجام این کار کمک می کند. به طور مشابه، شناخت و رها کردن الگوهای مقابله ایِ غیرمفید که می تواند استرس را ادامه دهد نیز به ما کمک می کند تا به طور موثرتری با آن مقابله کنیم.

همانطور که پاسخ تهدید خود را آرام می کنیم، مهارت های تفکر تاب آور به ما این امکان را می دهد تا ارزیابی دقیق تری از موقعیت داشته باشیم. و یافتن راه‌های خوش بینانه‌تر برای درک رویدادهای دشوار می‌تواند به ما کمک کند تا در لحظه مدیریت کنیم، به عقب برگردیم و از طریق تجربه رشد کنیم.

تاب آوری در جهان گرم تر
مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت چیست؟

ایجاد ظرفیت تاب آوری در طولانی مدت

علاوه بر مدیریت در لحظه، می‌توانیم ذخیره‌ای از تاب آوری در بلندمدت ایجاد کنیم. توجه ما به احساسات مثبت و برقراری ارتباط با افراد دیگر برانگیختگی سیستم عصبی پاراسمپاتیک را تحریک می کند. این واکنش استرس را آرام می کند و به ما امکان می دهد کنجکاو باشیم، خلق کنیم و نوآوری کنیم. به این ترتیب می‌توانیم راه‌های جدیدی برای پاسخ به چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو هستیم پیدا کنیم که می‌تواند در بلندمدت به ما کمک کند.

ایجاد تعادل بین خواسته ها، صرف زمان برای بهبودی، اولویت دادن به مراقبت از خود و درگیر شدن در فعالیت هایی که دوست داریم انجام دهیم، همگی به تسکین پاسخ استرس کمک می کنند. آنها زمینه ای از تاب آوری را فراهم می کنند و ظرفیت ما را برای مدیریت چالش های آینده ایجاد می نمایند. با این حال، زمانی که ما درگیر فشارها و خواسته های متعدد هستیم، این فعالیت ها به راحتی فراموش می شوند. در این مواقع آنها مهم به نظر نمی رسند. اما تحقیقات به ما می گوید که آنها برای بهبودی و رشد در طولانی مدت ضروری هستند.

۲. فرآیند

تغییر رفتارمان سخت است. این نیازمند یادگیری و حفظ مهارت ها و استراتژی های جدید است. نیاز به خودآگاهی، انگیزه و پشتکار دارد. و ممکن است برای انجام متفاوت کارها به شجاعت نیاز داشته باشیم، زیرا این موضوع می تواند ما را از منطقه راحتی مان خارج کند.

مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت بر فرآیند حمایت از شرکت کنندگان برای ایجاد تغییر متمرکز است. به این ترتیب، از مُدل‌های روان‌شناختی تثبیت‌شده تغییر رفتار استفاده می‌کند تا نحوه آموزش را تسهیل کند.

  • اولاً، این شامل کمک به شرکت کنندگان برای شناسایی اهداف روشن و پیوند آنها با ارزش های شخصی و حرفه ای است. این موضوع به ایجاد انگیزه برای ایجاد تغییر کمک می کند.
  • ثانیاً، نزدیک شدن به یادگیری با طرز فکر رشد به آنها اجازه می دهد تا به عقب نشینی فکر کرده و رشد کنند و پشتکار را حفظ نمایند.
  • ثالثاً، کمک به شرکت‌کنندگان برای درک موانع درونی تغییر و محرک‌های عقب‌نشینی به آنها کمک می‌کند تا تغییرات پایدار ایجاد کنند.
  • در نهایت، این مُدل استراتژی‌هایی را برای تسهیل‌گران ارائه می‌کند تا به شرکت‌کنندگان در تقویت داستان‌های شخصی تاب آوری شان برای حفظ تغییر در طولانی‌مدت کمک کنند.

تاب آوری در محیط کار

در حالی که مُدل تاب آوری فردی مبتنی بر مهارت بر آنچه افراد می توانند برای بهبود تاب آوری و رفاه خود انجام دهند تمرکز می کند، ما می دانیم که در زمینه کاری افراد به تنهایی نمی توانند این کار را انجام دهند.

آنها به پشتیبانی و حمایت کارفرمای خود نیاز دارند. به این ترتیب، زمینه آموزش تاب آوری همیشه باید در نظر گرفته شود. رفاه یک همکاری بین کارفرما و کارمند است. ایمنی عاطفی در محل کار، انسجام تیمی و این احساس که کارفرمای شما واقعاً پشت شماست، کلید ایجاد مهارت‌های تاب آوری قوی در محل کار است.

8 عنصر کلیدی تاب آوری
مُدل تاب‌آوری فردی مبتنی بر مهارت چیزی بیش از مجموعه‌ای از مهارت‌های اثبات‌شده است.

اگر مایلید در مورد اینکه چگونه می توانیم از شما برای ایجاد تاب آوری در سازمان تان حمایت کنیم، لطفاً با ما تماس بگیرید.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسانه تاب آوری ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.